Öppna kategorin

Skaka om era brandsläckare

19 inlägg 7842 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skaka om era brandsläckare

Robertberg  
#518396 Tänk på att skaka om era brandsläckare nu i dessa tider, en skumsläckare monterad på en maskin får ett väldigt kompakt skum i botten, pga maskinens skakande och vibrationer.

Lägg örat mot släckaren och vänd den upp och ner så hör du hur det rinner inuti den. Ibland hjälper det inte att skaka utan man måste knacka i botten med något.
Skaka tills du inte hör några klumpar längre.

Att skaka på brandsläckaren var gång man tankar kan vara en bra vana att skaffa sig.

#skogsbrand18



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Blivande snickare  
#518408 Superbra råd Robert!!! 👍 👍 👍 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Hugin  
#518413 Bra och viktigt råd i dessa tider med brandrisk!

Men skakmetoden gäller väl pulversläckare (inte skumsläckare?).

Kanske också läge att fundera över tips och råd i allmänhet gällande vilka förberedelser man bör göra för att snabbt vara beredd om det inträffar något plötsligt i närområdet?

Tips och förslag, som du vill dela med dig om?

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

anersimyra  
#518414 När jag nyligen bytte till nya pulversläckare så frågade jag teknikern angående skakning av släckarna. Han påstod bestämt att detta är helt onödigt då drivmediet omgående slår sönder och finfördelar pulvret.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518418
anersimyra skrev:När jag nyligen bytte till nya pulversläckare så frågade jag teknikern angående skakning av släckarna. Han påstod bestämt att detta är helt onödigt då drivmediet omgående slår sönder och finfördelar pulvret.. :???:


Det är ju annars det stora huvudnumret vid servicen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

anersimyra  
#518434 Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518436 Jag följer med runt o låser upp. När brandsläckarservicen kommer. Det tar inte lång stund för varje släckare. Så då tänker jag att det är dumt o plocka bort moment. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

anersimyra  
#518439 Jag fattar fortfarande inte.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

Bibliofilus  
#518444 Vid den årliga brandbesiktningen så kontrolleras alla släckares ålder och skick och besiktningsgubben tar en stor gummiklubba och bankar ivrigt i botten av släckarna flertalet gånger annars så rörs de inte förrän de behövs.

Användarvisningsbild

Re: Skaka om era brandsläckare

anersimyra  
#518447 Ok..men är det nödvändigt för funktionens skull att själv ” knacka ” släckaren med jämna mellanrum, eller kollar besiktningsmannen helt enkelt om det överhuvudtaget finns något pulver i släckaren? 👍

Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Robertberg  
#518473
Hugin skrev:Bra och viktigt råd i dessa tider med brandrisk!

Men skakmetoden gäller väl pulversläckare (inte skumsläckare?).

Kanske också läge att fundera över tips och råd i allmänhet gällande vilka förberedelser man bör göra för att snabbt vara beredd om det inträffar något plötsligt i närområdet?

Tips och förslag, som du vill dela med dig om?


Ja förlåt, självklart är det pulversläckare jag menar. Pulver är den släckare som är mest mångsidig.

I övrigt har jag inte så mycket att komma med, då är tex @blivande snickare eller @sundelius mer lämpliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Blivande snickare  
#518532
Robertberg skrev:
Hugin skrev:Bra och viktigt råd i dessa tider med brandrisk!

Men skakmetoden gäller väl pulversläckare (inte skumsläckare?).

Kanske också läge att fundera över tips och råd i allmänhet gällande vilka förberedelser man bör göra för att snabbt vara beredd om det inträffar något plötsligt i närområdet?

Tips och förslag, som du vill dela med dig om?


Ja förlåt, självklart är det pulversläckare jag menar. Pulver är den släckare som är mest mångsidig.

I övrigt har jag inte så mycket att komma med, då är tex blivande snickare eller sundelius mer lämpliga.

Tre saker:
Egen säkerhet, egen säkerhet, egen säkerhet.
Ta dig själv först i säkerhet, anmäl sen vad som hänt. I Finland har vi en app som heter 112 SUOMI som man kan ringa från och då får nödcentralen medesamma telefonens koordinater och kan pricka ut dig på kartan med god noggrannhet åt räddningspersonalen.
Sen kan du försöka släcka/ hjälpa själv. Om du känner dig det minsta osäker på om du kan göra något själv, gör inte. En maskin som brinner t.ex kan ha batterier som exploderar och slänger syror, hydraulslangar som spricker och skjuter het olja. Se hellre till att räddningspersonalen lätt hittar fram.
Är det personskador det är frågan om försök hålla dig lugn och PRATA med den/de drabbade och berätta att hjälp är på väg. Kom ihåg att också i den här värmen måste en skadad människa hållas varm.

För att återgå till der mer aktuella, precis som Robert säger så är pulversläckaren bra att skaka om ibland, oavsett sort på släckare är det bra att plocka upp den ibland. Då vet du var den är, hur den sitter fäst och kan snabbt få löst den om den behövs. Men kom fortfarande ihåg din egen säkerhet. Många av dagens kläder är gjorda av plastämnen och krymper/ smälter fast mot huden vid stark värme.
Maskiner får man nya, eget liv och kropp är svårare.

I värmen är det också viktigt att dricka tillräkligt. Tror du att två liter räcker, ta med fyra. Blir man uttorkad är det också svårare att tänka klart och funktionera.
Håll koll på var du är. Närmaste väg med namn, gatuaddress eller husnummer.
Och framför allt. Om det händer nånting RING. Vi kör gärna en uttryckning var vi inte behöver göra nånting!
Läget kan förändras snabbt, om du funderar ens en sekund "borde jag ringa" då ska du ringa.

Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

kolsnäs  
#518569
anersimyra skrev:Ok..men är det nödvändigt för funktionens skull att själv ” knacka ” släckaren med jämna mellanrum, eller kollar besiktningsmannen helt enkelt om det överhuvudtaget finns något pulver i släckaren? [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Robertberg  
#575643 Någon som har skakat sin släckare i sommar?

Släckaren i Valtran är sen 2002, Borde man byta ut den mot en ny?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaka om era brandsläckare

Tosca  
#575650 Rasslar pulvret samt den håller trycket så ska den ju fungera fortfarande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).