SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabranden

113 inlägg 28786 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Amatörhuggare 62  
#518617 Men nu är det för tokigt, med tanke på läget.
Enligt polisen, har dom fått in över Trettio larm.
Om grillning i eftermiddag, FATTAR INTE FOLK. !!!!!
Är dom Totalkorkade, Är ju bara att se och höra, Alla uppmaningar.
ATT det är förbjudet.
Verkar som verkligheten, är totalt bortkopplad.

Man blir ju riktigt Arg !!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Brorsan  
#518660
Amatörhuggare 62 skrev:Men nu är det för tokigt, med tanke på läget.
Enligt polisen, har dom fått in över Trettio larm.
Om grillning i eftermiddag, FATTAR INTE FOLK. !!!!!
Är dom Totalkorkade, Är ju bara att se och höra, Alla uppmaningar.
ATT det är förbjudet.
Verkar som verkligheten, är totalt bortkopplad.

Man blir ju riktigt Arg !!

Så är det.
Många av dom urbaniserade människorna i staden har ingen koll på vad som händer eller kan hända på "landet",
dom är inte intresserade av det.
Helt sjukt! Vart är vi på väg i samhället.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518695 Vadå inte grilla,
har man semester måste man ju bara få grilla och kröka fritt. Sen är det ju kul när brandkårn kommer så vi kan stå och mobilfilma. Det är ju "så långa klipp" här på landet. Det händer ju inget. Man hinner bli uttråkad.
Det behövs åtminstone lite blåljusfilm när man swipar in på Aftonbladet under reklampauserna i tv-soffan.
Förresten, brinner det redan? Det har ingen sagt på de facebook-grupper jag är med i. Var brinner det?
Jaha. Men det skiter jag i. Rör mej inte i ryggen det minsta. Rätt åt rika skogsägare och andra högavlönade VD:ar.

Jag tycker ändå det är kasst på landet. Igår när jag stanna på en lanthandel hade dom inte min proteinyoghurt. Och så fattade dom inte att man skulle kunnat sälja hur mycket metmask som helst när det det är så här lite mygg för en gångs skull. Den var slut. Hur f-n orkar nån bo här?
"Förresten, du Grille-Krille slängde du ut engångsgrillen i skogen eller står den kvar vid slogboden och skräpar. Vi ska ju stanna där på hemvägen också." "Förra gången hann dom ju inte städa undan innan vi kom tillbaks"
(obs allt detta är försök till satir)

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

JohannesG  
#518697 @Orsa. Du sammanfattar nog ganska bra hur allt för många tänker. Tyvärr! 😢 😢 Klyftan mellan stadsfolk och riktiga landsbygdsbor blir allt större. Fler och fler blir helt verklighetsfrånvända och befriande från sunt logiskt tänkande. Läste en debattartikel i Expressen, en som tyckte att Jordbruk i Sverige var helt onödigt och bara en belastning för skattebetalare. Jag blev riktigt ledsen, att det finns sådant folk som är så förda bakom ljuset. 😢 😢

Hade varit intressant (märk väl, intressant inte roligt eller önskvärt) att stänga alla gränser (som ett experiment, utan att det behöver vara krig) och se hur länge Sverige klarar sig, och hur länge det dröjer innan det blir ramaskri efter mat. Då kanske folk upptäcker att maten inte växer i butikshyllorna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Fredrik Reuter  
#518701 25.000 hektar har nu eldhärjats totalt enligt MSB.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

loppan  
#518702 Jag skulle inte bli det minsta förvånad om slutnotan stannar på över två mljarder för branden.
Å ett svenskt brandflyg skulle kosta hundra miljoner om året att driva per plan 😤

Om man nu ska fortsätta att vara lite bitter med tanke på tidigare inlägg,
så känns det allt mer som att storstaden är en liten såpbubbla man lever i.
Helt frånvarande från natur och verklighet,som något man är helt oberoende av.

