Skogsmiljö och Trädlära

Ormbunken tar över.

14 inlägg 17644 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ormbunken tar över.

MDin  
#520184 Efter senaste avverkningen så har ormbunken vuxit så in i he..ete[emoji37] Den gröna ”mattan” är c:a 1-1.20 m hög. De plantor under detta tak får ingen sol. På hösten lägger sig bunken som en ljusbrun kompakt matta över plantorna. Hur kommer man åt problemet?? Round Up??? !!!!



   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

Skogsrolle  
#520186 Jag har inte kommit på något bättre än att trampa, omänskligt på större ytor. Låt björken vara kvar, i närheten av den kan granplantorna klara sig.

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

MDin  
#520187
Skogsrolle skrev:Jag har inte kommit på något bättre än att trampa, omänskligt på större ytor. Låt björken vara kvar, i närheten av den kan granplantorna klara sig.
Borde finnas något annat sätt, trampa ½ ha ger man sig inte på vid min ålder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

jannee  
#520191 Går mycket bra att med en lie slå av toppen på ormbunken, mer behövs oftast inte för att plantorna ska överleva.
Även röjsågen med en 3 udd, gäller bara att slå av topparna så dessa få torka och falla ned runt plantorna.
Har du/ni planterat i rader med sins emellan någotsånär jämna avstånd gäller det bara att hitta första plantan sedan går det "rätt" bra :oops:
Bäst att göra är också nu när det är varmt och torrt.
Round up har dålig verkan på ormbunken.

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

MDin  
#520201
jannee skrev:Går mycket bra att med en lie slå av toppen på ormbunken, mer behövs oftast inte för att plantorna ska överleva.
Även röjsågen med en 3 udd, gäller bara att slå av topparna så dessa få torka och falla ned runt plantorna.
Har du/ni planterat i rader med sins emellan någotsånär jämna avstånd gäller det bara att hitta första plantan sedan går det "rätt" bra :oops:
Bäst att göra är också nu när det är varmt och torrt.
Round up har dålig verkan på ormbunken.
Plantorna sitter inte i någon ordning. Stenig mark gör att plantorna får bästa möjliga plats att växa på. Så det får väl bli röjsågen med ”snöre” på. Hade hoppats på ett tips att bli av med dom, för alltid, utan att skada annan vegetation. Tycker jag har nog med jobb i skogen utan att behöva bekämpa ormbunke. Men det är väl att ta skeden i vacker hand å acceptera naturens gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

morco  
#520212 Jag brukar knäcka ormbunkarna antingen för hand tillsammans med hallonsnår, får de bara en knäck på stammen torkar de upp och jag böjer dem från plantan, annars tar jag en käpp och slår runt plantan.

Det är även ett ypperligt barnarbete om man är välsignad med avkomma! Prova att ge en 8-åring och hans kompis en krona per ”räddad granplanta” har haft några riktigt roliga sensommardagar med ungarna på detta sätt!

Användarvisningsbild

Re: Ormbunken tar över.

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520213 Håller med Janne om lie, optimalt enligt mig. Lätt att sticka intill stammen å dra till. Helt onödigt å köra med röjsåg tycker jag, då hade jag hellre trampat.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunken tar över.

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520227 Såg i veckan hur dom bekämpade ormbunke/bräken i England med en vals med skär som drogs av två hästar. Det var inte några plantor men dom ville hålla nere undervegtionen

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

MDin  
#520236
morco skrev:Jag brukar knäcka ormbunkarna antingen för hand tillsammans med hallonsnår, får de bara en knäck på stammen torkar de upp och jag böjer dem från plantan, annars tar jag en käpp och slår runt plantan.

Det är även ett ypperligt barnarbete om man är välsignad med avkomma! Prova att ge en 8-åring och hans kompis en krona per ”räddad granplanta” har haft några riktigt roliga sensommardagar med ungarna på detta sätt!
Jo, jag är välsignad med avkomma. Fem barn som flugit ur huset. Yngsta 29 år. Tror inte att de är intresserade av en krona per planta. 10 barnbarn som inte ens är intresserade av att panta vårt ”berg” av petflaskor fast det är enklare än att rädda plantor☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

jannee  
#520260 Nu när det är torrt behöver man inte vara så noga, räcker oftast bara med att klippa av ormbunkarna en bra bit ÖVER plantorna, resten löser naturen själv om.
Gör man "bara" en s,k brunnsröjning runt plantan lägger sig de andra ormbunkarna över brunnsröjningen. Ibland kan det bästa vara att bara "slarva" över allt.

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520271 Håller med jannee om det mesta han skriver, framför allt i år. Men hade det varit ett normalfuktigt eller blött år så hade jag inte slagit dem då det sporrar till återväxt. Min erfarenhet är att trampning är effektivare.

I detta läget är det frågan om att rädda en investering så trampa om du inte vill markbereda om och plantera igen. 2-3 år brukar vanligen räcka innan granen fått ett försprång.

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

MDin  
#520327 Ni har övertygat mig att tramp är det bästa sättet. Kan man engagera Trump? han klampar ju på dagligen[emoji16]. Skämt åt sido. Det lutar mot att klippa kronan runt varje planta och att vara påpasslig nästa vår när dom kommer upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

jannee  
#520330 NÄÄÄ, inte på våren för då växer de bara om. I Juli när det är som varmast och de har blivit fullvuxna då toppar man av skiten :grin:
Precis lagom innan de börjat kväva underväxande granplantor, granplantor tål mycket med skugga och klarar av bräken och ormbunkar bättre än man tror, det är när de lägger ned sig på hösten de kväver granplantorna.
När frun i huset plockar hallon är det lämpligt att far i huset toppar ned ormbunkarna/bräken :!: .

Avatar Fallback

Re: Ormbunken tar över.

MDin  
#520413
jannee skrev:NÄÄÄ, inte på våren för då växer de bara om. I Juli när det är som varmast och de har blivit fullvuxna då toppar man av skiten :grin:
Precis lagom innan de börjat kväva underväxande granplantor, granplantor tål mycket med skugga och klarar av bräken och ormbunkar bättre än man tror, det är när de lägger ned sig på hösten de kväver granplantorna.
När frun i huset plockar hallon är det lämpligt att far i huset toppar ned ormbunkarna/bräken :!: .
Tack, ett svar jag behövde[emoji3]

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).