Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny film om hyggesfritt skogsbruk

67 inlägg 22341 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#519133 Ja, som jag skrev så är träd i olika storleksklasser ofta gruppställda och om du då avverkar alla träd över en viss diameter så blir skogen änuu mer luckig och ojämn än innan, och då sjunker tillväxten.

Vad menar du med "lita på"? Kandidatarbetena har som syfte att träna studenterna i hur man skriver på ett vetenskapligt sätt. De betygsätts och publiceras i befintligt skick, till skillnad från vetenskapliga artiklar som publiceras i vetenskapliga tidskrifter. De granskas av andra forskare innan de publiceras och om de inte håller måttet så publiceras de aldrig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#519134 Exakt, när jag länkat till något kandidat eller ex jobb, har du sagt att detta inte är säkert att det är rätt eftersom det inte är en forskar rapport.
Men denna har du väl förhoppningsvis läst och kan säga om den stämmer eller ej?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#519135 Nej den är inte faktagranskad av vare sig mig eller någon annan eftersom kandidatarbeten inte faktagranskas på det viset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#519137 Ok, har du eller någon annan gjort någon liknande undersökning om tillväxt ökningen på på detta område, som är kontrollerad?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#519139 Detta är den senaste och mest relevanta genomgången av de studier som publicerats och de fältförsök som finns eller har funnits.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2716310271

Studien är Open Access vilket betyder att det är fritt fram för vem som helst att ladda ner och läsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#519140 Tack, då gick jag kvälls läsning.
En fråga till yta 9082 har alltså producerat upp mot 10 m per år, är verkligen boniteten så hög där, eller hur förklarar ni det?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#519145 Den har gjort det under sista perioden, inte tidigare.
Lagom stort virkesförråd och bra struktur, i kombination med att all skog börjat växa bättre sen år 2000. Sen får vi se om det är uthålligt när ytan ska behandlas nästa gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).