Det finns dock mycket vettigt folk där med som tur är.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Värmlänning  
#518706 https://www.na.se/artikel/orebro-lan/or ... over-maten

Motherf**kers!!! Skulle ha spärrats in direkt 🙏 :shock: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518707 Fråga dej själv hur du och alla andra runtomkring skulle klara sej om en ryss klickar på "stäng av strömmen i Sverige".
Jag jobbade på ett stort företag som gör högspänningsgrejor som finns i stomnät. Det är ganska känsliga saker. Det står och går i 50 år eller mer och ska hålla under alla förhållanden. Det är fantastiskt så lite stora katastrofstopp vi har i vårt nät, trots att det faktiskt är avancerad högteknoligi för att styra nät och produktion i varje ögonblick, dygnet runt, året runt.
Fråga dej hur din socken eller län skulle se ut utan ström 1-2 veckor. På vintern. på sommarn. En gissning är att 90% av befolkningen lider stora umbäranden efter 2 veckor. I stort sett alla arbetsplatser står still inklusive handel och allmän service/vård. Det är nog en bråkdel som klara sej skapligt om de har elkraft till frysen.
Folk behöver till 99,9% elkraft och teknologi till hjälp för att det ska gå att få till äta, dricka och skita.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

röjar kalle  
#518711 Mot dumheten är man maktlös.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

bgl  
#518712 Dessvärre är det inte elbortfall i sig som kommer att krossa Sveriges städer först.
Bortfall av pumpförmåga i avloppssystem medför på bara några timmar ett katastofalt tillstånd.
Detta på 2 sätt, dels att pumparna själva stannar, dels på lite längre sikt för lite spolvatten.
MSB:s fantasier om att vi ska använda 'plastsäckar av kraftigare sort' vid toalett behov kan bara hånas.
För mig som på 1960-talet genomgick Försvarets mesta och bästa utbildning för att på stabsnivå säkerställa försörjning av fältförband av brigadstorlek och större är denna slutsats självklar. Alla som är tillräckligt gamla för att ha gjort lumpen med fältförläggning vet att det första som ska färdigställas är latrinen!
Den urbaniserade stadsmänniskan kommer att bildligt talat drunkna i sin egen skit långt innan mat, värme osv blir ett livsavgörande problem.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

dwurg  
#518713 Dom som står i fronten och kämpar mot elden borde ha en bragdmedalj varenda en. Tyvärr har det fungerat allt utom bra lite högre upp i leden.
För att ta några exempel så var det många som erbjöd sig att hjälpa till i början med tankbilar, svämmtunnor och liknande saker, men alla fick nej. Senare vart dom tydligen inringda dock. Brandgator kunde dom börjat med från början, i princip varenda skogsmaskin måste ju stå stilla i den här torkan.
Dom vart erbjudna att få tillgång till 3 st 60tons grävmaskiner som stog inte alls långt från en av bränderna men det vart nej där också, senare trailade dom dit grävmaskiner från betydligt längre avstånd.
Från början fick inte ens brandmännen göra moteld, inte förrän det kom dit professionella hyggesbrännare och styrde upp det.
Ja listan kan göras lång och det är mycket tråkigt.
Känns som det fattas väldigt mycket erfarenhet och rutin bland dom som ska styra upp den här situationen.
Det jag skriver om här gäller bränderna runt Kårböle eftersom jag bor i närheten och det är dom bränderna jag följt. Mycket möjligt att det skötts på bättre sätt på andra ställen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

JohannesG  
#518714 Ja. De som kämpat och kämpar mot bränderna förtjänar verkligen uppmuntran och beröm. Även om det inte alltid blir perfekt, alla orsaker till detta vet vi inte, men byråkrati kan möjligen vara en. Jag tror att de flesta gör sitt bästa och gör vad de kan. De förtjänar en stor bonus av något slag när allt är färdigt!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Hema  
#518726 Vet inte om detta har uppmärksammats, att Polen skickat 44st brandfordon och 139st brandmän.
https://www.na.se/artikel/vasternorrland/ornskoldsvik/har-skickar-polen-44-fordon-och-139-brandman-till-branderna-i-sverige

Avatar Fallback

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

r93  
#518728 Jodå, har sett konvojen på facebook, gåshud!!!!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränderna Juli 2018, snart lika stora som salabrand

Bax  
#518729 Men om en skördar- eller grävarförare hamnat i eldhavet för att denne fått order om att "bara rusa dit och sätt igång", vad skulle vi sitta här och skriva då?
Det känns helt tokigt men man måste ändå stanna till och fundera lite innan man ger sig på en sån best som dessa bränder är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).