Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120212 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Kallkällene  
#518963
Huggar Herman skrev:
Kallkällene skrev:
Huggar Herman skrev:Man blir lite lätt manisk när man väl börjat.
Förstår att de som gräver guld blir konstiga efter ett tag. [emoji2]
20180724_213158.jpeg
20180724_212117.jpeg
hej. Huggar Herman var håller du till ? Jag håller själv till i dom norra delarna av "vår" kommun.. spännande med våtmark, går själv i tankar om detta.
7 km sydväst om "huvudorten". Kom gärna och titta när det börjar bli mer färdigt.
Alltid kul med projekt! [emoji2]
det gör jag gärna

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Huggar Herman  
#518964
Hema skrev:Perfekt sommar att gräva på säg? :)
Ja, den kan man inte klaga på. [emoji2]
(Har AC i maskinen.)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#518989 Ser mkt roligt ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

rokon  
#630723
stektlök skrev:Ser mkt roligt ut

Hur går det med din Damm nu stektlök?
Visst har du haft mycket nederbörd, fungerar avrinningen eller håller du på att flyta bort i ditt hus?

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#630733 Tjena rokon.
Allt funkar fint. Nu väntar en mkt fin tid igen med vår och mkt fågelungar. Så fina å titta på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

halvproffs  
#677054 Hittade tråden nu! Har du bilder från sommar och höst över våtmarksbygget?

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Kallkällene  
#721881 Hur går det med allt Huggar Herman ? nu är även mitt dammbygge färdigt i första skede å vattnet stiger

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Huggar Herman  
#723149
Kallkällene skrev:Hur går det med allt Huggar Herman ? nu är även mitt dammbygge färdigt i första skede å vattnet stiger


Fan va kul! 😀
Då ligger du före mig.
Jag har varken haft tid eller motivation för mitt bygge det senaste året.

Får man komma och titta och bli lite inspirerad så kanske jag kommer igång igen? 😉

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Kallkällene  
#723178
Huggar Herman skrev:
Kallkällene skrev:Hur går det med allt Huggar Herman ? nu är även mitt dammbygge färdigt i första skede å vattnet stiger


Fan va kul! 😀
Då ligger du före mig.
Jag har varken haft tid eller motivation för mitt bygge det senaste året.

Får man komma och titta och bli lite inspirerad så kanske jag kommer igång igen? 😉


Det löser vi, ska försöka skicka dig ett pm eller vad det heter med mitt nummer

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#796900 Stämningsbild 😍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

Per-Elvis  
#806787 Angående kommentarer om fisk och kräftor. Om man vill ha hög biologisk mångfald ska man verkligen undvika fisk och kräftor. Fisk äter vattenlevande insekter. De konkurrerar då bort vadare, doppingar, grodor, salamandrar, hägrar osv, som vill ha samma mat som fiskarna. Ironiskt nog ger fisk även mer mygg.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

jannee  
#806796 Det myndigheterna håller på med är inget annat än direktiv från EU.
Absolut INGET sunt förnuft någonstans.
För ex, läste i Barran om att en damm som funnits i flera hundra år ska rivas - EU krav.
M.a.o. dammar ska rivas men diken ska återfyllas - vilken DJÄVLA ordning, tror att EUbyråkraterna är intelligensbefriade.
Riv i stället upp all hårdbeläggning av mark så att naturen kan suga åt sig nederbörden, på så vis skulle nog grundvattnet återgå till normala nivåer.

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

svampbob  
#806799
jannee skrev:Det myndigheterna håller på med är inget annat än direktiv från EU.
Absolut INGET sunt förnuft någonstans.
För ex, läste i Barran om att en damm som funnits i flera hundra år ska rivas - EU krav.
M.a.o. dammar ska rivas men diken ska återfyllas - vilken DJÄVLA ordning, tror att EUbyråkraterna är intelligensbefriade.
Riv i stället upp all hårdbeläggning av mark så att naturen kan suga åt sig nederbörden, på så vis skulle nog grundvattnet återgå till normala nivåer.


Vi börjar där MP väljarna håller till. Proppar samtidigt dränerings och dag & spillvattenledningar samt inför krav på utedass.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#806844
Per-Elvis skrev:Angående kommentarer om fisk och kräftor. Om man vill ha hög biologisk mångfald ska man verkligen undvika fisk och kräftor. Fisk äter vattenlevande insekter. De konkurrerar då bort vadare, doppingar, grodor, salamandrar, hägrar osv, som vill ha samma mat som fiskarna. Ironiskt nog ger fisk även mer mygg.


Har stått och tittat på hägrar med kikaren många ggr. Och en sak är mkt säker, dom är stora predatorer när det kommer till grodor och ödlor. Så vem hägern konkurrerar med är nog otydligt isåfall.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).