Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 30949 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

axwell  
#516321
Höglandserik skrev:Men jag blir inte klok på detta, alla ser att skeppet håller på att köra på isberget men inget händer? I vilka andra frågor i det här landet får ett särintresse inkräkta på det almännas bästa såhär mycket? Älgarna kostar faktiskt hundratals miljoner årligen. Tur att vi lever i ett rikt land med ekonomiska marginaler, annars hade älgen legat riktigt surt till :-o Och hade Skogsstyrelsen hanterat älgfrågan hade det hanterats proffesionellt med avskjutning tills skadorna var acceptabla, det är ett som är säkert i alls fall, länstyrelserna är uppenbarligen inte rätt forum för detta.


Kan inte annat än instämma i Eriks uppfattning.

Även om Skogsstyrelsen numera känns som en motpart så har mina kontakter där ensidigt propagerat för att markägarna måste ta den praktiska makten över jakten och inte låta jägarna styra.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516329
Mangan skrev:
busholle skrev:1200kr/ha för sprutning är förresten väldigt bra betalt då man fixar 8000-10000 plantor per dag.


Vad kostar utrsutningen? Funderat på att spruta på själföryngrad tall, eller ev. plantera där det är för torrt för gran.


ca 2500 kr.
Köp inte för stor spruta, det räcker med 12 liter. Satsa pengar på en bra sele, den som följer med är sämre än den billigaste ryggsäck. Trico kräver ett mindre munstycke på 0,6 mm om man inte ska bli ruinerad på medel.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik Reuter  
#517015 Igår kom resultatet för ÄBIN i Svealand genom Skogsstyrelsen.

Betesskadorna i Svealand är inte lika svåra som i Götaland men ändå på en helt oacceptabel nivå.

Här nedan kan du se ett stapeldiagram för att se betestrycket per län. Norrland är inte inventerat klart ännu, det kommer ett nytt diagram när datan kommer.

Det är alltså ganska tragiska siffror för hela Sverige hittills. Blekinge och Uppsala sticker ut extra mycket med extrema betesskador på ungskogen. Vad tror du det beror på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

sveakatten  
#517033 Jag tror det är för att markägarna inte skjuter undan mer klövvilt.😎

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Hema  
#517044 Vilken nivå kan va okej? Jag tycker 20% låter högt o det klarar inget län.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517073
Hema skrev:Vilken nivå kan va okej? Jag tycker 20% låter högt o det klarar inget län.
2-5% årliga skador och 20% accumelerade brukar anses acceptabelt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517243 Mycket bra som har framförts i denna tråd. Min åsikt är att vi måste ta hjälp av räv och lo för att få ner rådjurstammen. Blir som framförts här tidigare ingen mat RASE som kommer upp i beteshöjd för älgen.
Björk är inget som står högt upp på dieten.
Jägare idag lägger inte överlag mycket tid på rådjursjakt. Finns givetvis undantag. Däremot kan man lägga hela sin kraft på att skjuta räv som idag måste anses som ett nyttodjur för att balansera rådjurstammen.
Lo är som väl inte lovligt förutom vid skyddsjakt, vilket givetvis är ok.
På min fastighet i Småland har Lo setts flertal gånger. Ingen tvekan om att stammen kommer öka.
Mycket glädjande! Mycket märkligt att skogsstyrelsen, länsstyrelser forskare etc inte tar upp frågan om balans i naturen. För övrigt så är det ju hur enkelt som helst med bly att hålla ner älgstammen. Massa regler och skit som är skapade av jägare bara för att bibehålla en hög stam som dom inte fattar det saknas mat till.
Vad har vi för slaktvikter på kalvar tex? Det skulle med radikala åtgärder dvs rejäl avskjutning av älg rådjur ta kanske 20 år att få upp tillräckligt med tallplanteringar för att vintertid föda en älgstam på mellan 3-6 älg/1000 ha
beroende på vilka boniteter vi pratar om. Då kan man som markägare säkerligen både plantera rätt trädslag och inte behöva spruta med viltavskräckningsmedel.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

husqvarna_med_sthil  
#517263 Jag känner ofta att jag står med ett ben i vardera skyttegrav i sådana här diskussioner då jag både är markägare och jägare. Det jag blir förvånad och besviken på är det hårda tonläget. Markägare fördömer jägare och jägare fördömer markägare. Vill man ha till något resultat tycker iaf jag att en mera korrekt ton som främjar samarbete borde tas tillvara.

