Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 30926 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517399
bgsentr skrev:Men alltså
Jägarna sköter väl både rådjusstammen och älgstammen
Ta ner båda till den nivå vi hade i början på 70talet och ni markägande jägare: PLANTERA TALL!! Så är problemet löst!


Bra inlägg! Jag har jobbat 35 år som skogsman och varit hos några tusen olika skogsägare och köpt virke och rådgivit. Sett så många totalförstörda både planteringar och även självföryngringar av tall så det är förståeligt
att många gett upp.
Själv är jag bara ett halv föredöme. Planterar tall på mina marker T24 G24 och sämre.
Men sprutar viltmedel 6- 8 år efter plantering. Annars vet jag att det varit meningslöst. Ger ju inget vinterfoder till älgen mer än lite av sidoskotten.
Kalkylen på det är ju för mej inte så lysande. Men får tänka på framtida ägare.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517402
T Landström skrev:
bgsentr skrev:Men alltså
Jägarna sköter väl både rådjusstammen och älgstammen
Ta ner båda till den nivå vi hade i början på 70talet och ni markägande jägare: PLANTERA TALL!! Så är problemet löst!


Tyvärr så tar älgjakten längre tid nu jämfört med 70-90 talet då kunde älgjakten vara klar på 2-3 veckor sedan kunde man ägna sig åt att jag hare och rådjur hela vintern.
Sedan har vi detta med rovdjuren som tar jakt hundar...ingen vågar ju släppa sin hund om det finns varg på skogen...
Där är livet betydligt tuffare för en drivande hund jämfört med en ställande hund.
De finns många aspekter som spelar in...[/

Jag anser heller inte att vi skall ha varg. Precis som du skriver förstör för jägare som vill jaga med hund.
Vidare en plåga och orosmoment för alla boskapsägare.
Jag vill inget hellre än att jägare skall kunna fortsätta sin hobby.
Men med lite större utmaning att skjuta tex ett rådjur. Mins min morfar och farfars jaktberättelser från den tiden.
Men dom som jag minns det var mer nöjda och glada om dom skjutit något än vad jag upplever från jägare idag.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517413
Skogshuggaren83 skrev:Vill bara göra ett litet inlägg i detta skyttegravarnas krig.
Läs på hur inventeringarna utförs och av vem. Även hur resultatet skall tolkas. Slå även en koll på hur jord och skogsbruk har förändrats på de senaste 50 åren, lika dant men viltstammarnas utveckling under samma period.
Lyft blicken från er egna jordplätt och kolla hur det ser ut på ett större och bredare perspektiv.
Tack för ordet.


”Lyft blicken från er egna jordplätt”

Vi skjuter i princip alla älgar vi ser!

Hur i h*****e ska man kunna skjuta djur som inte finns??????

Det vill jag gärna ha svar på!

Ja, jord och skogsbruk har förändrats!!
För 50 år sedan betalade inte en dansk 50’000 för att skjuta en bock.

Vet en mark en bit bort på 70 ha, han har så gott som slutat och jaga själv och säljer all jakt till danskarna.

Danskar är inte kloka, dom betalar tusentals kronor för att sitta två kvällar i kallaste mörkret för att KANSKE skjuta en gris. :shock:

Självklart vill en sådan driva upp viltpopulationen, det är ju hans levebröd.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517416
r93 skrev:
Skogshuggaren83 skrev:Vill bara göra ett litet inlägg i detta skyttegravarnas krig.
Läs på hur inventeringarna utförs och av vem. Även hur resultatet skall tolkas. Slå även en koll på hur jord och skogsbruk har förändrats på de senaste 50 åren, lika dant men viltstammarnas utveckling under samma period.
Lyft blicken från er egna jordplätt och kolla hur det ser ut på ett större och bredare perspektiv.
Tack för ordet.


”Lyft blicken från er egna jordplätt”

Vi skjuter i princip alla älgar vi ser!

