Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

35 inlägg 10066 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Fredrik Reuter  
#518594 Vi har pratat om perfekta stormar en del under 2018. Här kan vi ha en till. Sommarens svåra skogsbränder kan fungera som en enda stor perfekt storm för miljörörelsen, dessutom är det en väldigt bekväm storm för dem.

Nu när det brinner på stora områden i Sverige kommer främst i sociala medier från miljörörelsen - "- Vad var det vi sa, så går det när man idkar skogsbruk och skapar monokulturer."

Det är valår och genom det extra effektfullt att driva lobbyverksamhet, mata, mata, mata!

Men det finns ytterligare en viktig del i denna perfekta storm - när den sista elden slocknat är det som upplagt för att skapa ett enda stort naturreservat.

Man äter kakan och har den ändå kvar!

Senast ut är en krönika i Expressen där författaren Sven-Olof Karlsson dundrar på att:

Kanske var det inte så smart att driva upp gran och tall för hela slanten lagom tills att hettan blev vår herre.


Nu används denna krönika friskt i lobbysyfte och speciellt citatet ovan.
Men läser man hela ledaren så kan jag faktiskt inte förstå varifrån S-O Karlsson får detta ifrån. Det känns mer som en efterkonstruktion för att få en egg på texten.

Det han bygger det hela på är:

Innan skogen genomled sin andra industriella boom, den ännu pågående, planterade ingen människa någonting där. Men ostörda skadedjur och trädsjukdomar, samt vår skogsbetande tamboskap och husbehovshuggning och träkolning, höll skogarna glesa så att bränderna snart skars av då de nådde mark utan bränsle.


Ja, håller du med i detta?

Det gör inte jag.


https://www.expressen.se/kultur/det-ar- ... andkaoset/

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

bgl  
#518596 S-OK har rätt i den meningen att för stor del av skogsmarken är skogsklädd. Innan människan började avverka skog var det naturen själv som skapade de stora luckorna genom enorma skogsbränder. Dessa kalytor förhindrade effektivt att nästa skogsbrand kunde sprida sig längre än till just denna lucka. Samma sak när vi runt 1960 började med stora kalytor, de fungerade på samma sätt som brandbarriärer. I takt med alla krav på färre och framför allt mindre kalytor är en brand idag oförhindrad att sprida sig! Det kommer att bli ofrånkomligt med slutavverkningsplanering på landskapsnivå för att den vägen alltid ha tillgång till naturliga brandgator.
Att sen miljöaktivister i välbehag vältrar sig i detta som snart kan kallas en nationell katastrof är inte oväntat trots att de själva har hårt drivit fram den skog vi har idag.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518597 Sådant här blir man bara trött på..........

Är bränderna över Afrika också skapade av befolkningen där nere som bara planterat gran???

Sveriges högsta månadsmedeltemp var juli 1901 i Värmland.

Värmerekordet är 38 grader i Målilla 1947

På nyheterna för någon dag sedan sa dom att hittills har juli haft normal medeltemp.

Nödåren på 1860-talet berodde nog knappast på co2 utsläpp.

Har haft alldeles för många sådana här diskutioner i sommar från släkt och vänner som bor i Stockholm.

Vart var alla klimathysterier i vintras?? Förra sommaren???

Vi sabbar planeten, absolut jag säger inte det, men när en bekants dotter boendes i Stockholm slänger i ansiktet att ”titta!!! Så här kommer det att bli nu” då blir man lite trött...

Jag påpekade att här nere i söder hade vi den mest snörika vintern på många många år, samt ganska bra temperaturer, var inte många dagar -20 eller mer. Då tar diskutionen slut...

När rapporterna säger detta är dom högsta/lägsta någonsin, och dom kommer hela tiden, då kan jag hålla med om att det är fara å färde, men nu är det ju alltid det värsta på 20, 50, 70 år osv....

