Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 30924 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Arvid0  
#517306
Fredrik Reuter skrev:
busholle skrev:Jag är kanske något mer kompromissvillig men jag håller med om att älgstammen är för hög. Jag propagerar för min egen tumregel, den säger att en skog bär lika många älgar som den har i medelbonitet med villkoret att skogen är normalfördelad i ålder. Hemma varierar skogen runt 5-6m3sk/ha och skulle därför bära en älgstam på 5-6 älgar/1000ha. Vi har nu 9 så det är inte långt ifrån din halvering.


Hej,
Vad tycker ni om @busholle tumregel, att älgstammen borde vara lika som medelboniteten? Jag gillar idén, enkelt att applicera och följer skogens tillväxt. Du kanske får patentera denna!
Ska man då gå efter länsstyrelsens bedömning på täthet? Sällan den överensstämmer med jägare, markägare, skogsägare.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

T Landström  
#517308 Jag citerar mitt eget inlägg...
Det är inte bara jägarna som bestämmer avskjutningsnivån...
Vi har två myndigheter som har helt olika agendor som ställer till det...
Jag står oxå med ett ben i vardera skyttegrav och jag vill ha en stabil jaktbar älgstam...
Klart vi har betes skador på tallen...men att skylla allt på älgen känns fel när det finns markägare som planterar gran på tall mark för att slippa betesskador då bör ju betestrycket hårdare på de ställen där tallen kommer...
Nu har inte vi planterat så mycket tall utan vi har flera täta skapligt lyckade självföryngringar...

T Landström skrev:Intressant...här hos oss sa flyginventeringen av älg att vi gått från en vinterstam på 10-12 älgar / 1000 ha till 5-6 älgar / 1000ha på 2 år... :-?
Ska man vara lite konspiratorisk så kan det ju vara så att det finns krafter som skriver ner älgstammen för så det ska skjuts mindre älg och blir mer älg över till vargen...så att de förhoppningsvis vandrar bort från dom varg täta områdena till områden med mindre varg... B-)
Men intressant att våra myndigheter i detta land har så olika syn...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

jannee  
#517314 Självklart ? har Landström rätt.
Vi skogsägare planterar gran på tallmark, men orsaken är enkel. JUST p.g.a. att det finna FÖR MYCKET av älg.
Börja med att skjuta ned älgstammen med 80 % därefter kan vi plantera tall och de älgar som då är kvar får bete utan att det påverkar skogsbeståndet negativt.
MEN detta går absolut inte jägarna med på, ej heller myndigheterna därför står vi skogsägare med Svarte Petter och blir beskyllda för att göra fel när vi inte planta tall som inom en kort framtid blir massakrerad eller uppäten.
Omedelbar fri jakt på älg utan begränsning för ALLA som har mark och bössa (licens) så ska ni få se på attan :mrgreen:
De älgar som blir över kommer att växa sig stora och betesskadorna minimeras för att troligtvis helt upphöra.
Saknas det senare älg finns det gott om grisar men även kronhjort att lägga omkull. :grin:

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517316 Jag arrenderar ut jakten på mina 170 hektaroch mina jägare har förstått att det är hög avskjutning på rådjur som gäller. Jag bestämmer fullt ut. Men vad hjälper det när grannar runt om skjuter inget eller enstaka djur.
Man matar dom hellre och njuter av att se stora skockar på betesmarkerna. Har försökt förstå varför man vill ha mycket djur men inget eller sparsamt skjuta. Har försökt diskutera detta men inget hjälper. Så om det skjuts på mitt så tar det inte lång tidfören markerna är besatta igen.
Kan tillägga att min grannar har väldigt lite intresse för skogsbruk.
Nu tycker säkert någon att jag borde va tacksam för att grannar matar och producerar djur.
Tyvärr inte.
Jag bedömer det meningslöst att jägare och skogsbrukare som är intresserade av sin skog skall komma överens.
Därför tror jag bara det är naturen själv som kan återskapa balans. Så räv och lo är mitt sista hopp.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Arvid0  
#517318 "Omedelbar fri jakt på älg utan begränsning för ALLA som har mark och bössa (licens) så ska ni få se på attan"

Nja, flera äldre herrar i ett av mina jaktlag tycker sig veta bättre än äsot vad gäller avskjutningsmål och vägrar/låter bli att skjuta t ex ko och tycker inte vi ska ha särskild eller enskild kalvjakt (som vi yngre förespråkar). För de tycker att vi måste ha en större stam.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517351 Slänger väl in ett vedträ till på brasan :wink:
Här har vi skjutit ju skjutit ner stammen c:a 80 procent sedan sent åttiotal, tror det var 88’ så sköts det fjorton älgar, det sköts minst tio varje år.