Hur i h*****e ska man kunna skjuta djur som inte finns??????

Det vill jag gärna ha svar på!

Ja, jord och skogsbruk har förändrats!!
För 50 år sedan betalade inte en dansk 50’000 för att skjuta en bock.

Vet en mark en bit bort på 70 ha, han har så gott som slutat och jaga själv och säljer all jakt till danskarna.

Danskar är inte kloka, dom betalar tusentals kronor för att sitta två kvällar i kallaste mörkret för att KANSKE skjuta en gris. :shock:

Självklart vill en sådan driva upp viltpopulationen, det är ju hans levebröd.


50 000 kr för att skjuta en bock? Källa på det tack.
Ni skjuter alla älgar ni ser. Ok då måste ju era tallföryngringar och Rase se mycket bra ut. Grattis!
Hoppas ni ändå har en älgstam som gör att ni kan jaga. Men färre och välmående kraftigare djur.

Som sagt vi kan hålla på i evigheter o tjafsa hit o dit.
Hur som helst så måste jakt va den hobby som via sin makt att bestämma det höga vilttrycket som ingen kan förneka finns idag generellt. Med vissa undantag givetvis. Som sagt lyft blicken från egen plätt.
Undrar hur mycket det kostar skogsägare, lantbrukare, försäkringsbolag ang viltolyckor och mänskligt lidande
I miljarder kr för att vi har en snedvriden viltpopulation på stora arealer av Sveriges yta.
Hitintills har det som jag anser bara den som håller i avtryckaren bestämt det. Håller på och bli bättring ser det ut som.
Att vi har denna explosion av vildsvin är ju förutom jaktfanatiker även regeringens flathet att inte stoppa dess utbredning i tid. Varför skall lantbrukare drabbas av all sköns jävlighet?
Är inte lantbrukare själv men högaktar dom som orkar hålla på.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517418 50’000 är ju naturligtvis medaljbock, bra boende, bra mat, bra ordnat överlag.

Dom enda källorna jag kan komma med är olika jaktfilmer, och att jag hänger en hel del på jaktforum med, där folk diskuterar vad man ska sätta för priser när dom säljer jakt.

Men väldigt få är öppna med priserna.

Men hade jag haft sådana problem med rådjur så hade jag lätt sålt jakten till danskar!!!

Här är skogssälskapets rekommenderade prislista på jakt:

https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... akten.html

125’000:- för en guldbock på 180p :surp:

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik N  
#517422 När man läser igenom tråden, så inser man att det är stora skillnader på vart i detta avlångaland man befinner sig.
Det är lätt att sitta och säga att saker är fel eller det där stämmer inte.
Skillnaderna på våra vilt stammar skiljer sig väldig mycket åt.
Min erfarenhet kommer från Värmland, jag bor i Karlstad, men har skogen i västra Värmland, där jag även jagar.
Sen är jag på lite andra platser hos vänner och jagar också, bla på Segersta där man har väldigt mycket älg, rådjur och även en del gris.
Men så ser det inte ut i västra Värmland, där har vi ingen gris eller väldigt lite, än.
En rådjurstam som är liten, väldigt liten. Samt eñ älgstamm som är så liten tilldelning på att man funderar på att inte vara med på älgjakten.
Vi har fem vuxna älgar på tre år plus kalv.
Vi har skjutit två älgar och två kalvar dom senaste åren.
Sen ska vi dela på det köttet som blir på 35 stycken, jägare och markägare.
Semester en vecka på det.
Det är inte kul.
Problemet blir när vi inte får några yngre att börja jaga och viltstammarna börjar öka.
Så ser jag på det i Värmland, eller knappt det, i min lilla värld.
Mvh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517434
Fredrik N skrev:När man läser igenom tråden, så inser man att det är stora skillnader på vart i detta avlångaland man befinner sig.
Det är lätt att sitta och säga att saker är fel eller det där stämmer inte.
Skillnaderna på våra vilt stammar skiljer sig väldig mycket åt.
Min erfarenhet kommer från Värmland, jag bor i Karlstad, men har skogen i västra Värmland, där jag även jagar.
Sen är jag på lite andra platser hos vänner och jagar också, bla på Segersta där man har väldigt mycket älg, rådjur och även en del gris.
Men så ser det inte ut i västra Värmland, där har vi ingen gris eller väldigt lite, än.
En rådjurstam som är liten, väldigt liten. Samt eñ älgstamm som är så liten tilldelning på att man funderar på att inte vara med på älgjakten.
Vi har fem vuxna älgar på tre år plus kalv.
Vi har skjutit två älgar och två kalvar dom senaste åren.
Sen ska vi dela på det köttet som blir på 35 stycken, jägare och markägare.
Semester en vecka på det.
Det är inte kul.
Problemet blir när vi inte får några yngre att börja jaga och viltstammarna börjar öka.
Så ser jag på det i Värmland, eller knappt det, i min lilla värld.
Mvh Fredrik