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Bosse1  
#518602 Vissa av oss här har väl varit med om alla vädertyper,chocksommar,chockhöst,chockvinter och chockvår tror det kallas årstider i landet lagom :d Bäst kanske med en kontrollerad lagom höst hela tiden :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

isteskog  
#518603 Sven-Olov Karlsson är en bra författare, har läst flera av hans böcker, men han borde kolla lite gammal fakta hur det var när det brann längre tillbaka. De enda barriärerna då var vattendrag, myrar eller regnväder som gjorde att bränderna slocknade. Inte var det ett annorlunda nyttjande av marken som skyddade mot "megabränder"....... :???:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Mellberg  
#518623 Nuvarande skogsvårdslag blev ett brandmonster med tiden. Andelen död liggande och stående ved har ökat dramatiskt de sista 25 åren i våra skogar. Vindfällen tas inte till vara enligt lagen och Skogsstyrelsen bryr sig inte. Barkborrarna dödar stående träd som spär på det hela. Naturreservaten översvämmas med torra vindfällen utan att någon tar något som helst ansvar.

Nyckelbiotoper är en skräck att ha nära eller i sin skog, här ansamlas kommande brandbomber. De enda som fröjdas är mupparna i våra storstäder. Hur kunde det gå så illa?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

DagL  
#518632 Pga vädret är det många och stora skogsbränder i år. Det är ändå lite jämfört med normal slutavverkning. Huvuddelen av träden som upplevt en skogsbrand lever vidare och sänker produktionen vid kommande uttag måttligt.
De förluster som skogsbrand orsakar för skogsbruket är inte många procent.
Skälet att ganska lite går förlorat vid brand är huvudsakligen att det lönsamma uttaget av virke har resulterat i ett "skogs"bilvägnät som nu gör en stor del av skogen tillgänglig för brandbekämpningsutrustning inte så långt bort. Värdet av virket i sig är ett motiv för samhället att satsa på brandkår också för skogen. "Det moderna skogsbruket" är alltså ett skäl att ganska lite brinner. Ett mindre lönsamt skogsbruk skulle resulterat i större skogsbrandsförluster.
Ett problem för naturvården är att det brinner så lite i skogen. "Brandkåren är det största hotet mot den biologiska mångfalden". Detta hot minskar nu, behovet av naturvårdsbränder minskar marginellt. Naturvännerna borde välkomna detta istället för att söka skuldbelägga skogsbruket.
Men för det framtida klimatet är det förstås bättre att skogen utnyttjas till något vettigt som bränsle före den går tillbaks till atmosfären som koldioxid.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Vedproducent  
#518651
r93 skrev:Sådant här blir man bara trött på..........

Är bränderna över Afrika också skapade av befolkningen där nere som bara planterat gran???

Sveriges högsta månadsmedeltemp var juli 1901 i Värmland.

Värmerekordet är 38 grader i Målilla 1947

På nyheterna för någon dag sedan sa dom att hittills har juli haft normal medeltemp.

Nödåren på 1860-talet berodde nog knappast på co2 utsläpp.

Har haft alldeles för många sådana här diskutioner i sommar från släkt och vänner som bor i Stockholm.

Vart var alla klimathysterier i vintras?? Förra sommaren???

Vi sabbar planeten, absolut jag säger inte det, men när en bekants dotter boendes i Stockholm slänger i ansiktet att ”titta!!! Så här kommer det att bli nu” då blir man lite trött...

Jag påpekade att här nere i söder hade vi den mest snörika vintern på många många år, samt ganska bra temperaturer, var inte många dagar -20 eller mer. Då tar diskutionen slut...

När rapporterna säger detta är dom högsta/lägsta någonsin, och dom kommer hela tiden, då kan jag hålla med om att det är fara å färde, men nu är det ju alltid det värsta på 20, 50, 70 år osv....

Var har du befunnit dig i Juli månad när du säger att det varit normal temperatur? Är med råge de högsta temperaturerna under de 260 åren som mätningar funnits enligt SMHI.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... nst-260-ar

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518655
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Sveriges högsta månadsmedeltemp var juli 1901 i Värmland.

