Avverkning (slutavverkning)

Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

38 inlägg 12674 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Fredrik Reuter  
#520071 Tack till er som rapporterar in läget till mig, utan att det märks så tror jag i princip alla läsare här på Skogsforum uppskattar lägesrapporter något enormt mycket.

SMS:a till nollsjunoll 5767056 - Keep Up!

Här kommer en rapport till:

Vi har kört med brandvakt ända sedan 10/5. Stått 2,5 veckor i maj-juni. Och nästan hela juli. Kom igång i måndags tack vare regnet. Har samråd när brandrisken går upp på 4. Brandvakt efter maskinerna, band och kedjor av.

Tankar med motorsprutor utplacerade efter maskinerna. ryggsprutor, strilkannor, spadar, krattor och fan och hans moster till brandvakter.
Har investerat i material för närmare 10 000kr.
Inte fått ersättning för stillestånd.

From 1/5-31/7 har körts 3500m3 av de 15000m3 som var planerats. Har ganska god ekonomi i företaget så vi klarar oss. Men lider med de kollegor jag pratar med som har haft samma förhållande men ligger mer och mer sömnlösa om nätterna för att deras likviditet går i botten.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Traktordave  
#520073
Fredrik Reuter skrev:Har investerat i material för närmare 10 000kr.
Inte fått ersättning för stillestånd.

From 1/5-31/7 har körts 3500m3 av de 15000m3 som var planerats. Har ganska god ekonomi i företaget så vi klarar oss. Men lider med de kollegor jag pratar med som har haft samma förhållande men ligger mer och mer sömnlösa om nätterna för att deras likviditet går i botten.


Absolut. Intressant att höra om läget.
Lite off topic men ni får väl dela tråden i så fall.
Angående stillestånd och dålig lönsamhet.
Hoppas skogsbolagen, och kanske vi som säljande skogsägare, gör ngt extra för entreprenörena. Klart att prissättning som varit på avverkning etc inte kan innefatta stillestånd som dessa. Nu är priserna på bolagens produkter höga, finns ju en tråd om att Södra gjort en vinst på 2 miljarder första halvåret etc. Även priset på råvaran är relativt högt. En del av detta borde gå att fördela ut till entreprenörer för stillestånd eller en högre premie under hösten. Möjligtvis som en speciellt tillägg just nu, om man är rädd för kostnadsökningar på sikt.
Vore olyckligt om vi får en bra vinter men att vi inte kan leverera och bolagen inte för tag i råvara pga brist på entreprenörer.

Avatar Fallback

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

tallen100  
#520107
Fredrik Reuter skrev:Tack till er som rapporterar in läget till mig, utan att det märks så tror jag i princip alla läsare här på Skogsforum uppskattar lägesrapporter något enormt mycket.

SMS:a till nollsjunoll 5767056 - Keep Up!


:-bd
Skriv gärna i vilken del av landet oxå..

Avatar Fallback

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520140 Haft semester stillestånd from midsommar och 4 veckor framåt, sen fick vi stå tre dagar extra pga extrem brandrisk och mycket bränder igång så räddningstjänsten och efterbevakning gick på knäna. Nu har vi kört 1,5 vecka, bytt ut em skiftet not nattskift och kör förmiddag fram till ca kl 13.
Utan band.
Ingen brandvakt, vi själva stannar kvar en stund och går en runda efter vi slutat.
Hade brandvakt i maj då vi var tvungen ja band på.
Samråd vid brandrisk 4 eller högre.

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

T-bear  
#520142
Micke r skrev:Vi kör i Kalmar län och har stått i ca 4 veckor, skulle ha kört hela juli. Men nu är tanken att vi ska igång på måndag igen. vi får köra till kl 12 på dagen och brandvakt två timmar efter.

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

skogsjan695xl  
#520297 Idag blev det beslut om nattkörning hela veckan. Västra värmland.

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

bodaedet  
#520300 Samma här, nattkörning barfota och brandvakt 3 timmar efter avslutat skift.

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Torbjörn Johnsen  
#520463 Ett av sågverken i Värmland, Bäckebrons sågverk, befarar att de får råvaruproblem väldigt snart om inte avverkningarna kommer igång snart enligt SVT Värmland.

– Risken är att vi får produktionsstörningar om ett par, tre veckor, vilket jag tyvärr räknar med som läget är nu, säger Björn Sjöberg, vd på Bäckebrons sågverk.


Se inslaget här.

Avatar Fallback

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520547 Nu kör vi som vanligt med band på igen, lite extra bevakning efter avslutat skift, och försöker undvika steniga poster.

Avatar Fallback

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

tallen100  
#520650 Brunnit efter avverkning...

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... orduppland

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Torbjörn Johnsen  
#520658 Verkar som en skogsmaskin rivit ner en kraftledning som tänt. I alla fall enligt div betalväggsartiklar som refereras i Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/lokala-nyhet ... BG@ablokal

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Torbjörn Johnsen  
#520664 Här är en till ny skogsbrand utanför Mora som misstänks ha startats av en skogsmaskin:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7015299

Avatar Fallback

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

rila  
#520687 Polisutredningen om allmänfarlig vårdslöshet efter skogsbrand vrångtjärn mellan Hälsingland och Medelpad tror det är en + artikel https://www.st.nu/artikel/blaljus/brott ... rott-skett

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

Thiman83  
#520919 Hej,

Bor i Kalmar och har varit ett av Sveriges absolut torraste och varmaste områden i år.
Igår slog vädret om ordentligt för första gången och vi ser nu ganska stora mängder regn och lägre temperaturer.
Bör få igång skogsavverkning under kommande vecka ordentligt.
Har pratat med en del skogsägare i veckan som varit och de har inte vågat släppa ut några maskiner alls på sina marker, men nu verkar det ändra på sig.

// Thiman

Användarvisningsbild

Re: Hur många avverkningsgrupper står still augusti 2018?

skogsjan695xl  
#520938 Det är egentligen synd att inte markägare vill ha in maskiner nu. Monteras kedjor och band av så ska det mycket till om det ska ta sig + brandvakter.
För ingen markägare vill ju ha spår i skogen så nu är ju det optimalt för att köra spårfritt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).