Jägare låter som experter vad det gäller att sköta skog och ofta är det heltokigt och ickejagande markägare är tvärsäkra på sin sak när det gäller hur jägarna ska skjuta, när vart och hur trots att man ofta inte har någon som helst erfarenhet av de man pratar om. Sådant skapar ju bara förakt och gräver skyttegravar och resultat uteblir.
Hur som är det ju markägarna som sitter på jakträtten och det tycker jag att man borde göra mera klart i diskussionen. Jag skulle aldrig leja bort min jakt till en jägare som inte är med och jobbar för att tilldelningen ska skjutas. Skulle jag inte vilja jaga mera så skulle jag iaf se till att ha lite krav på den jägare jag arrenderar ut till.
Även om markägaren sitter på jakträtten verkar det vara som att trådarna till älgtilldelningen ligger med större makt hos jägareförbundet och det är ju som upplagt för konflikt. Hur än man vrider och vänder på det är älgjakten en hobby, skogsbruk en näring. Att vilja få till ett fungerande samarbete bör ju vara av högsta vikt för den verklige fienden likt naturskyddsföreningen och andra diverse extremorganisationer njuter förstås av en stadig konflikt mellan jägare och markägare. Tillsammans har man lättare att tas med dessa hot för här är det ju sällan frågan om ekonomiska förluster utan de står ju för mer eller mindre stopp för både bruk och jakt...

Jag har mina egna bitar av hårt betad tall... man blir håglös när man ser det och då är det lite ändå för min del men man kan ju förstå de som har drabbats hårt, det kostar en väldig massa pengar för att uppehålla någon annans hobby. I diskussioner med jägare brukar jag säga att lösningen ligger mitt framför oss, dela kostnaden för skadorna och börja om diskussionen där. Till markägare brukar jag säga, vi äger ju jakträtten, se till att ställa krav på de jägaren vi arrenderar till.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik Reuter  
#517264
busholle skrev:Jag är kanske något mer kompromissvillig men jag håller med om att älgstammen är för hög. Jag propagerar för min egen tumregel, den säger att en skog bär lika många älgar som den har i medelbonitet med villkoret att skogen är normalfördelad i ålder. Hemma varierar skogen runt 5-6m3sk/ha och skulle därför bära en älgstam på 5-6 älgar/1000ha. Vi har nu 9 så det är inte långt ifrån din halvering.


Hej,
Vad tycker ni om @busholle tumregel, att älgstammen borde vara lika som medelboniteten? Jag gillar idén, enkelt att applicera och följer skogens tillväxt. Du kanske får patentera denna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517265
Reymond skrev:Mycket märkligt att skogsstyrelsen, länsstyrelser forskare etc inte tar upp frågan om balans i naturen. .


Så du tycker att olika myndigheter ska börja styra ”balans i naturen”

Bjud ut länsstyrelsen och berätta att du vill att din skog ska ha mera ”naturlig balans”, lycka till!!

Jag är ganska säker på att skogsbruk inte räknas som ”balans i naturen”, utan då ska den nog stå orörd, den vägen vill inte jag gå........

Jag ser viltet som en jättestor resurs, bättre, miljövänligare, nyttigare kött finns inte.

Därför tycker jag att det är bättre att min familj ska äta rådjuren istället för att ett lo ska nöjes/träningsdöda dom.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Torbjörn Johnsen  
#517276 Södra kommenterar ÄBIN i ett pressmeddelande:

– Efter sex år med den nya viltförvaltningen lyser kartorna fortfarande röda. Nu måste vi göra det som behövs för att nå målen. Maximalt fem procent årsskada på tallstammar innebär att det finns förutsättningar att nå slutmålet att sju av tio tallstammar ska vara oskadade när bestånden passerat älgbetningshöjd, säger Tomas Andersson i Södras viltgrupp.


