Skogsnyheter

Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

26 inlägg 8414 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

Fredrik Reuter  
#519261 Nu sticker timmerpriserna rejält i USA. Priserna för sågade trävaror har nu stigit över 30%. Rädslan ökar nu för att virkespriserna ska broms husbyggandet i USA, en bransch som annars ångar på och går riktigt bra.

Paradoxalt nog verkar anledningen vara de Amerikanska strafftullarna på trävaror från Kanada. Trumpadministrationen höjde dessa tullar med 20% över ett år sedan. Nu börjar dock det hela märkas på allvar, till stor del beroende på den goda byggkonjunkturen. De Amerikanska sågverken får inte ut tillräckligt med virke till byggsektorn och importen från Kanada måste därför öka, och de inhemska sågverken följer efter prismässigt.

Det har också funnits en tröghet som inte visat sig till slutkund, anledningen är att byggsektorn i USA ofta tillämpar kontrakt på fast pris. Går virkespriserna då upp innan bygget är klart, får byggfirman ta smällen.

Så det kan bli!

Här kan du läsa mer på Engelska och även se ett videoinslag:

https://www.whec.com/news/timber-prices ... s/5003992/

Bild

Bild från Whec.com



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

totte  
#519275
Fredrik Reuter skrev:Paradoxalt nog verkar anledningen vara de Amerikanska strafftullarna på trävaror från Kanada. Trumpadministrationen höjde dessa tullar med 20% över ett år sedan. Nu börjar dock det hela märkas på allvar, till stor del beroende på den goda byggkonjunkturen.


Så går det när man tiil statschef väljer en totalt oduglig fullständigt okunnig, självupptagen fårskalle, som aldrig vuxit upp ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519291 Är politisk argumentation tillåtet om man har nr 11 på tröjan..... och bara då??????? Alldeles för låg nivå för en moderator.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

r93  
#519295 Bara man tycker rätt hlb kan man skriva vad som helst.

Perfekt exempel på ”det goda hatet”

Om virkespriserna gick upp 30% här, skulle det också vara dåligt??

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519296 Om man inte har skog, men anlag för avundsjuka, skulle det säkert vara förskräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

Fredrik Reuter  
#519297 Hej,
Jag är säker på att Totte ansluter och ger sin syn på det hela. Det är inget brott mot våra forumregler och eftersom vi enbart har ett Stopp för diskussion om invandring så är övriga politiska diskussioner ok.

OnTopic så tror jag inte det står något om hur virkespriserna till skogsägarna justerats eller ej. Som jag tolkar det så får inte skogsägarna ta del av denna höjning, endast staten USA men inte minst Amerikanska sågverk som tar tillfället i akt och höjer lika mycket som strafftullarna.

Eller har någon sett något annat om detta? Skriv gärna isf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519307 Hoppas att det inte blir så mycket politik i SFO. Det är inte det jag vill läsa och diskutera här, mer skogliga saker och personligen äger jag inte skog länge, men intresset för skog finns kvar. Jag är heller inte avundsjuk på de som har skog,då jag vet att det medför arbete och ansvar.
Jobbar i skogen gör jag dock gärna.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

r93  
#519315 Då ska jag göra dig lite besviken hlb.
Sysselsättningen ökar i USA.
Känns skönt att Trump inte är intresserad av att kriga, då han vet att det är jäkligt dyrt!
Relationen Ryssland USA bästa på länge.
Han vill ju plocka hem jobb, på gott och ont.

Obama fick Nobels fredspris, drog igång tre krig efter det, fyra krig fick han ärva.

Trump har väl inte dragit igång något krig än?
Däremot twittrar han mycket märkliga saker.

Trump är nationalist, han sätter USA först, det är det fulaste man kan vara i dessa tider.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

tallen100  
#519332
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag är säker på att Totte ansluter och ger sin syn på det hela. Det är inget brott mot våra forumregler och eftersom vi enbart har ett Stopp för diskussion om invandring så är övriga politiska diskussioner ok.

Vill minnas att när någon skrev lite negativt om en röd politisk ledare som tydligen var en usel svetsare förr så var det inte ok, det var tydligen personligt påhopp eller liknande..?

