Traktorer och processorer

Kinatraktor, trasig

21 inlägg 7501 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520089 Hej
Har en kinatraktor, Jimna 224 ca 10 år gammal. Började i vintras med en trasig hydralpump, köpte ny men den nya var spegelvänd och när jag la om ”kolvarna” i den blev det inte helt rätt. La om, fick det rätt, men nu trycks olja ut genom vevhusventilationen. Kan det ha något samband? Oljenivån har blivit alldeles för hög utan att jag fyllt på.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bert1  
#520098 Låter som hydralpumpen läcker olja

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520106 Kan oljan komma från hydralpumpen in i motorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520120 De brukar finnas en dränering vid packboxen mot sugsidan på pumpen så har du vänt tryck o sugsidan utan att ta hänsyn till detta blir de så

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bert1  
#520124 Ja om pumpen sitter på motorn och drivningen är invändigt så lär det va packboxen i pumpen som läcker

Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

Åkesson  
#520133 Hej.

Om det är samma uppsättning som på 244 med en pump framåt och en bakåt på samma drev i transmissionen så kan de inte vara så att du fått en servopump istället för en hydraulpump till redskapslyften?

Och som det skrivs ovan så är det med all säkerhet tätningen mot drivningen i någon av pumparna som gått. Servobyttan är ju bara på någon liter så är utesluten den med. Dvs ny hydraulpump behövs.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520294 Tack för råd.
Har nu bytt pump och även hydraloljefiltret, problemet med utblås genom vevhusventilationen har upphört. Men grundproblemet som jag inte tidigare beskrivit eftersom jag trodde det hade med pump eller filter att göra kvarstår. Det är stopp i hydralsystemet, lyfter jag frontlyften storknar motorn. Har rengjort där jag kan, men utan resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

Åkesson  
#520345 Hej.

Är det bara om du rör lite eller även vid fullt utslag på manöverspaken tilllastaren?

Om det går lättare då man för spaken till full manöver så är det troligtvis tryckjusteringen på lastarens ventilpaket som ändrat sig en bra bit uppåt, visar sig i början att vid liten rörelse så storknar motorn. Funktionen är så att då man för spaken lite så stänger sliden oljans väg vidare och man trycksätter då ut från pumpen fram till sliden till värdet som tryckjusteringen är inställd på.

Mitt förslag är att kontrollera denna justering innan tätningarna går på den nya pumpen med.

Hade samma problem stjälv och efter justering så var allt ok.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520349 Nästan tvärt om, motorn tvärdör vid fullt utslag. Men skall prova i morgon. Tack för tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

Åkesson  
#520356 Hej.

Låter lite konstigt. Gör den det både på tilt och lyft ?
Låter ju mer och mer som att det är stopp i slang, nippel eller liknande som gör att oljan inte kommer vidare ut till hydraulfunktionerna alls, rör sig alla funktioner även om det går tungt?
Är det installerat fler snabbkopplingar i systemet än de 2 som man kopplar om då man ställer av lastaren?

Många frågor blir det.

Återkoppla imorgon om vad du hittar.

MVH

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520444 På alla funktioner. Har lossat slangar, en och en, olja kommer ut ur alla utom på den man sänker ner med. Slangen är inte igensatt. Två snabbkopplingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520447 Skruva bort den snabbkopplingen o anslut utan för att se om de är ok.
Hade till balkämman som hux flux spärrade åt ett håll så de inte gick att stäng, bara öppna

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#520563 Har även justerat tryckjusteringen, både ut och in. Ingen skillnad. Tror nu att ventilpaketet trycksätter upp ner och samma på tilt samtidigt, för när jag tänker efter så börjad allt med att när jag sänkte skopan så gick den upp först en bit innan den gick ner. Är det troligt och är det då ett nytt ventilpaket som gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinatraktor, trasig

Åkesson  
#520682 Hej.

Låter som att ventilpaketet behöver en översyn, det som verkar konstigt är att inte ändringen på tryckjusteringen gjorde någon skillnad. Släpper du max på den så skall ju inget oljetryck i stort sett gå fram till sliderna, all skall ju gå i T porten direkt.

Så med justerskruven ute så stannar /går det mycket tungt fortfarande?

Då bör kanalen till T i ventilblocket vara tilltäppt eller tryckventilen/säkerhetsventilen ha fastnat i helt stängt läge. Montera bort tryckjusteringen helt och kontrollera alla delar noggrant är nog mitt nästa förslag.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Kinatraktor, trasig

Bror 10  
#521103 Efter åter plockat isär ventilpaketet, reuseringsventil och även returslang ner till fördelare. Hittade inget fel men nu fungerar det. Tror att det var reduceringsventilen som spökade.
Tack för tips och råd, varit värdefulla. 😅

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).