SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabranden

113 inlägg 28687 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

sundelius  
#519120
Fredrik Reuter skrev:Enligt SR så måste de Italienska brandflygen lämna Sverige för Grekland. De franska planen lämnar Sverige 30 Juli. Turkiet har erbjudit ett plan till Sverige.

Det ser mer positivt ut i Dalarna/Gävleborg/Jämtland och invånare har kunnat påbörja sin tillbakaflytt.

Låt oss hoppas att det inte startar någon ny stor brand!

På radion tar de upp hur väl vattenbombplan fungerade vid branden i Dalsland. Jag gissar att de användes vid branden i Färgelanda, vet du något om detta sundelius ?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7005230

Nja branden nu är på Kroppefjäll , jag ska dit för att vara räddningsledare i natt. Branden är nu under kontroll, mycket tack vare flygen och dagen efter av helikoptrar
Var som Vardon skrev med när planen vattenbombade, sjukt bra hjälp.
Jag hade som uppgift att rensa sjön på båtar så jag såg inte själva vattenbombnimgen. Ca 2 min mellan varje släpp enligt kollegorna :shock:
Stora krafter dock, många träd avbrutna på mitten av vattnet

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

sundelius  
#519121
Vardon skrev:Från fotet av fjället :-) mit högsäterssidan där planen fyller från ragnerudssjön, tömd från båtar av vår egen malwakung :-)

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 19023&_rdr

Tror den är offentlig.

Tack min vän, skoj att se

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Hema  
#519123 Hur är det att gå in i en vattenbombad skog? Känns som att det blir tungt att gå eller?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

sundelius  
#519124 Förstår inte din fråga @Hema :oops:

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Hema  
#519149
sundelius skrev:Förstår inte din fråga Hema :oops:

Tänkte på eftersläckningsarbetet, marken kan väl om man ha otur blivit ett gyttjebad eller liknande, samt överlag väldigt smutsigt.

Samt hur förhåller sig reglerna till riskerna med att beträda brunnen mark, med risk för fallande träd, lömska hål osv.?

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

röjjare  
#519154 Nej så dramatiskt är det inte. Inte under de italienska planen.
Det ser ut lite som efter ett häftigt störtregn.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Hema  
#519163
röjjare skrev:Nej så dramatiskt är det inte. Inte under de italienska planen.
Det ser ut lite som efter ett häftigt störtregn.

Ok

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Icegrip  
#519171 Jag har satt ihop en illustration över brandförloppet i Kårböle & Enskogen. Otroligt vad fort branden spred sig!

1532669939_1.jpg


1532669939_2.jpg


1532669939_3.jpg


1532669939_4.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Fredrik Reuter  
#519191 Presskonferens idag, 27 juli 10:00.

Idag peakar det, fredagen blir nervös för hela brandbekämpningsflottan. Hur vinden blir kan bli avgörande för utvecklingen.

Totalt finns nu fyra brandbekämpningsplan, 2 från Frankrike och 2 från Portugal. De Italienska är på väg hem för service och ska sedan till Grekland. Ett flygplan från Turkiet ansluter om ett par dagar.

Denna fredag blir den varmaste och torraste hittills. Allmänheten som är rökare uppmanas att ha med vatten att släcka cigaretten med...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

sundelius  
#519266
Hema skrev:Hur är det att gå in i en vattenbombad skog? Känns som att det blir tungt att gå eller?

Ursäkta sent svar@Hema men mobiltäckningen var minimal på Kroppefjäll.
Skitigt är det alltid på en skogsbrand men blött efter planen blir det inte. De gör en fantastisk nytta men värmen från branden gör att vattnet dunstar bort snabbt. Dock får man chansen att jobba mot glödbränder istället för öppna lågor

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Erre  
#519269 Brinner utanför Kosta nu. :((


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/brand-i-kosta

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

alias  
#519273
Erre skrev:Brinner utanför Kosta nu. :((


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/brand-i-kosta


@Erre:

Åsk-/blixtrelaterat?

Tyckte det var mörka moln åt nordost tidigare idag...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Erre  
#519274 Vet inte @alias.
Men har inte hört någon åska idag. Men det kan ju ha varit något riktigt lokalt område där. Har inte så långt till kosta.
Men verkar kunna bli åska här på söndag. Hoppas det blir i samband med rejäl nederbörd isåfall. 🙏

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

alias  
#519278
Erre skrev:Vet inte alias.
Men har inte hört någon åska idag. Men det kan ju ha varit något riktigt lokalt område där. Har inte så långt till kosta.
Men verkar kunna bli åska här på söndag. Hoppas det blir i samband med rejäl nederbörd isåfall. 🙏


Jo, åskrisken över Småland verkar rätt stor i helgen - även jag har riktat önskemål till högre makter om minimalt med åska och maximalt med nederbörd, men resultatet hittills av mina önskemål har givit klent resultat på nederbördsfronten (tror det kommit totalt 12+5+5 mm sedan Valborg)...

Är särskilt orolig över risken för blixtnedslag i en större torvmosse i närheten :-ss

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Erre  
#519279 Nu är åskan borta ur prognosen. Å tyvärr har dom skrivit ner regnet. I förrgår var det ca 15 mm beräknat på söndag.
1532724002_screenshot_20180727-223806.png

1532723995_screenshot_20180727-223836.png

Bara att hoppas att dom har rätt angående åskan och fel med regnet.
Måste till mycket regn nu.
Andraskörden där det kördes gav knappt en bale per hektaret. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).