Föryngring

Bra kottår för tall 2019?

7 inlägg 7852 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra kottår för tall 2019?

Torbjörn Johnsen  
#516536 Det ser ut att bli ett bra år för föryngring med fröträd nästa år. I alla fall i Småland. Tallarna är fulla med kott och dom ser stora och fina ut. Det var ju en varm och bra period i fjol våras när tallarna blommade och likaså i år.
Någon som vet om det finns någon sajt från SLU eller Skogforsk med kottprognoser?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Bra kottår för tall 2019?

Sture Andersson  
#516629 Ja är jättedålig på hur det funkar med kottar ,när kotten ser ut som på bilden när släpper den frö då.

Användarvisningsbild

Re: Bra kottår för tall 2019?

Torbjörn Johnsen  
#516634 Jag blev osäker själv i går så jag letade och hittade en sajt med lite info. Tallarna har en lång kottcykel. Den ser ut så här:

År 0 (i det här fallet 2016):
Blomanlagen som ska blomma nästa år (år 1) bildas

År 1 ( i det här fallet i fjol, 2017):
Tallen blommade och pollen från hanblomman landade i honblomman som sedan blir en ärtstor liten kotte som övervintrar till år 2.

År 2 ( i det här fallet i år, 2018):
Kotten börjar växa och först nu befruktas fröanlagen. Den gröna kotten mognar och växer snabbt upp i storlek.

År 3 ( i det här fallet nästa år, 2019):
Kotten klänger ut fröna under vårvintern. Fröspridningen börjar när vinter/marssolen börjar värma och håller på anda fram till sommaren.

Så gröna fina kottar i år innebär mycket fröspridning tidigt nästa vår. Vill man självföryngra så ska fröträden ställas nu och det ska då helst markberedas i höst/vinter så att det är "krattat och klart".

Här finns länken till den sajt jag kollade: http://www.silvaboreal.com/expert/Diabi ... g/Text.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra kottår för tall 2019?

Sture Andersson  
#516656 Tack för ett väldigt bra svar, nu har jag mycket bättre koll .Tog ett litet minihygge i vinter som jag ska köra bort riset i höst och markbereda .Där det står tallar på sydväst sidan av hygget .Det låter som jag kanske inte behöver plantera ,får se hur jag gör .

Avatar Fallback

Re: Bra kottår för tall 2019?

isteskog  
#516657 Funderar på att flåhacka 8) ca 1 ha som är stenig och nästintill omöjlig att markbereda till hösten. Kanske läge om det är kottår för tallen. (Är lättföryngrat om det är lite omrört, i skotarspåren kommer det naturlig föryngring!)

Användarvisningsbild

Re: Bra kottår för tall 2019?

Torbjörn Johnsen  
#516658
isteskog skrev:Funderar på att flåhacka 8) ca 1 ha som är stenig och nästintill omöjlig att markbereda till hösten. Kanske läge om det är kottår för tallen. (Är lättföryngrat om det är lite omrört, i skotarspåren kommer det naturlig föryngring!)


Bränning hade gett bra resultat...men kanske inte just nu :d :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra kottår för tall 2019?

Torbjörn Johnsen  
#534857 Nu bekräftar Skogforsk i sina kottanalyser att det blir ett bra kott/fröår för tall i stora delar av Sverige. Bara att hugga fram fröträden och beställa markberedning för er som har tallmark :-bd

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... gnos-2018/

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).