Värmerekordet är 38 grader i Målilla 1947

På nyheterna för någon dag sedan sa dom att hittills har juli haft normal medeltemp.

Var har du befunnit dig i Juli månad när du säger att det varit normal temperatur? Är med råge de högsta temperaturerna under de 260 åren som mätningar funnits enligt SMHI.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... nst-260-ar

Jag tror att informationen om 1901 kommer ifrån https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... mat-1.4935 där det står: "Notabelt är att Karlstad i juli 1901 hade en medeltemperatur på 21.9°, den högsta månadsmedeltemperatur som noterats i Sverige." Den informationen har dock några år på nacken, sidan uppdaterades senast 23 april 2014.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518668
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Sådant här blir man bara trött på..........

Är bränderna över Afrika också skapade av befolkningen där nere som bara planterat gran???

Sveriges högsta månadsmedeltemp var juli 1901 i Värmland.

Värmerekordet är 38 grader i Målilla 1947

På nyheterna för någon dag sedan sa dom att hittills har juli haft normal medeltemp.

Nödåren på 1860-talet berodde nog knappast på co2 utsläpp.

Har haft alldeles för många sådana här diskutioner i sommar från släkt och vänner som bor i Stockholm.

Vart var alla klimathysterier i vintras?? Förra sommaren???

Vi sabbar planeten, absolut jag säger inte det, men när en bekants dotter boendes i Stockholm slänger i ansiktet att ”titta!!! Så här kommer det att bli nu” då blir man lite trött...

Jag påpekade att här nere i söder hade vi den mest snörika vintern på många många år, samt ganska bra temperaturer, var inte många dagar -20 eller mer. Då tar diskutionen slut...

När rapporterna säger detta är dom högsta/lägsta någonsin, och dom kommer hela tiden, då kan jag hålla med om att det är fara å färde, men nu är det ju alltid det värsta på 20, 50, 70 år osv....

Var har du befunnit dig i Juli månad när du säger att det varit normal temperatur? Är med råge de högsta temperaturerna under de 260 åren som mätningar funnits enligt SMHI.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... nst-260-ar



Japp, jag har läst det med.
Och nu är det den varmaste sommaren någonsin, för en knapp vecka var det inte det!!!

Läs vad jag skriver!!

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Icegrip  
#518670 Ja Miljöpartiet får nog ett lyft i och med denna heta sommar.

Årsmedeltemperaturen har varit i stigande trend sedan mätningarna började ~1860. Jag är övertygad att klimatet är mer komplext än att CO2 styr allt, som många miljövänner vill framhäva. Tror dom att jorden har en statisk normaltemperatur??? Folk verkar ha glömt bort att vi har återkommande istider. Ibland måste man titta utanför nyckelhålet.

Al Gore sa för ett 10-tal år sedan att nordpolen skulle vara isfri vid det här laget. Det skrivs väldigt lite om att den arktiska isen haft en väldigt låg avsmältning i år t ex. Vi har haft värme här, men i delar av Kanada och Arktis har det varit ovanligt kallt för årstiden. Det är väldigt tyst om detta nu, undrar varför?

1532244321_3f85df85-166f-4f7f-8974-21d32e8d8c76.png

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Vedproducent  
#518672
r93 skrev:
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Sådant här blir man bara trött på..........

Är bränderna över Afrika också skapade av befolkningen där nere som bara planterat gran???

Sveriges högsta månadsmedeltemp var juli 1901 i Värmland.

Värmerekordet är 38 grader i Målilla 1947

På nyheterna för någon dag sedan sa dom att hittills har juli haft normal medeltemp.

Nödåren på 1860-talet berodde nog knappast på co2 utsläpp.

Har haft alldeles för många sådana här diskutioner i sommar från släkt och vänner som bor i Stockholm.

Vart var alla klimathysterier i vintras?? Förra sommaren???

Vi sabbar planeten, absolut jag säger inte det, men när en bekants dotter boendes i Stockholm slänger i ansiktet att ”titta!!! Så här kommer det att bli nu” då blir man lite trött...

