Verkstan

Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

8 inlägg 5008 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Fredrik Reuter  
#519114 I denna rekordvarma sommar 2018, det är tydligen ett 260-årigt värmerekord för juli som slagits, är risken för skogsbränder på extrema nivåer.

Och det har väl inte undgått någon att de största skogsbränderna i mannaminne rasar just nu i Sverige. Vill du ha koll på allt som skrivits på Skogsforum om skogsbränderna, använd hashtaggen #skogsbrand18.

@hammaren tipsade om att det säkert vore nyttigt med en tråd där vi kan tipsa varandra om bra kit, lådor, utrustning etc för att kunna bekämpa en lokal skogsbrand. Jag håller med och här är tråden.

Sedan tidigare har vi trådar i ämnet, @uvskogen har dragit i gång ett hybridprojekt med en Bevattningsmaskin och sedan tidigare har vi trådarna Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbrand, Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt och Skaka om era brandsläckare

Men det finns säkert många projekt, idéer och tips bland oss - ta chansen och delge dina tips!

Nu har jag inte personligen ställt i ordning något kit för brandbekämpning ... :oops:
Men om jag skulle så skulle det i någon förpackning innehålla:

- Vattendunkar med diskmedel.
- Brandsläckare.
- Brandviska i fjäderstål.
- Brandfilt och första förband.
- Mobiltelefon och dricksvatten (såklart).

Säkerligen har jag missat något viktigt så tipsa på!!!

Bild

Bilden är från Skogma: https://skogma.se/brandpiska-1479100010 ... _1_12_12__



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Amatörhuggare 62  
#519128 Pannlampa, ifall det blir mörkt. Med nya batterier.
Spade eller en gammal hederlig SFI hacka, så man kommer åt.
Glödbränder, Skapa jordsträngar och jordslå glöd.

Karta, så man kan tala om var man är. Gärna med någon Larmkoordinat.
Utmärkt tex vid något bra vägskäl, sjö göl, eller annan mötesplats.

Och något att äta och dricka. Energiåtgången kan bli mer än 6000 kalorier om dagen.
Och en liter vatten i timmen, och dricka minst varje kvart. Så inte vätskebalansen rubbas.
För då Tänker man sämre, och kan tappa fokus.

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Hammaren  
#519132 Jag ska bygga en tankvagn med pump som jag kan använda till eftersläckning och dylikt, när tiden infinner sig. Så länge kan jag tipsa om att sista veckorna när jag röjt så har jag röjt på tidiga mornar och då har jag haft en 1-kilos släckare på ryggen som man snabbt kan riva fram om olyckan skulle vara framme.(Nu är det röjförbud här från i måndags)

1532616361_9500543811614.jpg
1532616361_9500543811614.jpg (6.88 KiB) Visad 1613 gånger

Avatar Fallback

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Amatörhuggare 62  
#519136 En annan väldigt viktig sak.
Är kläderna. Syntet smälter av
Strålningsvärmen och fastnar i skinnet.
Så kläder i ren bomull, Är en
Viktig säkerhetsaspekt.

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519143
Amatörhuggare 62 skrev:En annan väldigt viktig sak.
Är kläderna. Syntet smälter av
Strålningsvärmen och fastnar i skinnet.
Så kläder i ren bomull, Är en
Viktig säkerhetsaspekt.


Ja och även bra kängor, vanlig gummistövel är inte att föredra.
De gamla hederliga blåställen är oftast av 100% bomull, liksom snickarbyxor. Och jeans :grin:

Jag tycker att man även kan ha något andningsskydd om man tänker vara i röken mer än nån minut. Jag har en Sundström halvmask sen tidigare och tänkte ta med den nästa gång jag åker ut på eftersläckning. De nya maskerna är väldigt bra att andas i, inte som gasmasken man hade i lumpen som låg som en blöt trasa över luftröret!
Men även en buff/snusnäsduk är bättre än inget. Eller en redig mustach, som gruvarbetare var tvungna att ha förr i tiden, för att filtrera det värsta :mrgreen:

Russin eller nån sorts godis kan vara bra att ha med sig så man kan tugga på nåt när man tar en micropaus.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Amatörhuggare 62  
#519231 Måtte detta ej behövas!
Men ifall, en första insats.
Åska i rapporten.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

frågande och vetande  
#519281 Detta är varken kit eller utrustning, men tycker det är väl viktigt även fast det kanske blir trådkap.

Jag är (tack och lov) inte drabbad. Men i förebyggande syfte kommer jag försöka lägga upp en del av det befintligt vägnät i skogen som brandgator. Här är det mycket som spelar in, det går inte att säga var en eld kan få fäste. Men HÖGRISK områden riktar jag mig först mot (camping, lägerplatser och dyligt i skogen). Möjlighet för brandkåren att pumpa vatten. Kommer röja fram två möjliga vägar ner mot sjön så vindriktiningen spelar mindre roll mot en camping. Kommer mot en camping ha två brandgator, en rätt nära campingen om det förhoppningsvis blir en snabb insats och branden inte spridit sig för mycket. Och en planerad brandgata en BRA bit bort, planen för branden är ibland att släcka. MEN ibland för att begränsa brandens intensitet och spridningshastighet och dämpa möjligheten till toppbrand. Kommer sätta mig ner med några jag känner från räddningstjänsten med skogsbruksplanen och foton för att skapa en bättre förutsättning om man blir (gud förbjude) drabbad. Better to be safe then sorry...

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om Kit | Utrustning | Vagn för brandbekämpning 🔥

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520863 Jag hittade en intressant katalog på PDF med olika brandredskap. http://h24-files.s3.amazonaws.com/10213 ... -6Mc6j.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).