Förmodar ni har varg och en etablerad lodjursstam.
Hur går ditt skogsbruk då? Behöver du spruta plantor? Går tallen bra utan för mycket skador?

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

husqvarna_med_sthil  
#517453 Det är lätt att tro att rovdjur löser en för stor viltstam men det som händer utan reglerad jakt är att det kommer att flyga upp och ner. Räven äter inte enbart rådjur, dess huvudföda är sork men käkar också skogsfågel osv så följderna av en hög rävstam är inte enbart mindre rådjur utan det kommer en hel harang av andra följder också, tex att andra rovdjur i högre grad börjar äta räv istället för älg eller rå...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Hema  
#517460 En sak är iaf mer eller mindre säker och det är att det var jägarna som enades och såg till att älgen inte blev utrotad för en herrans massa år sedan.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517471
husqvarna_med_sthil skrev:Det är lätt att tro att rovdjur löser en för stor viltstam men det som händer utan reglerad jakt är att det kommer att flyga upp och ner. Räven äter inte enbart rådjur, dess huvudföda är sork men käkar också skogsfågel osv så följderna av en hög rävstam är inte enbart mindre rådjur utan det kommer en hel harang av andra följder också, tex att andra rovdjur i högre grad börjar äta räv istället för älg eller rå...


Om andra rovdjur börjar äta räv? Lo dödar räv som en konkurrent. Vad spelar det för roll? Så funkar det i naturen. Lagom med räv så kan det bli lagom med skogsfågel också. Vilka mer rovdjur dödar räv?
Vargstammen är besvärande i delar av Sverige. Tråkigt för dom drabbade. Men då det faktiskt får skjutas en del och man fortsätter ha intentionen med runt 300 vargar i Sverige får vi nog acceptera det.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517476 Reymond

Har du sett prislistan???

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517494
r93 skrev:Reymond

Har du sett prislistan???


Ja det var inga dåliga priser. Guldbock 125000 kr!!
Jag hyr ut på helår med bra jaktstuga till trevliga jägare som gör som jag säger angående avskjutning.
Samma jägare under många år. Vi har trevligt ihop och dom är duktiga jägare. Ordning o reda.
Gillar inte alltid när jag kvoterar även räven men dom förstår det hela utifrån en skogsbrukares perspektiv.
Jag skulle givetvis tjäna mer på att hyra ut korttid, men Har inte tid med det. Dessutom saknar en del kunskap och även intresse för sådan verksamhet.
Mina jägare sköter sej i stort själva. Vi hjälps åt med bygga torn och underhåll. Jag brukar se till att siktröja passen.
Mitt mål är ett långsiktigt skogsbruk. Jakt är en liten binäring.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

T Landström  
#517527
Reymond skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är lätt att tro att rovdjur löser en för stor viltstam men det som händer utan reglerad jakt är att det kommer att flyga upp och ner. Räven äter inte enbart rådjur, dess huvudföda är sork men käkar också skogsfågel osv så följderna av en hög rävstam är inte enbart mindre rådjur utan det kommer en hel harang av andra följder också, tex att andra rovdjur i högre grad börjar äta räv istället för älg eller rå...


