Verkstan

Konstruktion av axel låsning

18 inlägg 7004 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518703 Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518705
JohannesG skrev:Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?

Tvåan är det vanligaste jag har sett av, ser ingen nackdel med den.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Hema  
#518752
Mikael skrev:
JohannesG skrev:Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?

Tvåan är det vanligaste jag har sett av, ser ingen nackdel med den.

Tvåan är väl även enklare att tillverka? Bara man hittar en stav i rätt dimension.

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

totte  
#518789 Om du gör tvåan, använder en pinnbult och gänglåsning och sätter på en mutter sen så har du i praktiken ettan.

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518796 Kommer nog köra på nr2. Ser som tidigare nämnts ut att vara det vanligaste. och även enklare. Skall bara ha tag i material. Det var semesterstängt där jag tänkte köpa. Men ingen jättepanik, så det kan vänta lite. Tack för alla svar.

Nr3 sitter i boggin på Mowin original. Någon fördel med denna konstruktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Blondin 750  
#518797 50mm slipad axel, hur lång bit behöver du?

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518798 Precis. Behöver 220mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Jim_90  
#518801 Ifall ett glapp finns så finns det risk för att bulten kan gå av å då kan det vara lite jobbigt att få ut den. Skulle själv bårra hål från sidan och sätta rörstift och även lämna lite rum för att shimsa.

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518804 Oddsen är nog ganska små att en M20 skulle gå av, skall till ganska stor sidokraft för detta. På andra sidan sitter den skruvad med en M12 eller M14 för att inte kunna rotera. Ett rörstift med shims riskerar att bli glapp fort, axeln ska ju sitta still, är tanken i alla fall. Går den av får jag väl svetsa på en mutter och skruva ut den. En till fördel med att gänga ett hål och sätta skruv i istället för modell nr1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Jim_90  
#518805 Visserligen så håller nog 20mm bult men för egen del hade det blivit dyrt för mig att köpa 20mm gängtapp för ca 650kr om jag velat få det billigare än färdigt köpt.

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518807 Fast om man redan har så är inte tappen någon extra kostnad. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Cat554  
#518839 Ellers ville jo løsning 3 vært aktuell. M12 er det flere som har, samt at den er lettere å dra. I praksis eneste forskjell.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518841 3-an skulle möjligtvis vara bättre mot urskruvning om det blir lite glapp i "anti-rotations" skruven. Men med Locktite så spelar det nog ingen roll.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av axel låsning

Pabene  
#518874 Man kan oftast få bättre slitstyrka om axeln kan tillåtas vara "flytande". Då skulle jag välja lösning nr 3 i båda ändar.

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av axel låsning

JohannesG  
#518875 Om axeln tillåts röra på sig så kommer den snabbt äta upp materialet ute i öronen med glapp som följd. Även att man smörjer bra. I öronen finns inga bussningar, bara i den rörliga delen. Det absolut bästa för att motverka detta är nog egentligen expanderbult, men det är jobbigare att tillverka eller ännu dyrare att köpa. Och så långt har det inte gått att det behövs.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).