Avverkning (slutavverkning)

Skärm

13 inlägg 7027 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skärm

sveakatten  
#516685 Hur mycket ska jag spara om jag ska göra en skärm?
Skulle vilja prova om det kommer upp fortare under en skärm.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skärm

Torbjörn Johnsen  
#516689 Vad är det för typ av skog och mark? Tall eller gran? SI/bonitet?

Avatar Fallback

Re: Skärm

sveakatten  
#516694 80 gran resten tall och lite björk, blåbärsris 5-6 i bonitet.
Ca 20meter höga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärm

Torbjörn Johnsen  
#516697 Jag tror att det här med skärm kan vara lyckat men att det kräver lite ”gröna fingrar” och en aktiv skogsbrukare.
Utan att varken vara expert eller ha kunskap om dina lokala förhållande så tror jag att det finns några grundläggande faktorer:
Är det frisk mark (blåbär) som du skriver så måste det antagligen markberedas för att få upp självföryngrad skog. Om det varit fuktig mark hade det nog gått att få upp en granföryngring under skärm som avvecklas successivt men på frisk mark är det svårt utan markberedning.

Sen är det alltid vanskligt att ställa en granskärm p g a stormrisken men för den som är beredd att ta reda på vindfällen så går det självklart att testa.

Om du sparar tall och löv så minskar risken. Tallarna svarar dessutom mycket bra på det ökade utrymmet och mer näring och växer som sjutton redan efter två år.

En bra fröträdsställning har normalt kanske 100 stammar per ha eller lite mer (10 m förband). En skärm har då säkert mer än 200-250 st/ha (6-7 m mellan träden). Med någon form av markberedning bör det gå att få frön som gror och plantor som börjar växa men snart nog behövs mer ljus. Speciellt om det är tall.

Ett bra tips är att se hur det ser ut i gläntor och hyggeskanter. Kommer det några självsådda plantor eller är det tomt/för torrt?

Det finns säkert en och annan här som testat och har erfarenheter att dela.

Avatar Fallback

Re: Skärm

sveakatten  
#517143 Läst på lite i detta ämne, verkar fungera rätt bra om man kan markbereda lite smått.
Får väl försöka hitta på något som kan fungera att röra om lite.
Iller gör ju inte så mycket spår att tala om :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärm

Kristian84  
#517178
sveakatten skrev:Hur mycket ska jag spara om jag ska göra en skärm?
Skulle vilja prova om det kommer upp fortare under en skärm.
jag har en björk skärm där granarna växer som satan. Istället för att läsa sig till hur mycket de skulle vara så fick björkarna stå så att kronorna i princip når ihop, plus att de ska se bra ut när man ser beståndet. Vissa ställen är de nog mer än 100 per ha och andra mindre.
Ägarn innan mig ställde timmerställning av tall på lingon mark. Granarna kommer lika bra där. Inget är markberet, dock kommer de bli svårt att ta tillvara på skogen när ungskogen kommit upp som den gjort.

Avatar Fallback

Re: Skärm

sveakatten  
#517183 Tack för det, då kanske jag inte behöver markbereda, vilket låter bra.
I timmer ställningen du har, har det inte kommit någon tall alls där?
Problemet jag har är att det är dåligt med annat än klena granar på detta område.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärm

p till p  
#517184 Vore intressant att veta om det går att få upp tall under skärm om det inte finns älg .

Avatar Fallback

Re: Skärm

sveakatten  
#517190 Ja, det är det jag tänkte försöka med, tror inte marken är lämplig för gran, så dåliga som dom är.
Men älg har vi, men inte mer än ca 10 i vinterstam per 1000ha, så tror inte dom gör så stor skada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärm

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517277
p till p skrev:Vore intressant att veta om det går att få upp tall under skärm om det inte finns älg .


Nej det går inte. Har praktiska prov på marken jag äger som säger att det är helt förkastligt. Ska man föryngra tall med fröträd så ska de stå i tre säsonger och sedan bort oavsett hur man tycker att föryngringen ser ut.

Tallen är extremt ljuskrävande de första åren så det enda skärmen kommer att göra är att gynna granen.

Avatar Fallback

Re: Skärm

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517279
sveakatten skrev:Ja, det är det jag tänkte försöka med, tror inte marken är lämplig för gran, så dåliga som dom är.
Men älg har vi, men inte mer än ca 10 i vinterstam per 1000ha, så tror inte dom gör så stor skada.


Det är enligt mitt sätt att se det ungefär dubbelt så mycket mot vad det borde vara. Du kommer få spruta all tall som kommer upp de första 5-6 åren.

Avatar Fallback

Re: Skärm

sveakatten  
#517327 Nja, jag har ca 15Ha med blandat tall och gran (mest tall) självföryngrat med fröträd, på ett fall står fröträden kvar än efter 10år☹.
Nästan inget betat, mera problem med fäjnings skador.
Men vi har mycket tall skog häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärm

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517936
sveakatten skrev:Läst på lite i detta ämne, verkar fungera rätt bra om man kan markbereda lite smått.
Får väl försöka hitta på något som kan fungera att röra om lite.
Iller gör ju inte så mycket spår att tala om :wink:

Finns Moheda beredare att hänga i trepunkten, kanske går att hänga bak på Iller om det inte går att köra med traktor, brukar finnas nån sån ute på blocket ibland för 12-18000 kr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).