Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30530 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Olav  
#519130
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/25/skarp-kritik-mot-svenska-skogsindustrin-sjalva-branslet-for-branden-det-vill-saga

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Olav  
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519182 lars undrar hur jag mäter volymen i min skog och när jag berättar det så "gissar jag" men det är just detta som är så fantastiskt med att vara en fri man, där inte din utbildning står ivägen för din inlärning, för du har ingen utbildning och tackar gud för det, jag gick varken 8 eller 9 ... jag lärde ganska snabbt att allt mumbojumbo kring mätning av skog bara är en jävla onödig börda alla jäg och skogsmästare släpar på ... tänk att bara få gå fram till ett träd, mäta diametern i brösthöjd och sen veta (ungefär) hur högt trädet är och framförallt volymen, resten klarar ditt sunda förnuft .. vet inte vad det är för fel på alla dessa besservissers som tror att skogen är något räknenissar ska härska över, och som tror att bara man krånglar till saker så är man en sjujävel till expert .. så sorgligt .. jag gick varken årskurs 8 eller 9 i skolan på 60 talet, utan började jobba när jag var 14 år (med travhästar), när jag var 17 så var jag sveriges yngsta privattränare jag skodde ett 20 tal hästar varje månad, utan att ha gått någon hovslagarutbildning och mina träningar slog både svenskt rekord och en blev vinstrikaste häst på sveriges största travbana (solvalla) så tydligen gjorde jag allt rätt, trots min brist på utbildning, att slippa göra karriär är ett privilegium vi fria människor värnar om .. men tillbaka till mätningen, jag kan garantera att min bedömda volym inte "slår" på 5% ... och så kan du stå där med hur mycket utbildning som helst och inte göra det bättre ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519189
ulf 1 skrev:tänk att bara få gå fram till ett träd, mäta diametern i brösthöjd och sen veta (ungefär) hur högt trädet är och framförallt volymen, resten klarar ditt sunda förnuft ..
- - -
jag kan garantera att min bedömda volym inte "slår" på 5% ...


... en ren gissning med andra ord. Varför ens mäta diametern om du liks vet volymen? :shock:

Fem procents noggrannhet på enskilda träds volym undrar jag om man har ens med dagens kuberingsfunktioner.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519234 det är så här man försöker få skogsägare in i nåt slags pyramidspel från industrin och alla dess forskare och enreprenörer.. dimmridån att räkna så exakt som möjligt på sitt innehav hur det växer, skogsbruksplaner, volym, nuvärden och bla bla bla i en oändlig spiral rakt ner i fiberhelvetet ... vi vet inte ett skit om varför det växer, eller hur mycket, ändå så larvar vi oss med boniteter, och ståndortsplaneringar "så du vet vilka beslut du ska fatta om åtgärd" vegetationstyp, markfuktighet, temperaturklimat, frostrisk, snöförhållande, uppfrysning, torka, snytbaggetryck, rotröta i gamla bestånd, osv i all oändlighet, till slut orkar man bara skriva på ett kontrakt där industrin tar över allt .... för det är ju så knepigt ... det ska slutavverkas, planteras gran eller tall och sen röjas gallras och slutavverkas .. men det klarar väl en ärthjärna, experterna vet inget om varför träd växer och de bedriver det simplaste av alla skogsbruk i världen och ändå så låtsas vi behöva dessa experter att sköta denna enfaldiga dödsspiral .. stoppa nu och plantera en jäkla massa bokar och ekar och andra lövträd, ni som har er skog upp till dalarna värmland .. och skit i tillväxten, det blir vad det blir, och ni slipper fibermaffian, dom lämnar er i fred och ni får tillbaka makten över era marker ....

