Logistik, Transport

Traktorväg

16 inlägg 12906 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorväg

sveakatten  
#518264 Behöver man tillstånd för att jämna till en
basväg för traktorn i skogen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg

uffejohan  
#518267 Har jag aldrig hört talas om. Hade det trots det inte varit tillåtet, hade jag nog gjort i ordning mina vägar utan att begära tillstånd, alla dar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

Göt  
#518270 kolla på mina sidor på skogstyrelsen så din väg inte är klassad som kulturväg… min bästa väg är det så jag får egentligen inte köra på den engång

Avatar Fallback

Re: Traktorväg

sveakatten  
#518273 Jag har ingen väg alls för tillfället där.
Åker på mossen med iller, tänkte göra en traktorväg i slänten ner mot mossen, så jag förhoppningsvis får med mig lite mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg

uffejohan  
#518306 Jag har gjort detsamma i sommar. Passat på när blötmarkerna torkat ut, lagt markduk över surhålen och fyllt på med grus från min egen grusgrop och fått två vägar där det hitintills inte gått att köra överhuvudtaget. Nu bär vägen fullt gruslass, d.v.s. 18 ton med traktorn.
Nästa vecka blir det dikesrensning med grävmaskinen på gammal mossodling. Ironiskt nog har torkan och värmen gjort det möjligt att utföra arbeten som tidigare somrar knappt varit möjligt.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg

sveakatten  
#518349 Fungerar det med endast markduk och fyll ovanpå?
Vad är priset på duk och hur mycket fyll kör du på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg

uffejohan  
#518357 Ja för mej har det funkat bra. Köpte kvalite N4, som tål lite grövre material. Bredd 4 meter. Kostar knappt 40 kr/löpmeter på 120 m rulle. Jag gick först över med grävmaskinen och tog bort stubbar och jämnade till de värsta ojämnheterna, la sedan duken direkt på mossen och sedan 30 cm naturgrus över. Vägen bar fulla gruslass trots att det var mer än 4 meter ner till fast mark.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

svampbob  
#518421
uffejohan skrev:Ja för mej har det funkat bra. Köpte kvalite N4, som tål lite grövre material. Bredd 4 meter. Kostar knappt 40 kr/löpmeter på 120 m rulle. Jag gick först över med grävmaskinen och tog bort stubbar och jämnade till de värsta ojämnheterna, la sedan duken direkt på mossen och sedan 30 cm naturgrus över. Vägen bar fulla gruslass trots att det var mer än 4 meter ner till fast mark.


Nöjde du dig med en 4-meters bredd eller la du två dukar i bredd med överlapp?

Nu blir det ett kvällspass med dikesrensning. Konstigt nog är myrarna trots den enorma torkan fortfarande rejält blöta och jag får vara väldigt försiktig där jag far fram med skördaren. Ett vanligt år hade jag absolut inte vågat mig ut på dessa myrarna.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg

uffejohan  
#518426 Jag lade faktiskt bara ett lager, bredd 4 meter. Trodde nog jag skulle behöva lägga bredare, exempelvis 6 meter med 2 meter överlapp, men det höll riktigt bra. Men visst, otjälad mark och många fulla skotarlass med timmer lär den inte klara. Blir det aktuellt får jag nog lägga en duk till och ytterligare grus. Som infart till skiftet duger den gott.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

jensan  
#519779
uffejohan skrev:Har jag aldrig hört talas om. Hade det trots det inte varit tillåtet, hade jag nog gjort i ordning mina vägar utan att begära tillstånd, alla dar i veckan.

Jag hade definitivt gjort detsamma, ibland blir man trött på all byråkrati i detta land.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

Skogstraktorn  
#569786 Bumpar tråden lite, någon som fyller i sina traktorvägar med flis där man kört spår?
Bär det bra eller är det dårskap?

Har ingen erfarenhet själv men fick en idé om att kanske köpa en flistugg.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

Nyborg  
#569787 Blir ju jord tillslut... Dock luktar blöt möglig flis inte så gott ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

Erre  
#569816
Skogstraktorn skrev:Bumpar tråden lite, någon som fyller i sina traktorvägar med flis där man kört spår?
Bär det bra eller är det dårskap?

Har ingen erfarenhet själv men fick en idé om att kanske köpa en flistugg.


Ska du inte tillbaka och köra så funkar nog flis.
Är det en väg som ska användas kontinuerligt så är det inget alternativ.
Då ska det i grus eller kross.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570998
Göt skrev:kolla på mina sidor på skogstyrelsen så din väg inte är klassad som kulturväg… min bästa väg är det så jag får egentligen inte köra på den engång

Jag tänker som så att en väg som inte brukas , att den liksom faller isär när den inte får något tryck på sig.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg

Grålle52  
#571031
Skogstraktorn skrev:Bumpar tråden lite, någon som fyller i sina traktorvägar med flis där man kört spår?
Bär det bra eller är det dårskap?

Har ingen erfarenhet själv men fick en idé om att kanske köpa en flistugg.


Har själv skotarspår som är ca 70cm djupa. Plockat massa sten på åkrar och dumpat i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).