Föryngring

Alarmerande betestryck på skog 2018

107 inlägg 31153 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik Reuter  
#515595 Skogsstyrelsen börjar idag publicera data från Älgbetesinventeringen (ÄBIN) och först ut är resultat från Götaland. Det är alarmerande siffror som presenteras:

30 av 31 inventeringar har så högt betestryck att de ej är tolererbara!

Som lök på laxen börjar nu hyggena efter stormen gudrun att nå en sådan höjd på ungskogen att de inte längre är intressanta ur betesperspektiv för viltet.

– Att fodret håller på att ta slut på många platser är oroväckande och understryker vikten av att viltstammen måste anpassas till förutsättningarna.

Dagens modell för älgförvaltning bör ha förutsättningar att förbättra situationen i skogen men då krävs beslutsamhet och engagemang från de som sitter bakom spakarna: markägare, jägare och myndigheter, säger Christer Kalén.


Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... e-omraden/

Bild


Trådar som berör detta ämne:

Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515620 Så länge jägarna säger att det inte finns någon älg, så kommer inget att hända.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Fredrik Reuter  
#515627 Hur stor makt har Länsstyrelserna i detta?
Det känns inte riktigt "Sverige" att en intresseorganisation har beslutanderätt i detta eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgl  
#515630 Minskande andel tallskogar är enligt Naturskyddsföreningen inget problem. Skärmställningen ska inte ingå i kontinuitetsskogsbruk enligt deras syn. Får dom bestämma blir svensk skog långt mer utarmad på tall än vad aldrig så många älgar kan vålla!

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

tyke  
#515639
Fredrik Reuter skrev:Hur stor makt har Länsstyrelserna i detta?
Det känns inte riktigt "Sverige" att en intresseorganisation har beslutanderätt i detta eller?

Länsstyrelsen bestämmer all älgtilldelning.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

T Landström  
#515642 Intressant...här hos oss sa flyginventeringen av älg att vi gått från en vinterstam på 10-12 älgar / 1000 ha till 5-6 älgar / 1000ha på 2 år... :-?
Ska man vara lite konspiratorisk så kan det ju vara så att det finns krafter som skriver ner älgstammen för så det ska skjuts mindre älg och blir mer älg över till vargen...så att de förhoppningsvis vandrar bort från dom varg täta områdena till områden med mindre varg... B-)
Men intressant att våra myndigheter i detta land har så olika syn...

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Botvig  
#515723 Märkligt att betesskadorna ökar!!
Vi har ju konsekvent planterat gran på tallmark ock röjt bort det mesta slyt, de senaste 30 åren.
Skulle en nötdjursägare göra så? Minska fodertillgången för att han har för många djur i ladugården.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515730 Felet många gör är att man bara kollar på älgarna! 😖Man räknar fyra rådjur på en älg har jag för mig och med en 4-8 rådjur/100 ha blir det högt betestryck även det att lägga på älgen!

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Torbjörn Johnsen  
#515735 Lägg därtill en ökande hjortstam.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515741 Senaste uppskattningen jag hörde sa att det finns fler älgar än rådjur i detta land.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Torbjörn Johnsen  
#515747 Här finns en intressant sammanställning över älgstammens (och avskjutningens storlek i olika älgförande länder).

Sverige har 12 000 älgar per miljon ha skogsmark. Motsvarande siffra i Finland är ca 4800 älgar. D v s en 40-procentig älgstam av Sveriges. Norge har också en relativt stor älgstam medan det i stora områden på norra halvklotet är betydligt glesare mellan älgarna:

Kanada har ca 2400 älgar/miljon ha skogsmark
Alaska har ca 1600älgar/miljon ha skogsmark
Ryssland har mindre än 1000 älgar/miljon ha skogsmark

Jag har hört någonstans att det finns fler älgar i Sverige än vad som finns totalt sett i resten av världen men vet inte om det stämmer. Kanske går att räkna ut med ovanstående siffror.

Jag fick en intressant sammanställning (där bl a bifogade bild fanns med) om den svenska älgstammen från Harald Säll på Linneuniversitetet som jag får lov att publicera så jag tänker lägga upp en sammanfattning av den nästa vecka.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

halvproffs  
#515750
Mangan skrev:Senaste uppskattningen jag hörde sa att det finns fler älgar än rådjur i detta land.


Enligt jägareförbundet är en rådjursstam svår att beräkna men troligtvis är den runt 1 miljon i numerär. Älgnumerär runt tvåhundra tusen.

Såg på tv när Jan Gillou eller hur det stavas var i Kazakstan och jagade älg. Tjurar med guldhorn på löpande band uppenbarade sig.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

r93  
#515783 Här (Nybrotrakten) så går det nog elva, tolv rådjur per älg, grannen hade 17 rådjur ute samtidigt på ett fält förra veckan, så till hösten blir det till att beskatta stammen rejält! Har varit ganska dåligt med rådjur i många år men nu har den nog vuxit väl bra!

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515787 Älgarna äter vidare 😡
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6982130

Avatar Fallback

Re: Alarmerande betestryck på skog 2018

bgsentr  
#515795 Länstyrelsen och skogsstyrelsen tillät en okontrollerad ökning under 70 och 80 talet och nu tycker jägarna att detta är normalt
Nämner man nåt så är de som uppretade huggormar som säger att vi vill utrota älgen
Ansvarslöst från myndighetshåll men också jägare och många markägare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).