Skogsnyheter

Nya skogsbränder

88 inlägg 21960 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

bgl  
#517895 Nu har vi 8 skogsbränder här i Örebro län!
Länk till artikel i Nerikes
allehanda:https://www.na.se/artikel/blaljus/brander/na-rapporterar-fran-det-extrema-brandlaget-atta-olika-skogsbrander-samtidigt

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Värmlänning  
#517906
bgl skrev:Nu har vi 8 skogsbränder här i Örebro län!
Länk till artikel i Nerikes
allehanda:https://www.na.se/artikel/blaljus/brander/na-rapporterar-fran-det-extrema-brandlaget-atta-olika-skogsbrander-samtidigt

Fy F! Måtte det regna massvis snart...

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Amatörhuggare 62  
#517912 Kraftigt åskväder.
Och knappt något regn.

Enligt Barometern Ot
Brinner det nu. På många ställen i
Kalmar Län.
Två ställen Virserum, Fårbo,Lämmedal, Mellingerum igen.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

svampbob  
#517916 Jag kopierar in sista stycket från Västerbottens kuriren artikel.

”Men det brinner som sagt på många andra ställen i länet också. Lördagens första larm kom från Maltheden i Vindeln (06.17). Därefter följde Långselet vid Brånaberget (14.05) i Fredrika, Södra Armsjö i Bjurholm (14.28), Grönberget i Vilhelmina (15.48), Nestansjö också i Vilhelmina (16.16), Trehörningssjö i Bjurholm (16.34), Simiskilä i Storuman (17.38), Varuträsk i Skellefteå (17.55) och Fräkentjärn i Vindeln (18.27)”

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Amatörhuggare 62  
#517941 Läget är nu desperat i Kalmar Län.
Brandkåren har fullt upp.
Efter åskan.
Och här i byn,luktar d rök.

Är nu inkommen, Vi har spanat hela byn. Tagit varsin skogsväg, och gått upp på alla berg. Och tittat runt.
Verkar som röklukt kommer längre ifrån.
Blir inte mycket sömn inatt. Oroligt läge , minst sagt.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

rila  
#517967 Tydligen har kollegorna i Jämtland kämpigt nu.

Räddningstjänsten i Jämtland behöver frivilliga till skogsbränderna runt Hammarstrand. Kontakta samordnare Janne Karlsson 070-3281515.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Blondin 750  
#517980 Vi som äger skog ser nog lite allvarligare på riskerna om vad som kan hända om man är försumlig med eld om man jämför med gemene man. Jag har de senaste fyra åren haft fyra tillbud på min mark där elden kommit lös och det har kunnat bli riktigt allvarligt. Alla har varit på samma plats och det är väl inte allt för höga odds på att det är samma klantskalle som startat elden varje gång. 2014 var det 3 ggr på 2 veckor och i samband med semester och i år en gång (än så länge) också nu i samband med semester. Nu var det i torrt granris efter vinterns gallring som det tog sig och det var bara ett under att det gick att släcka med små insatser innan räddningstjänsten kom och bara eftersläckte.
De tidigare bränderna har jag själv kunnat släcka med hjälp av min bogserade lantbruksspruta och att det brunnit i anslutning till vägen. Nu har jag skaffat en buren spruta som anpassats för snabba insatser i väntan på räddningstjänsten och tanken är att den ska stå redo och kopplad när det är brandrisk. 1000 liter vatten och drygt 100m slang fördelat på tre munstycken är en god bit på väg OM man kommer på det snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

JohannesG  
#517984 Precis. Det är många som inte förstår allvaret idag. Varken vad det gäller brandrisk eller foderbrist. De ser mer eller mindre ut som frågetecken när man försöker förklara att läget är kritiskt och det måste komma regn. De förstår inte att det i slutändan går ut över dem själva också. Men det är klart, maten finns ju i affären... eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

JohannesG  
#517985 Hur ser det förresten ut i Norge nu? Är det lika illa där?
Senast redigerad av JohannesG mån 16 jul 2018, 07:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

80-90  
#518000 Här vid gränsen mellan Swe å Norge bränner det lite överallt !!

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

dotcom  
#518003 Det har tagit omtag på skjutfältet ovanför Älvdalen, norra Dalarna, nu med toppbrand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... i-sakerhet

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Göt  
#518021 Leksands och falu kommuner har skogsbränder varit flera under helgen

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518022 Är det vanligt med liknande uttalanden från räddningstjänsten i södra Sverige?

Dvs att brandkåren ej rycker ut på skogsbränder?

"– Ja, det är som det är, men jag har beslutat att i Åsele-området där vi har marknaden så släpper jag inte ut brandmännen i skogen, där blir det helikopter och markägare som får ta det."

https://www.vk.se/2420788/manga-brander ... r-lordagen

Förstår dock att det är knappert med personal i inlandet i och med befolkningsmängden tillsammans med andra stora evenemang...

Näe dags och sova nu så man orkar med morgondagens hetta, förhoppningsvis slipper man vara i brandröken!

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

RONiL  
#518033 ”Vid halv åttatiden på söndag kväll pågår 15-17 bränder, varav flera inte är under kontroll, berättar räddningschef Lars Nyman. På ett ställe drog 20 meter höga lågor iväg genom skogen.

Lyckligtvis är de flesta är små och lyckligtvis hotas inga andra byar just nu, resurserna räcker helt enkelt inte till. Just nu är 29 av 32 brandstationer i Jämtlands räddningsförbund ute.

– Det är ytterst påfrestande läge. Jag har jobbat i 40 år och aldrig varit i närheten av det här, säger Lars Nyman.”

Ett utdrag ur följande artikel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... -i-ragunda

Publicerad:15 juli 2018 09.10
Uppdaterad:15 juli 2018 21.54

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Brorsan  
#518038 Är brandflygplanen kvar i Sverige ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).