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

jannee  
#519235 Fick du sparken från massafabriken :?: :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Palakangas  
#519245
ulf 1 skrev:det är så här man försöker få skogsägare in i nåt slags pyramidspel från industrin och alla dess forskare och enreprenörer.. dimmridån att räkna så exakt som möjligt på sitt innehav hur det växer, skogsbruksplaner, volym, nuvärden och bla bla bla i en oändlig spiral rakt ner i fiberhelvetet ... vi vet inte ett skit om varför det växer, eller hur mycket, ändå så larvar vi oss med boniteter, och ståndortsplaneringar "så du vet vilka beslut du ska fatta om åtgärd" vegetationstyp, markfuktighet, temperaturklimat, frostrisk, snöförhållande, uppfrysning, torka, snytbaggetryck, rotröta i gamla bestånd, osv i all oändlighet, till slut orkar man bara skriva på ett kontrakt där industrin tar över allt .... för det är ju så knepigt ... det ska slutavverkas, planteras gran eller tall och sen röjas gallras och slutavverkas .. men det klarar väl en ärthjärna, experterna vet inget om varför träd växer och de bedriver det simplaste av alla skogsbruk i världen och ändå så låtsas vi behöva dessa experter att sköta denna enfaldiga dödsspiral .. stoppa nu och plantera en jäkla massa bokar och ekar och andra lövträd, ni som har er skog upp till dalarna värmland .. och skit i tillväxten, det blir vad det blir, och ni slipper fibermaffian, dom lämnar er i fred och ni får tillbaka makten över era marker ....

Av allt elände du fått på pränt är nog det här det mest dumma. Du spyr galla över allt och alla som inte tycker och gör som du.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Hema  
#519250 Att skogsägare utför gallringar är näst intill ett måste för att massaindustrin ska fungera. Att de sedan har kapital till att bygga dessa stora anläggningar är inget som går stick i stäv med Ulf1s påstående.

Om massapriset kommer hålla i sig kommer vi nog snart få se grova gallringar med stormfällning som följd, så att kortare omloppstider kan uppnås.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519277
Hema skrev:Att skogsägare utför gallringar är näst intill ett måste för att massaindustrin ska fungera.


Nja, gallringar är snarare ett måste för att sågverksindustrin ska fungera på sikt. Timmerandelen vid slutavverkning ökar i bestånd som låggallrats.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Hema  
#519287
Lars Lundqvist SLU skrev:
Hema skrev:Att skogsägare utför gallringar är näst intill ett måste för att massaindustrin ska fungera.


Nja, gallringar är snarare ett måste för att sågverksindustrin ska fungera på sikt. Timmerandelen vid slutavverkning ökar i bestånd som låggallrats.

Skulle dagens system ge mer andel timmer än om man planterade med samma täthet som ett gallra bestånd har och låter dessa växa upp? Visst man skulle kunna plantera lika glest som efter röjning, så man har en chans att ta bort de mindre lyckade träden, men att slutantalet blir det samma.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519304 helt rätt palakangas, mycket elände har jag satt på pränt ... jag berättade för ett tag sen om min kompis som sålde en 2400 kubiks slutavverkning till det stora skogsbolaget "som tog hand om allt" betalningen var 180 kr kubiken för en av dom häftigaste skogar jag sett, metergrova aspar, lön, björk och många barrträd som också fick tas ner med motorsåg .. 180 kr kubiken och ett fruktansvärt slagfält att plöja och plantera, blev "belöningen" enligt rykten gick två lass lövtimmer till danmark för fanertillverkning .. ja mycket elände beskriver jag, men nu ska ni få se något trevligt ..... min kombinerade lokal för traktor och en 5 kutterhyvel jag inte har haft plats för, blir roligt att kunna köra den .. och traktorn som har varit för hög för att ställa in på vintern (3,20) nu har jag en fyra meter hög lokal 20 meter lång och 8 meter bred .. pris ca 5 tusen spänn och en 50 timmars jobb ... takpapp från en nätauktion för fyra kr kvadraten och givetvis allt virke sågat på min fina nya bandsåg, titta på skivorna av halvtumsbrädor, en 45 cm stock ger 35 kvadratmeter, vilket hade kostat mig 3500 spänn om jag köpt råspont på byggmax, hade jag sålt stocken till fibermaffian hade jag fått max 100 spänn, det blir ett jävligt dyrt liv att vara dum i huvet och aliera sig med svensk skogsindustri, jävligt dyrt ... i en normal slutavverkning i dag från en planterad barrskog brukar det inte ens bli 30 cm i snitt, det är ju obegripligt hur man inte väntar 20 år med en avverkning och har chans att ett kubikträd på 35 cm får bli 45 cm och 2 kubik ... vad fan är det för fel på er som låter er luras in i dödspiralen skapad av en girig kvartalsekonomi och dess lakejer ..

