Traktorer och processorer

Ny 25 amp kurs i valtra

6 inlägg 2550 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny 25 amp kurs i valtra

Relaskop  
#518935 Nån som vet hur man kopplar en ny 25A kurs i en valtra n serie så at man har den gjennom huvudstrømbrytaren? Forklara gärna detaljerad eftersom jag inte er särskild kunnig på el..



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ny 25 amp kurs i valtra

Fredrik Reuter  
#518941 Hej,
Ursäkta men vad är kurs?

Avatar Fallback

Re: Ny 25 amp kurs i valtra

Relaskop  
#518945 Kurs = nytt uttag til strøm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny 25 amp kurs i valtra

Fredrik Reuter  
#518988 Ok, tack.
Ta nedanstående med en nypa salt. Jag har inte testat själv men sett Valtror där det kopplats på direkt på huvudströmbrytaren som ser ut (typ) som på bilden nedan.

Bild


Jag vet inte om det är exakt en sådan som ovan som sitter i N-serien, men detta är en typ av huvudströmbrytare som klarar 250A.

På ena sidan (oftast vänstra) matas ström direkt från batteriet. När man trycker på knappen i hytten så slår denna till och ger ström ut på den andra stora anslutning (oftast då den upp i högra hörnet).

Det är alltså där du kan koppla på ett uttag i så fall.

Men!

Kolla med en multimeter så det är som beskrivet ovan.

Och montera säkring ut till uttaget.

Eftersom det är relativt stora strömuttag du vill ha så skulle jag inte kört 25A direkt vid uppstart utan koppla på lasten när traktorn är igång och redo för arbete. Men det kanske är att vara extra försiktig, jag vet inte?

Avatar Fallback

Re: Ny 25 amp kurs i valtra

Relaskop  
#518992 Takk for svar Fredrik! Jag får kolla på huvudstrømbrytaren om det finns möjlighet at koppla på nåt der. Om det er så man brukar göra finns nog gott med kablar der sen tidigare. Tack for tips oavsett!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny 25 amp kurs i valtra

Bert1  
#519001 Är väl et sånt 3polig uttag han menar och dom brukar va säkrade med 25a org på Valtra bla
Är det enklare så går det ju och koppla in sig vid startmotorn med och som sagt glöm ej säkring

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).