Nu skjuter vi tre.

Men ändå gnälls det att det aldrig varit värre???

Skogen borde ju varit uppäten för länge sedan!!!!!!

Förklara det jannee???

OBS!!! Eftersom detta är de kränktas forum så är ovanstående inte helt allvarligt menat, jag vet att jannee tål det med råge men för övriga......

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517358 Skillnaden från åttiotalet och framåt är att rävskabben skapade fritt fram för rådjuren att föröka sej.
Rådjuren har aldrig sedan dess kommit i nivå med Vad stammen var under 60-70talet. Givetvis med undantag där man har en stabil rovdjursstam eller använder mycket bly.
Så mycket av det älgen äter kommer aldrig upp i beteshöjd. Blir brist på mat och mycket skador på de få rase och tallbestånd som kommer upp.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

tyke  
#517361 Det pratas mycket om att rovdjuren ska fixa en balans hos klövviltet. Äbinrapporter som visar att det inte finns bete till dessa överstora klövviltstammar. Hur har vi det med balansen på våran flora i skogen omrovdjur ska ordna balansen i bästa rewildingstil så ska väl skogen ochså utveklas fritt. Inga planteringar utan pionjärträden ska ju då växa innan granen tar över och då skapas ju mängder med bete. Ska det balanseras i faunan så ska det väl det göras i floran också . Angående Äbin så utförs ju den av skogsstyrelsens tjänstemänn en älghatande och granfrämjande inrättnig som dessutom hemligstämplar alla provrutor så att ingen utomstående kan se med egna ögon på dessa ytor. Själv har jag min mark i detta sönderbetade Götaland och har alldrig sett ett så stort uppslag av RASE som nu. Trevlig affton .

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517368
Arvid0 skrev:Ska man då gå efter länsstyrelsens bedömning på täthet? Sällan den överensstämmer med jägare, markägare, skogsägare.


Jasså? Här är det spillningsinventering och älgobs som ligger till grund för all statistik och den är ju från början framtagen av jägarna. Har inte hört något från annat håll än att det är vad vi har att förhålla oss till. En av snövintrarna för knappt tio år sedan gjordes inventering med både flyg, älgobs och spillningsinventering och visst skiljer det något mellan metoderna men de är tillräckligt bra för att utgöra beslutsunderlag.

Att ifrågasätta inventeringsmetoderna är en återvändsgränd för alla parter vare sig det gäller Äbin eller spillningsinventering. Så länge alla gör lika från år till år har vi tillräckligt bra underlag för att fatta beslut.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

T Landström  
#517369
busholle skrev:
Arvid0 skrev:Ska man då gå efter länsstyrelsens bedömning på täthet? Sällan den överensstämmer med jägare, markägare, skogsägare.


Jasså? Här är det spillningsinventering och älgobs som ligger till grund för all statistik och den är ju från början framtagen av jägarna. Har inte hört något från annat håll än att det är vad vi har att förhålla oss till. En av snövintrarna för knappt tio år sedan gjordes inventering med både flyg, älgobs och spillningsinventering och visst skiljer det något mellan metoderna men de är tillräckligt bra för att utgöra beslutsunderlag.

Att ifrågasätta inventeringsmetoderna är en återvändsgränd för alla parter vare sig det gäller Äbin eller spillningsinventering. Så länge alla gör lika från år till år har vi tillräckligt bra underlag för att fatta beslut.


Jag är en som ställer mig frågande till inventeringsmetoderna...särskilt den som dom använde hos oss.
Dom har könsbestämt fler älgar än vad inventeringen säger att det finns i området.

Och som jag skrivit...vi har myndigheter som har helt olika agendor...så att skylla allt på oss jägare är inte heller rätt väg. Skjuter man inte hela sin tilldelning är risken att man får mindre tilldelning kommande år och det vill inte något jaktlag.
Runt oss sköt dom hela tilldelningen plus 5-6 kalvar på efter jakten...totalt 15 älgar på 2500 ha.
Ryktet säger att vi denna höst får en betydligt mindre tilldelning pga vi har haft varg som börjar etablera sig.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517376
tyke skrev:Det pratas mycket om att rovdjuren ska fixa en balans hos klövviltet. Äbinrapporter som visar att det inte finns bete till dessa överstora klövviltstammar. Hur har vi det med balansen på våran flora i skogen omrovdjur ska ordna balansen i bästa rewildingstil så ska väl skogen ochså utveklas fritt. Inga planteringar utan pionjärträden ska ju då växa innan granen tar över och då skapas ju mängder med bete. Ska det balanseras i faunan så ska det väl det göras i floran också . Angående Äbin så utförs ju den av skogsstyrelsens tjänstemänn en älghatande och granfrämjande inrättnig som dessutom hemligstämplar alla provrutor så att ingen utomstående kan se med egna ögon på dessa ytor. Själv har jag min mark i detta sönderbetade Götaland och har alldrig sett ett så stort uppslag av RASE som nu. Trevlig affton .