Jag påpekade att här nere i söder hade vi den mest snörika vintern på många många år, samt ganska bra temperaturer, var inte många dagar -20 eller mer. Då tar diskutionen slut...

När rapporterna säger detta är dom högsta/lägsta någonsin, och dom kommer hela tiden, då kan jag hålla med om att det är fara å färde, men nu är det ju alltid det värsta på 20, 50, 70 år osv....

Var har du befunnit dig i Juli månad när du säger att det varit normal temperatur? Är med råge de högsta temperaturerna under de 260 åren som mätningar funnits enligt SMHI.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... nst-260-ar



Japp, jag har läst det med.
Och nu är det den varmaste sommaren någonsin, för en knapp vecka var det inte det!!!

Läs vad jag skriver!!

Hehe du har ju noll koll och ändå så ska vi tro att din åsikt är rätt =)) Jag citerar dig själv! Sånt blir man bara trött på....
Du har missat att Maj i år också varit den varmaste Maj under tiden det funnits mätningar. Det var ju just alla såna här rapporter du sa själv att det är fara och färde. Hur ser du på det nu?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... n-nagonsin

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518686
Icegrip skrev:Ja Miljöpartiet får nog ett lyft i och med denna heta sommar.

Årsmedeltemperaturen har varit i stigande trend sedan mätningarna började ~1860. Jag är övertygad att klimatet är mer komplext än att CO2 styr allt, som många miljövänner vill framhäva. Tror dom att jorden har en statisk normaltemperatur??? Folk verkar ha glömt bort att vi har återkommande istider. Ibland måste man titta utanför nyckelhålet.

Al Gore sa för ett 10-tal år sedan att nordpolen skulle vara isfri vid det här laget. Det skrivs väldigt lite om att den arktiska isen haft en väldigt låg avsmältning i år t ex. Vi har haft värme här, men i delar av Kanada och Arktis har det varit ovanligt kallt för årstiden. Det är väldigt tyst om detta nu, undrar varför?

Om man skall titta på klimatförändringar måste man väl ha ett större perspektiv än bara 20 år. Istider har ju en cykel på cirka 100 000 år och då är 20 års variation brus i sammanhanget. Även de kända variationerna av den arktiska isen, https://en.wikipedia.org/wiki/Measureme ... t-2009.png
$matches[2]
är svåra att dra några slutsatser av men det finns ett visst samband med halten av koldioxid och istider samt den drastiska ökningen av koldioxid de senaste 70 åren och storleken på den arktiska isen i bilden ovan https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_di ... 400kyr.png
1532261067_skaermklipp3.jpg

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518687 Läs vad jag skriver!![/quote]
Hehe du har ju noll koll och ändå så ska vi tro att din åsikt är rätt =)) Jag citerar dig själv! Sånt blir man bara trött på....
Du har missat att Maj i år också varit den varmaste Maj under tiden det funnits mätningar. Det var ju just alla såna här rapporter du sa själv att det är fara och färde. Hur ser du på det nu?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... n-nagonsin[/quote]


Noll koll =))

Säger han som har Aftonbladet som källa!!

Skämt å sido, blir det varmare eller kallare i Sverige i framtiden??

Klimathysterin påstår ju båda?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Vedproducent  
#518688
r93 skrev:Läs vad jag skriver!!

Hehe du har ju noll koll och ändå så ska vi tro att din åsikt är rätt =)) Jag citerar dig själv! Sånt blir man bara trött på....
Du har missat att Maj i år också varit den varmaste Maj under tiden det funnits mätningar. Det var ju just alla såna här rapporter du sa själv att det är fara och färde. Hur ser du på det nu?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... n-nagonsin[/quote]


Noll koll =))

Säger han som har Aftonbladet som källa!!

Skämt å sido, blir det varmare eller kallare i Sverige i framtiden??

Klimathysterin påstår ju båda?[/quote] Om du inte fattat det än så är källan SMHI och inte Aftonbladet. Dom skriver bara vad SMHI kommit fram till :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).