Verkstan

Fettspruta till skruvdragare?

12 inlägg 7526 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fettspruta till skruvdragare?

värmSkog  
#519184 Någon som har testat någon liknande fettspruta till skruvdragare och vet om det är något att ha?

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-p-90451-fettspruta-for-skruvdragare



Eller bör man köpa något likt dessa istället för att bli nöjd?

http://www.swedol.se/smorjspruta-m12-gg-401b.html?site=priv&gclid=EAIaIQobChMIwMX6yOa-3AIVUOaaCh0V1w_VEAQYBSABEgL6FPD_BwE

https://www.bauhaus.se/fettspruta-dewalt-dcgg571m1-qw-18v-xr.html



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519202 Jag har en m18 miluwakee smörjspruta, bland dem bättre köp jag gjort. Beror ju klart på hur mycket du använder den. Jag har samma batterier till många grejer, ska man köpa till batterier också blir det ju dyrare.
Det blir ju lätt lite flåtigt på skruvdragaren så jag skulle nog dra mig för den varianten.

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

värmSkog  
#519227 Kul att du är nöjd med din milwaukee. Funkar den bra även under vinterhalvåret?
Hemma smörjer jag ju maskinerna med en lite större kompressorspruta men börjar bli lite less på att handjaga maskinerna ute i fällt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

skogsjan695xl  
#519255 Jag har oxå en Milwaukee och den funkar klockrent året runt. 1.0 fett är att rekomendera på vintern. Dock är 2.0 inget problem heller.

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519256 Jag använder den året runt med, inga problem. Såg att du länkat till en m12 maskin, dem är väl lite klenare så möjligt att det blir problem på vintern.
Vet inte vilken @skogsjan695xl använder?

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

skogsjan695xl  
#519257 Jag har oxå m12. Räcker gott och väl. 2.0 går fint på vintern, går lite trögare om fettet är kallt så batteriet läcker inte till 7 patroner som dom säger.

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

värmSkog  
#519263 Eftersom ni båda är nöjda med era milwaukee så får det bli en sådan framöver, Får se om det blir m12 eller m18

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Bert1  
#519267 Blir inte en sån väldigt klumpig? Tycker även slangen ser kort ut
Har bara provat en Milwaukee men tycker slangen är klumpig ute i änden för då är slangen på Swedols egna betydligt smidigare lite tung men då hade jag ett 5ah batteri sen tycker jag den är lite långsam men det beror nog mest på att jag är van vid en Speedy Grease och den pressar ju fram rätt stor mängd för varje slag

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519272 I jämförelse med alla manuella smörjsprutor jag haft är det både lång slang ( ca 1m) och väldigt smidigt med en hand alltid fri till att hålla slangen.

Jag har ingen direkt koll på om min är bättre eller sämre än andra utan valde mer för det är smidigt att kunna ha samma batterier till allt.

Hade en annan billigare av okänt märke tidigare och nackdelen med den var att batterierna gav upp och den orkade ingenting när det blev kallt.

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Bert1  
#519283 Ang slangen så var min kommentar om den på bilden som man satte dit en skruvdragare på

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

skogsjan695xl  
#519284 Jag bytte min slang på Milwaukeen till en vanlig hydraulslang ist. Något längre oxå.

Användarvisningsbild

Re: Fettspruta till skruvdragare?

Sne4  
#519292 Jag har den billiga varianten i första länken, annan klisterlapp på visserligen men ser identisk ut. Nu är det ju bara till hemmapul, men man kan bli bra less i alla fall på att pumpa manuellt när grävmaskinen ska smörjas.


I mitt fall avgjorde det att inget extra batteri eller ytterligare en batteridriven grunka behövs som inte används så frekvent. En av de befintliga skruvdragararna används. Fettsprutan hålls ren, så hitills inga problem med flöt på skruvdragaren.

Pumpmängd, man hör när den pumpar in på motorljudet så inga problem med att hålla koll på doseringen.

Nu har jag inte provat någon annan variant men speciellt snabb tyckte jag inte att den är. Den underlättar dock arbetet som jag tänkt mig i alla fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).