Jakt och Fiske

"Biologisk älgjakt" orsak till älgexplosionen?

17 inlägg 8829 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

"Biologisk älgjakt" orsak till älgexplosionen?

Torbjörn Johnsen  
#516062Jag fick en intressant presentation från Harald Säll på Linneuniversitetet. En bild därifrån la jag upp i tråden Alarmerande betestryck på skog 2018 (lägger in bilden längst ner här också). Den visar älgstammens storlek och avskjutning i några olika älgförande länder på norra halvklotet och här ligger Sverige i ohotad topp. Med en älgstam som är långt mycket större än vad som är fallet i t ex Finland, Kanada eller Ryssland.

En intressant bild från den här presentationen är kurvan över avskjutningens utveckling:

1529923279_skärmavbild_2018-06-25_kl._12.35.50.png

En förklaring till älgstammens explosion under 70 & 80-talet är att man under 60-talet gick över till s k "Biologisk älgförvaltning". Det här innebar ett stort skifte från tidigare. Under första halvan av 1900-talet var det i princip förbjudet att skjuta en älgkalv utan man sköt istället kon och lämnade kalven. I och med den biologiska älgförvaltningen skulle man skjuta en andel kalv och kalven skulle nu skjutas före kon. Skattningen av hondjur minskade därmed stark i andelen avskjutna djur vilket fick till följd att älgstammens reproduktionsförmåga ökade dramatiskt. Sedan kombinerat med kalhyggesbrukets ökade matutbud och många stormhyggen i Mellansverige från 1969-stormen så fanns alla faktorer på plats för en dramatisk ökning.

Det här visar ju också på möjligheter att kunna minska älgstammen snabbt: skjut fler kor!
Men då måste man nog "slakta några helga kor" när det gäller älgförvaltningen innan det slår igenom med någon större effekt. Eller vad tror du?

TS
Bengtssons båtar

Re: "Biologisk älgjakt" orsak till älgexplosionen?

Pan  
Torbjörn Johnsen skrev:
Det här visar ju också på möjligheter att kunna minska älgstammen snabbt: skjut fler kor!
Men då måste man nog "slakta några helga kor" när det gäller älgförvaltningen innan det slår igenom med någon större effekt. Eller vad tror du?

Det är klart att det går att minska älgstammen snabbt. Det räcker ju i princip att skjuta mer älg. Och självklart skulle högre avskjutning på kor ge snabbare resultat, även om etiken i det kan ifrågasättas. Frågan är också om det är önskvärt ur förvaltningsperspektiv. Det finns ju fler intressen att ta hänsyn till, inte bara skogsägarna.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516130Vilka olika intressen tänker du då på?

Pan  
#516133Det tror jag att du har fantasi nog att komma på själv. Men jag förstår naturligtvis skogsägarnas bekymmer med älgstammen. Det är å andra sidan en märklig konflikt som uppstår, där jägare tycker att avskjutningen är för hög och menar att skogsägarna har för mycket att säga till om vad gäller förvaltningsplaner, medan skogsägarna menar att avskjutningen är för låg och att jägare och andra "naturälskare" har för stort inflytande. Själv tillhör jag (än så länge) enbart kategorin jägare och vill gärna ha en stark och frisk älgstam som dels tål en avskjutning och dels finns kvar nästa höst.

Jag var medveten om att jag svor i kyrkan när jag skrev mitt inlägg. :smile:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516152Nej, jag kommer inte på mer än ett intresse av att bibehålla dagens älgstam. Finns det fler?

Pan  
#516189Det är kanske inte mycket värt här på forumet, men det finns ju ett allmänt intresse av viltstammar. Det är ju många som har glädje av att se en älg då och då.

Hema  
Pan skrev:Det är kanske inte mycket värt här på forumet, men det finns ju ett allmänt intresse av viltstammar. Det är ju många som har glädje av att se en älg då och då.

Än mer kanske för det naturliga inslaget, men att behandla alla djur så, är nog svårt...
Men den höga rådjursstammen är pga jägarnas jakt på räven.

Pan  
Hema skrev:Men den höga rådjursstammen är pga jägarnas jakt på räven.

Svårt att veta om du är ironisk eller inte. :grin:

r93  
Hema skrev:[
Men den höga rådjursstammen är pga jägarnas jakt på räven.

Hört talas om rävskabb??

Den utplånade så gott som hela populationen på Öland, och det är ett av det mest rådjurstäta områdena jag vet.

Hema  
#516220På jägarexamen sas det rakt ut, för att få mer vilt att skjuta, behöver räven hållas nere. Att förkorta lidandet för skabbdrabbade rävar har jag väl aldrig sagt något om? Det finns väl minst lika många åsikter om viltvård som det finns jaktlag.

r93  
#516227Det jag menade var att så vitt jag vet vet har aldrig människan tagit bort all räv från vissa områden, däremot har skabben gjort det.

Sedan har rådjursjakten kommit i kläm på många ställen, grisarna blir alltid prioritet ett efter älgen.

Sedan hör man många som betalar väldigt höga arrenden, för att klara detta säljer man rådjursjakten till danskar, och då måste man hålla en oherhört hög stam av rådjur.

Pan  
#516293I jägarkretsar finns det ofta en övertro på rävjaktens betydelse. Att den stora rådjursstammen skulle bero enbart på rävjakt är en överdrift. En skjuten räv inte gör någon skillnad. Inte två heller. Man måste i så fall ligga i hela tiden, över ett större område, och det är inte många jägare som faktiskt gör en sådan insats. Skabben på 80-talet var betydligt mer effektiv.

Så vitt jag förstår (och det är inte alltid så mycket :grin: ) så styrs rådjursstammens storlek av många faktorer, där förmodligen födotillgång är viktigast, då den även påverkar antalet kid en get får: Mycket mat ger fler kid och omvänt. Sen tar förstås räven många kid, och om man vill ha mycket rådjur så ska man självklart skjuta räv, men effekterna av en sporadisk rävjakt är nog ofta överdrivna. En skjuten räv ersätts snart av en annan, två skjutna ersätts också, osv. Det är först om man verkligen lyckas hålla nere räven på ett större område (inte bara 50 eller 100 eller 300 ha) som man kan göra skillnad.

Användarvisningsbild

T Landström  
#516354Tror milda vintrar gynnar rådjuren mer än rävjakten...
Här jagar dom räv och grävling för att få upp stammen på skogsfågel.
Sedan har vi orsaker som gör att det kanske inte jagas lika mycket rådjur nu som tidigare...

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#516384https://www.nrk.no/nordland/dyretragedi ... 1.14099740

Om man inte gör något och lämnar älgen till sig själv, kan ju det här bli resultatet!

bgsentr  
JensSkoog skrev:https://www.nrk.no/nordland/dyretragedie-i-hattfjelldal_-_-minst-100-elger-har-sultet-i-hjel-1.14099740

Om man inte gör något och lämnar älgen till sig själv, kan ju det här bli resultatet!

Så kommer det bli i Götaland också om inte stammen minskas radikalt och återbeskogning med tall kommer i gång på allvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).