Gissa vilken moderator det var :d

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519334 Tror tyvärr att Fredrik kommit en bit ut i gungflyet, men han vet säkert också hur man risar väg för att ta sig tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

r93  
#519339 Det är tydligen inget nytt med virkestullar.
Från 2001: https://www.woodnet.se/article/view/422 ... oar_kanada

Här är lite mer aktuellt:

https://www.skogen.se/nyheter/byggboom- ... rkestullar

Och 2001 var det rejält tryck i ekonomin, precis som nu.

Men nu var det ju TRUMP den förskräcklige som införde detta, då är det tydligen katastrof.

Så, nu lämnar jag detta och hoppas på regn 🙌🏻🙌🏻🙌🏻

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

totte  
#519341 Jag ser det inte som ett politiskt ställningstagande att beskriva Trump i negativa termer. Sen kan det kanske varit lite onödigt i just det här sammanhanget, även om ämnet handlar just om effekterna av den ekonomiska oförmågan hos den amerikanska administrationen.

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

Torbjörn Johnsen  
#519358 Det här med virkestullar verkar inte vara det effektivaste verktyget i lådan :d
Man ser ju lite av historiken i länkarna du la upp @r93.

Trots att USA är det land i världen som avverkar mest skog (mer än 400 miljoner m3) och antagligen också har den största sågverksindustrin klarar man inte att försörja den egna byggmarknaden med virke. När statsledningen (oavsett vad presidenten hetat) beslutat om tullar har det varje gång resulterat i dyrare virke för den amerikanska byggsektorn men så vitt jag vet i obefintliga eller måttliga produktionsökningar från amerikanska sågverk. Trots att de ju borde tjäna bra med pengar och även vara motiverade att investera i ökad produktion. Sågtimmerpriserna tror jag dock har ökat i USA nu senaste tiden. Ska kolla om det inte finns en tråd om det.

Ett annat exempel på tullar är de exporttullar som Ryssland lagt på Rundvirkesexport för ganska många år sedan men som jag tror fortfarande finns kvar. Man ströp i princip över en natt flödet av barrmassaved och barrtimmer till t ex Finland och Sverige. Syftet med dessa tullar var att man likt ett i-land skulle förädla timtet i Rysslan och inte likt ett u-land exportera helt oförädlad råvara. Om den ambitionen har lyckats eller inte vet jag inte men helt klart är Ryssland en stor exportör av trävaror till Kina idag. Ryska rundtimmertullar borde ju gjort de inhemska timmerpriserna billigare medan de länder som inte längre kunde importera fick dyrare timmerpriser. Fast i Ryssland (precis som i Kanada) så ägs den mesta skogen av staten (eller provinserna i Kanadas fall) vilket antagligen gör att vi inte har riktigt samma prismekanismer som hos oss.

Hursomhelst så kan man inte säga att syftet med de amerikanska virkestullarna har uppnåts om importandelen trävaror fortfarande är lika hög eller högre. Man har istället flyttat om lite pengar från husköpare och byggföretag till statskassan och till någon del till anerikanska sågverk. Samtidigt så öppnar man nya exportmöjliheter till bra priser för länder som inte omfattas av virkestullarna. T ex Sverige. Så tolkar jag situationen men det skulle vara intressant att få lite mer inspel i ämnet. Det är nog mer komplext än så.

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519402 Har varit styrelseordf i ett par små amerikanska bolag och jag tyckte amerikanerna kunde mycket mer om ekonomi än vi i Sverige kan.
Jag är dock motståndare både till tullar och bidrag. Har ni tänkt på att Södra egentligen inte tjänar sina pengar på att vara duktiga tillverkare av massa utan mer på att få betalt i USD med det urusla värdet på vår svenska krona. Ekonomi är inte enkelt men Trumpen är ingen amatör på det området.!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

hlb  
#519406 När Totte beskriver den person, som vunnit presidentsvalet i världens största demokrati, låter han inte som en vuxen man, utan mer som en 4-åring i trotsåldern, som tror att det hjälper att skrika och sparka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).