Skogsmiljö och Trädlära

Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i skogen

7 inlägg 3908 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i skogen

Torbjörn Johnsen  
#516829 Skogsstyrelsen skriver i ett pressmeddelande att var femte kulturlämning i skogen är skadad p g a skogsbruk. Uppföljningen görs årsvis och ca 400 avverkningar med kända forn- och kulturlämningar har granskats under 2017. Tyvärr så ökar skadorna jämfört med 2016 vilket oroar Skogsstyrelsen. I den fördjupade rapporten finns mer fakta och där klassificerar man skadorna efter typ och grad. Det man tänker främst på är väl skador vid markberedning men Skogsstyrelsen räknar även plantering och nedrisning som skador.

Jag har försökt hitta hur de skadade objekten fördelas men kan inte finna det vid en snabb granskning. Det finns ju en viss skillnad kan jag tycka om man harvar över en forngrav jämfört med om man råkar få ett körspår i en kolbotten som det i många områden "går tretton på ett dussin" av.

Stormfällningar är något som påverkar skadebilden negativt eftersom man av naturliga skäl inte kan göra en bra förplanering. Skogsstyrelsens lyfter fram värdet av att spara kulturstubbar som markerar kulturlämningar på hygget vilket minskar skaderisken avsevärt.

En annan intressant fråga är varför det skiljer så mellan landsdelarna? Framför allt Svealand sticker ut med betydligt lägre skadebild än resten av landet.

Jag länkar in rapporten här om det är någon som känner för att gå på djupet i siffrorna. Kommentera gärna om ni hittar något intessant:

Folder med uppföljningsresultat

Sajt med mer info om undersökningen



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

Fredrik Reuter  
#516884 Det här är spännande, skadorna borde sjunka år för år, allt eftersom fler och fler inom skogsbruket utbildas i att skydda både kultur- och fornlämningar.

Att skadorna ökar vid markberedning borde vara att färre kulturstubbar ställs vid slutavverkning, ställer man dessa enligt praxis så kan inte markberedaren komma in i området.

Ett problem för tiotalet år sedan var att skogsägaren inte kunde med att låta dessa stå kvar efter avverkning, tog helt sonika motorsågen och kapade ner dem till ved (gällde även högstubbar).

Kanske gäller detta ännu?

Utbildas skogsägare i natur- och kulturvård vid avverkning likt maskinförare?

Men jag kan inte förklara varför det är så stora skillnader mellan landsdelarna.

Avatar Fallback

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

Avslutat-01  
#518019 Vem har ansvaret för fornlämningar?
Är det markägaren eller skogsstyrelsen?

Hittade en öppen brunn idag vid en känd lämning efter en ångsåg

Avatar Fallback

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

bgl  
#518030 Lämningar från tidigare industriverksamhet där verksamhetsutövaren inte finns kvar eller försvunnit in i allehanda ägarförändringar är svårhanterade. Tangerar problemen med gammal gruvdrift, i ditt fall med förmodad risk för människor och djur.
Länk till SGU som visar på problemen men även möjliga vägar att gå vidare:
https://www.sgu.se/bergsstaten/gruvor/om-gamla-gruvhal/

Avatar Fallback

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

Avslutat-01  
#518045 Tackar, ska kolla på länken

Användarvisningsbild

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

Martin Växjö  
#756247 Vad är detta för siffra och vad betyder den ens. 27 procent låter ju helt otroligt högt. Andelen kulturlämningar. Då gäller det verkligen att man hittar precis alla rösen och vet var alla fornminnen finns och att de finns. De som är körda i är betydligt lättare att räkna än de som gömmer sig under mossan.

Avatar Fallback

Re: Fortfarande stora skador på kultur- & fornlämningar i sk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756254 Varenda kolbotten räknas som kulturlämning och i järnbruksbygderna har det kolats precis överallt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).