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519388 när jag anklagas för att prata smörja, brukar jag tänka på de människor som säger så, inte på vad jag sagt ... jag skulle aldrig nedlåta mig till att argumentera med människor som låter sig grundluras så totalt av en girig industri, det jag ägnar mig åt är oftast ren monolog .. dom som vill problematisera vad jag säger gör mig bara glad, dom som bara vill kasta skit på budbäraren är helt ointressanta .. men när jag säger att vi vet så lite om vad som skapar tillväxt talar jag tydligen i nattmössan enligt många ... och det fordrar en förklaring .. lars är ju professor och har forskat på träds beteendn i halva sitt liv, han har uttalat sig tvärsäkert om hur flerskiktade skogar uppför sig och säger som en hel del av sina kollegor i detta ämne att det bara funkar med gran ... enligt honom så "gissar jag" väldigt mycket och är allmänt slapp i min argumentering ... i förhållande till vad, undrar jag .. till honom, en skogsbolagsdirektör, en politiker eller vem ... men gissar jag när jag påstår att vår kunskap om skogar och hur de fungerar är så liten att det borde vara absolut förbjudet att bedriva ett skogsbruk som vårat i full skala på HELA vår produktiva skogsyta .. det är ju själva fan att inga människor i verkställande maktfunktioner har förstånd att avbryta detta idiotprojekt som kalhyggesbruket är på åtminstone halva ytan innan vi har totalt förstört vår natur för hundratals år framöver .... jag lovar att lars inte ens vet hur vatten kan ta sig till toppen av ett 30 meter högt träd, eller har en aning om det är tusen olika svampar eller hundratusen som finns i samarbete med träden i den svenska skogen ... jag kan sitta en veckla och fråga professorn om trädens liv och han har inte ett säkert svar .... utan det får bli gissningar ... så sluta nu tjata om att JAG gissar, för det gör vi alla, när det gäller trädens liv och leverne ... här kommer ni lite närmare "sanningen" om hur något som är helt enligt vetenskapen omöjligt har gjorts möjligt av våra träd ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519389 Nej, jag är inte professor. 😀
Är titlar viktiga?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519405 nä titlar betyder ofta att du har gjort karriär, och det betyder ofta något som kan vara negativt .. jag säger inte mer om det .. jag gissade att "Associate Professor" betydde att man verkligen hade den titeln, men det kanske du inte har då .. https://se.linkedin.com/in/lars-lundqvist-23733186 ..men strunt i det, titlar är inte viktiga på det viset, jag gillar att diskutera med folk som kan något, sen spelar deras titlar ingen roll .. det är massor av det du skrivit som är fina pusselbitar när man vill utforska skogen ... om nu någon trodde något annat .. läste i kväll en bok från 1969 om skogsskötsel som jag köpt på sveriges största bokloppis tidigare på dagen http://kulturkooperativet.se/bergslagen ... bokloppis/ utgiven av skogstyrelsen där stod att 80% av den avverkade volymen kom från slutavverkningar, idag är vi nere på 70% ... är inte detta bedrövligt när man vet att gallringar numera bara kostar och garanterat ger dig en lägre volym vid slutavverkningen ... ursäkta, men hur jävla dumma har vi blivit .. det behöver man inte vara professor för att förstå ..

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519431
Hema skrev:Skulle dagens system ge mer andel timmer än om man planterade med samma täthet som ett gallra bestånd har och låter dessa växa upp? Visst man skulle kunna plantera lika glest som efter röjning, så man har en chans att ta bort de mindre lyckade träden, men att slutantalet blir det samma.


Det handlar inte bara om stamantal och diameter. Det finns en urvalseffekt vid gallring plus att kronan (dvs grenar/kvistar) påverkas av hur träden växer upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).