Uppvärmning

Spjällen när man sotar själv ?

16 inlägg 8480 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#517992 Hej.

Tänkte sota själv för första gången nu i sommar.

Gammal vedspis med murad skorsten.

Läser här och där att man ska stänga spjället innan man sotar skorsten så att inte lodkulan kommer ner och "trasslar" vid spisen.

Det låter ju vettigt, men... hur kommer man åt att sota sista biten från spjället ner till spisen ? I mitt fall en ganska så lång bit, kanske 1 meter.

Tacksam för alla synpunkter/tips.

//Benny



   TS
Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518009 Bäst är nog att gå en Sota Själv-kurs

Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#518010 Det har jag gjort och det kan jag lova dig att där sas inte ett ord om sånt här. Inget om utrustning heller. Var ju mest bara reglementen och frister och fallhöjd från tak och sånt. Har kläm på allt utom just hur man ska komma åt att sota sträckan mellan spjället och spisen, om man stänger spjället. Har man spjället öppet, så kommer man ju ner dit, men som sagt, står på många ställen att man ska stänga spjällen. Kanske inte behövs sotas alls? , har ju köpt veden av dig ! ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Ldsaren  
#518011 Bra tråd
Har nu själv börjat sota .
Har köpt en viska på Biltema för 150 cm rör ,har ett stålrör som är då 150, men får inte ned den ,måste ha 8 kilo lod för att få ned den , vad är felet ? Hur fick sotaren ner sin ,var hans mycket mindre ?
Tacksam för idéer.

Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

bgl  
#518012 Hoppas du har ett rökrör som är 150mm, annars får du klättra ner som sotarpojkarna gjorde förr i tiden!
Allvar, något mått är fel men var försiktig, med 8kg vikt i pipan kan något gå åt pipan.

Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#518013 Nu kapade ni min tråd !! ;-) Meningen var ju att det skulle handla om spjällen när man ska till att sota !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518014 Min sotare lägger in några tidningar i kaminen och sen går kulan hela vägen ner. Öppna spjäll alltså, typ som när man körde Amazon...

Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

bgl  
#518016 Det var just därför jag svarade, både lite skämtsamt och allvarligt.
8kg lod i pipan som slår mot ett spjäll kan gå illa!

Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Tosca  
#518047 Stäng kaminen eller se på annat sätt till att det inte dammar från den in i rummet så ska du kunna sota ända ned.
Byt till skålviska i stålpipan, annars behöver du nog korta borsten lite på den du har.
Har du flexslang är den extra känslig om det går tungt.

Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Ldsaren  
#518054
Tosca skrev:Stäng kaminen eller se på annat sätt till att det inte dammar från den in i rummet så ska du kunna sota ända ned.
Byt till skålviska i stålpipan, annars behöver du nog korta borsten lite på den du har.
Har du flexslang är den extra känslig om det går tungt.
Har stålviska , får väl korta av den lite

Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#518076
Tosca skrev:Stäng kaminen eller se på annat sätt till att det inte dammar från den in i rummet så ska du kunna sota ända ned.
Byt till skålviska i stålpipan, annars behöver du nog korta borsten lite på den du har.
Har du flexslang är den extra känslig om det går tungt.


Tack för svar !

Funderar om man stänger spjället och kör med full storlek på viskan ner till spjället. Sen öppna spjället och kör med snäppet mindre viska sista biten.

Borde kunna funka?

//Benny

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518103
tarzzz skrev:Kanske inte behövs sotas alls? , har ju köpt veden av dig ! ;-)

Då gäller förstås helt andra regler!
Nog tror jag du fixar detta med lite fundering först.
Jag minns nånstans nån som hade en masonitskiva framför kaminen
för att dämpa sotspridning i rummet, kanske kan vara nåt?
Spjällen bör nog vara öppna för att inte skadas, de kan vara mjuka.

Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#518104
Slurfi skrev:
tarzzz skrev:Kanske inte behövs sotas alls? , har ju köpt veden av dig ! ;-)

Då gäller förstås helt andra regler!
Nog tror jag du fixar detta med lite fundering först.
Jag minns nånstans nån som hade en masonitskiva framför kaminen
för att dämpa sotspridning i rummet, kanske kan vara nåt?
Spjällen bör nog vara öppna för att inte skadas, de kan vara mjuka.


Hmmm.. jo nog fixar jag det. Men läser man på olika ställen så står det att man ska STÄNGA spjällen, vilket var det jag funderade över, för då kommer man ju inte åt sista biten från spjäll ner till spisen.

Tänkte täppa till spisen med blöta lakan, det borde funka. Jag har ju alltså ingen kamin utan en äldre vedspis.

//Benny

   TS
Avatar Fallback

Re: Spjällen när man sotar själv ?

jannee  
#518132 Öppna spjäll men alla luckor på och runt vedspisen väl stängda. Efter sotning - rengöringen av skorstenen bör du raka ur och suga upp resterande sotrester som nu finns i vedspisen.
Brukar bli en rejäl ansamling bak i vedspisen där röret svänger upp.
När du sotar skorstenen kan du med fördel ha dörren öppen så drar oftast sotdammet uppåt och ut genom skorstenen och inte in.

Användarvisningsbild

Re: Spjällen när man sotar själv ?

tarzzz  
#518156
jannee skrev:Öppna spjäll men alla luckor på och runt vedspisen väl stängda. Efter sotning - rengöringen av skorstenen bör du raka ur och suga upp resterande sotrester som nu finns i vedspisen.
Brukar bli en rejäl ansamling bak i vedspisen där röret svänger upp.
När du sotar skorstenen kan du med fördel ha dörren öppen så drar oftast sotdammet uppåt och ut genom skorstenen och inte in.


Tack för det svaret. Ungefär så hade jag tänkt, tills jag ramlade på skrivningar om stängda spjäll.

Precis så kommer jag att göra + komplement med blöta lakan/trasor runt spisluckorna.

//Benny

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).