Vedmaskiner, flishuggar

Vedförsäljning, tips inför uppstart

6 inlägg 6147 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedförsäljning, tips inför uppstart

forest.  
#51646 Är det någon här som gör ved och säljer?
vad bör man tänka på om man ska börja sälja?
är det något som går jämt upp efter alla omkostnader?
priser?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedförsäljning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51673 här kan du läsa lite,
Många frågor om ved!

prova att söka på forumet, finns nog en del...

Avatar Fallback

Re: Vedförsäljning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51694 Det du ska tänka på är att folk gärna betalar extra för service, ex ved på staplad pall som är topptäckt med plast, finns många som har nya villor men ingen vedbod. Storsäck är också ett alternativ.

Vad jag märkte när jag sålde ved var att priset inte var så viktigt om dom fick veden smidigt leverat, många kunder berättade att dom inte köpte ved på grund av att det var för besvärligt att själva lasta in det.
Pallarna var på 1,2m3 staplat mått.

Lycka till! :-bd

Avatar Fallback

Re: Vedförsäljning

nexon  
#52613 Jag säljer ca 18 m3 ved om året, mest för det är skoj. Jag kapar och klyver med faxe ved kap och klyv. Den veden som jag säljer är till kaminer, det blir en liten bi produkt på den vanliga veden som jag kapar till mig själv. Står jag ändå och håller på med 45-50 cm ved så kan jag kapa en liten snutt till försäljnings ved. Gör stockarna när jag sågar dem i skogen 3,3 m långa så blir det en snutt där. De 18 m3 som jag säljer har betalat kapen och klyven på 2 år, så nu går jag plus. Det är även självhämtning och lastning. Men jag förvarar det torrt.

Avatar Fallback

Re: Vedförsäljning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52629
nexon skrev:Jag säljer ca 18 m3 ved om året, mest för det är skoj. Jag kapar och klyver med faxe ved kap och klyv. Den veden som jag säljer är till kaminer, det blir en liten bi produkt på den vanliga veden som jag kapar till mig själv. Står jag ändå och håller på med 45-50 cm ved så kan jag kapa en liten snutt till försäljnings ved. Gör stockarna när jag sågar dem i skogen 3,3 m långa så blir det en snutt där. De 18 m3 som jag säljer har betalat kapen och klyven på 2 år, så nu går jag plus. Det är även självhämtning och lastning. Men jag förvarar det torrt.


vad säljer du 1kubik för?
Förpackar du de på nått vis?

Avatar Fallback

Re: Vedförsäljning

nexon  
#52647 jag tar 350 -400 kr, förpackar inte det på ngt sätt. Brukar ögonmåtta m3 på släp tillsammans med köparen. :lol:

Har 2 st fack i en vedbod det ena på 7 m3 och ett på 12 m3. De som köper får plocka därifrån. Det är bara inkastat där. Varjför göra för mkt arbete av ngt som säljer sig själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).