Om andra rovdjur börjar äta räv? Lo dödar räv som en konkurrent. Vad spelar det för roll? Så funkar det i naturen. Lagom med räv så kan det bli lagom med skogsfågel också. Vilka mer rovdjur dödar räv?
Vargstammen är besvärande i delar av Sverige. Tråkigt för dom drabbade. Men då det faktiskt får skjutas en del och man fortsätter ha intentionen med runt 300 vargar i Sverige får vi nog acceptera det.
Licensjakten på varg 2019 är inställd!
Finns ett riksdagsbeslut på 170-270 vargar som gybs i Sverige. Nu finns det minst 300-320.

Rovdjur är väl som människan...lite bekväm och väljer det som är enklast att ta...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik N  
#517599
Reymond skrev:
Fredrik N skrev:När man läser igenom tråden, så inser man att det är stora skillnader på vart i detta avlångaland man befinner sig.
Det är lätt att sitta och säga att saker är fel eller det där stämmer inte.
Skillnaderna på våra vilt stammar skiljer sig väldig mycket åt.
Min erfarenhet kommer från Värmland, jag bor i Karlstad, men har skogen i västra Värmland, där jag även jagar.
Sen är jag på lite andra platser hos vänner och jagar också, bla på Segersta där man har väldigt mycket älg, rådjur och även en del gris.
Men så ser det inte ut i västra Värmland, där har vi ingen gris eller väldigt lite, än.
En rådjurstam som är liten, väldigt liten. Samt eñ älgstamm som är så liten tilldelning på att man funderar på att inte vara med på älgjakten.
Vi har fem vuxna älgar på tre år plus kalv.
Vi har skjutit två älgar och två kalvar dom senaste åren.
Sen ska vi dela på det köttet som blir på 35 stycken, jägare och markägare.
Semester en vecka på det.
Det är inte kul.
Problemet blir när vi inte får några yngre att börja jaga och viltstammarna börjar öka.
Så ser jag på det i Värmland, eller knappt det, i min lilla värld.
Mvh Fredrik


Förmodar ni har varg och en etablerad lodjursstam.
Hur går ditt skogsbruk då? Behöver du spruta plantor? Går tallen bra utan för mycket skador?

Hej.
Jag har en del betesmarker skador, det har jag. Men det är hanterbart.
Varg ar vi i mellan åt. Inget fast revir, vi ligger i utkanten.
Dom kommer och går.
Lodjur finns etablerade så dom tar sin bereda del.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

husqvarna_med_sthil  
#517754 Fick i dagarna se ett totalt nerbetat hygge med tall, varenda en var knipsad i toppen man förstår frustrationen hos den markägaren och man förstår också att ett högre jakttryck behövs på älgen för vi ska inte börja odla rovdjur då det ger så många minus och det är svårt att se alla följder av ett sådant agerande. Jag anser att markägarna bör hålla hårdare i sin jakträtt för den tillhör markägarna. Ställa krav på hårdare avskjutning och ställer man inte upp på det finns det andra som gör det. Inte arrendera ut till jägare som förstår problemen. Läste just på ett forum för jägare som fått fri avskjutning på kor och kalvar att man ska vägra skjuta fler kor än den tilldelning på tjur man fått. Med den inställningen borde markägaren låta bli att förlänga arrendeavtalet.

Om man samlat skulle gå in för högre rovviltsstammar så är dessutom konflikten eskalerad och sådant agerande leder sällan till något bra. Bättre att ställa krav och försöka hitta samförstånd, för fortfarande är de gemensamma fienderna betydligt mera allvarliga för både skogsbruk och jakt, samarbete behövs mer än någonsin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).