Läs hela här:
http://news.cision.com/se/sodra/r/extre ... t,c2570880

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Hema  
#517284
r93 skrev:
Reymond skrev:Mycket märkligt att skogsstyrelsen, länsstyrelser forskare etc inte tar upp frågan om balans i naturen. .


Så du tycker att olika myndigheter ska börja styra ”balans i naturen”

Bjud ut länsstyrelsen och berätta att du vill att din skog ska ha mera ”naturlig balans”, lycka till!!

Jag är ganska säker på att skogsbruk inte räknas som ”balans i naturen”, utan då ska den nog stå orörd, den vägen vill inte jag gå........

Jag ser viltet som en jättestor resurs, bättre, miljövänligare, nyttigare kött finns inte.

Därför tycker jag att det är bättre att min familj ska äta rådjuren istället för att ett lo ska nöjes/träningsdöda dom.

Hur vanligt är det med att lo dödar vilt utan att bry sig om bytet?

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517287
r93 skrev:
Reymond skrev:Mycket märkligt att skogsstyrelsen, länsstyrelser forskare etc inte tar upp frågan om balans i naturen. .


Så du tycker att olika myndigheter ska börja styra ”balans i naturen”

Bjud ut länsstyrelsen och berätta att du vill att din skog ska ha mera ”naturlig balans”, lycka till!!

Jag är ganska säker på att skogsbruk inte räknas som ”balans i naturen”, utan då ska den nog stå orörd, den vägen vill inte jag gå........

Jag ser viltet som en jättestor resurs, bättre, miljövänligare, nyttigare kött finns inte.

Därför tycker jag att det är bättre att min familj ska äta rådjuren istället för att ett lo ska nöjes/träningsdöda dom.

D.

Ja du är en av dom som jagar rådjur och jag hoppas du Skjuter så mycket så att du även kan bedriva skogsbruk vettigt.
Nej myndigheter skall inte styra men konstigt att inte debatten tar fart när vi håller på och utrota flera av våra lövträd RASE. Finns ju inga träd på sikt som kan växa upp så dom kan släppa frukt och självföryngra sej som ett
Naturligt inslag i naturen. Men vad vet jag, kanske naturligt att bara ha gran och björk om 50 år.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Reymond  
#517291 Hur vanligt det är att lodjur nöjesdödar vet jag inte. Har hört båda varianterna, nöjesdöda eller endast ett i taget för mat. Tror inte nöjesdöda är så vanligt. Då borde man hitta mer kadaver skelett av rådjur i skogen än man gör.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#517305 Ska man hitta kadaver måste dom nästan vara dagsfärska, helt otroligt hur snabbt det försvinner i naturen, rävar fåglar och även grisar sprider ut det på nolltid.

Japp jag jagar allt, och i år ser jag fram emot hösten för rådjurstammen har växt till sig här till en lite för hög nivå, jag har skjutit ungefär två rådjur per säsong innan, men nu så kan man panga på med gott samvete.

Jag förnekar inte att det finns problem, men dom är väldigt lokala!!!!!!

Här i Småland finns det marker nära mig där dom inte har sett ett rådjur på ett par år, något slag här och där, några mil bort står dom utanför dörren...........

Markägaren har jakträtten!!!!
Tycker denne inte att jakten sköts efter dennes önskan ska ju detta tas upp med respektive jaktlag!!!

Ett stort problem är även att vissa markägare har noll kunskap om jakt och ser bara viltet som ett skadedjur, precis som det finns jägare som har noll koll på skogsbruk och vill trycka upp alla viltstammar så den hamnar i nivå med alla youtubefilmer när dom skjuter 8 rådjur på en förmiddag på något jaktgods......
Tråkigt exempel på detta är att när vildsvinen kom så gick många bönder ut och sköt suggorna så att kultingarna skulle svälta ihjäl, detta gav motsatt effekt och vi fick en grisexplosion!!!!!

Skjuter man bort ledarsuggan så blir alla småsuggor betäckta i parti och minut när flockledaren är borta och antalet ökar extremt.

Dialogen mellan jägare och markägare MÅSTE bli bättre!!!!!

De enda som tjänar på detta är dom som vill inskränka på både jakt och skogsbruk tyvärr.

Det blir bara skit att sitta på forum och kasta paj på varandra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).