Öppna kategorin

Bromsa Hydraulfuktioner

10 inlägg 4561 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bromsa Hydraulfuktioner

Göt  
#518606 Hej jag undrar om det finns något sätt att bromsa hydraulfunktioner på en skogskran. Har en FMV 2000 och en del funktioner är långsamma och en del är alldeles för snabba (i alla fall åt mej) jag smyger mig på spaken och det går alldeles för fort. Förstår ju själv att jag är en klant och nybörjare, men finns det något sätt att minska farten
🤷‍♂️



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

axwell  
#518613
Göt skrev:Hej jag undrar om det finns något sätt att bromsa hydraulfunktioner på en skogskran. Har en FMV 2000 och en del funktioner är långsamma och en del är alldeles för snabba (i alla fall åt mej) jag smyger mig på spaken och det går alldeles för fort. Förstår ju själv att jag är en klant och nybörjare, men finns det något sätt att minska farte


Det finns speciella strypbrickor som sänker flödet(kraften blir kvar), kommer inte ihåg den riktiga benämningen.

Har själv så smått funderat på att begränsa rotatorn och svängen.

Avatar Fallback

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

Amatörhuggare 62  
#518615 Jag undrar om det inte finns, nipplar. Med olika stora hål i.
Satt såna i en rotator, jag hade förr.

Avatar Fallback

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

Amatörhuggare 62  
#518619 Jag Googlade.
Och det finns nipplar.

Lundgrens. Hette en firma.
Fanns många att välja på.
0,6 och 1,5
Bara några till exempel.
Mvh Amatörhuggare

Kolla med din ordinarie slang/hydaulverkstad.

Avatar Fallback

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

ulfgustav  
#518638 Detta är ett klassiskt problem för många användare då hydraulventilen inte är anpassad för samkörning utan bara ä standard med lika stora slider till de olika funktionerna. Mitt första tips är, kör traktorn på så lågt varv att du behärskar huvudrörelserna lyft ,sväng, vipp, de brukar oftast fungera utan åtgärd. Även gripen brukar fungera utan strypningar. Rotatorn däremot brukar behöva lite åtgärd, och då skall det göras med stryp och backventiler, med enbart strypventiler så belastas axeltätningen onödigt, finns ställbara, men vissa firmor har även fasta nipplar för detta. är du missnöjd med andra funktioner så köp ställbara stryp och backventiler, de kostar inte multum. Kontakta t.ex AMAB HYDRAUL så kan de nog hjälpa dig

Användarvisningsbild

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518639 Kanske kan vara värt att lära sig att köra nån annan funktion samtidigt just som man
ska ta med det som går alldeles för fort?
Tex om svängen är slängig så kan man kanske samtidigt lyfta bommen försiktigt?
Jag är inte särskilt duktig på att köra kran men jag har hunnit märka att man måste ha lite
högre varv på så det flyter bättre, känns konstigt men så är det för mig.

Användarvisningsbild

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

hemhuggare  
#518641 Det finns adaptrar utan hål så du kan borra hål själv och sen borra upp hålet större efterhand du blir duktigare att köra men det billigaste och enklaste är att ta en bricka av "mjukt"material och borra hål i. Exempelvis så använde vi förr en 10 öring till 3/8 slang och borrade lämpligt hål i sen lägger man bara den mellan adaptern och slangen och drar åt. JO det blir tätt! hitta nåt mynt eller nån koppar eller mässingsbricka och börja med hål på 2-3 mm och prova dig fram Du måste lägga brickor på båda sidor på funktionen Mvh Lasse

Användarvisningsbild

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

Vardon  
#518656 Något som jag använt mig av till frontlastarn var att jag körde traktorn till en bra firma och så gjorde de de slangar och strypningar som behövdes. visst kanske kostade aningen mer men det kostar kalendertid att få det rätt annars med.

Du bor i leksandstrakterna har jag för mig men tyvärr vet jag ingen bra firma i näheten bara norr om falun och åka 5 mil enkelväg i traktor är väl kanske inte världens roligaste sak att göra (inte tråkigaste heller för den delen)

Användarvisningsbild

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

Göt  
#518657
Vardon skrev:Något som jag använt mig av till frontlastarn var att jag körde traktorn till en bra firma och så gjorde de de slangar och strypningar som behövdes. visst kanske kostade aningen mer men det kostar kalendertid att få det rätt annars med.

Du bor i leksandstrakterna har jag för mig men tyvärr vet jag ingen bra firma i näheten bara norr om falun och åka 5 mil enkelväg i traktor är väl kanske inte världens roligaste sak att göra (inte tråkigaste heller för den delen)


Var ju en bra tanke, ska kolla med den lokala traktorverkstaden :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsa Hydraulfuktioner

axwell  
#522206 Så här har jag gjort med stödbenen på grävaggregatet. Dom väger ca 60 kg åker ner snabbare än trycksidan hinner leverera olja, kolvstången tar så stor volym att det blir undertryck i cylindern( det mår inte pumpen bra av).

Här har jag banjokopplingar men det fungerar även på vanliga koniska om det finns tillräckligt mycket gods att gänga i.

Begränsaren är en insex stoppskruv där jag har ett borrat hål på 1,5 mm (Testade först med 2,5 mm hål, det var aningen för stort).
I banjokopplingen gängas med tapp en lagom lång gänga (inte ut i andra änden !), sen rengörs kopplingen med tex lacknafta och tryckluft innan stoppskruven kletas in med gängtätning.




Skruva fast stoppskruven till den bottnar mot gängslutet, återmontera kopplingen.

$matches[2]

$matches[2]

1534946169_dscn1821.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).