Du har inte funderat över vad Sveriges skogsbruk betyder för Sveriges ekonomi? Inga planteringar? Extensivt skogsbruk? mm.mm
Jag behöver förtydliga att rovdjur inte heller skall få härja fritt. Räv behöver decimeras när dom blir för många. Risk för skabb. Då får vi samma helvete med rådjuren som i början 90- talet. Dessutom onödigt lidande för räven.
Lämplig stam på lodjur vet jag ej. Om vi i delar av Götaland har 8-10 rådjur per 100 ha så kan väl dagens stam av lo
Kanske 1-2 lodjur på 10000 ha inte va så farligt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

tyke  
#517385
Reymond skrev:
tyke skrev:Det pratas mycket om att rovdjuren ska fixa en balans hos klövviltet. Äbinrapporter som visar att det inte finns bete till dessa överstora klövviltstammar. Hur har vi det med balansen på våran flora i skogen omrovdjur ska ordna balansen i bästa rewildingstil så ska väl skogen ochså utveklas fritt. Inga planteringar utan pionjärträden ska ju då växa innan granen tar över och då skapas ju mängder med bete. Ska det balanseras i faunan så ska det väl det göras i floran också . Angående Äbin så utförs ju den av skogsstyrelsens tjänstemänn en älghatande och granfrämjande inrättnig som dessutom hemligstämplar alla provrutor så att ingen utomstående kan se med egna ögon på dessa ytor. Själv har jag min mark i detta sönderbetade Götaland och har alldrig sett ett så stort uppslag av RASE som nu. Trevlig affton .


Du har inte funderat över vad Sveriges skogsbruk betyder för Sveriges ekonomi? Inga planteringar? Extensivt skogsbruk? mm.mm
Jag behöver förtydliga att rovdjur inte heller skall få härja fritt. Räv behöver decimeras när dom blir för många. Risk för skabb. Då får vi samma helvete med rådjuren som i början 90- talet. Dessutom onödigt lidande för räven.
Lämplig stam på lodjur vet jag ej. Om vi i delar av Götaland har 8-10 rådjur per 100 ha så kan väl dagens stam av lo
Kanske 1-2 lodjur på 10000 ha inte va så farligt.


Så klart att jag inte vill ha denna ordning i skogen .Men jag tycker hela den här jakten på jägare som den stora syndabocken för alla betesskador och rovdjur som den stors frälsaren har spårat ur fullständigt . Frågan är hur all djuruppfödning och levande landsbyggd kommer att reagera på alla rovdjur som ska hålla ordningen i skogen börjar snegla på tamdjuren.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#517388 Men alltså
Jägarna sköter väl både rådjusstammen och älgstammen
Ta ner båda till den nivå vi hade i början på 70talet och ni markägande jägare: PLANTERA TALL!! Så är problemet löst!

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

T Landström  
#517390
bgsentr skrev:Men alltså
Jägarna sköter väl både rådjusstammen och älgstammen
Ta ner båda till den nivå vi hade i början på 70talet och ni markägande jägare: PLANTERA TALL!! Så är problemet löst!


Tyvärr så tar älgjakten längre tid nu jämfört med 70-90 talet då kunde älgjakten vara klar på 2-3 veckor sedan kunde man ägna sig åt att jag hare och rådjur hela vintern.
Sedan har vi detta med rovdjuren som tar jakt hundar...ingen vågar ju släppa sin hund om det finns varg på skogen...
Där är livet betydligt tuffare för en drivande hund jämfört med en ställande hund.

De finns många aspekter som spelar in...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Skogshuggaren83  
#517391 Vill bara göra ett litet inlägg i detta skyttegravarnas krig.
Läs på hur inventeringarna utförs och av vem. Även hur resultatet skall tolkas. Slå även en koll på hur jord och skogsbruk har förändrats på de senaste 50 åren, lika dant men viltstammarnas utveckling under samma period.
Lyft blicken från er egna jordplätt och kolla hur det ser ut på ett större och bredare perspektiv.
Tack för ordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).