Motorsåg och handhållet

Vilket fäste på röjsågen föredras?

11 inlägg 3521 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket fäste på röjsågen föredras?

Hema  
#515695 Ja det handlar om hur röjsågen kopplas till röjsågen.
Jag är van vid Husqvarnas stora plastring, men Husqvarna har även modeller som liknar Stihl koncept.
Bild

Vs.
Bild


Det känns som om en stor flyttbar ögla är enklare att träffa rätt med kroken från selen, än ett fast litet hål?

Edit. Ogilla Auto correct..


Senast redigerad av Hema ons 20 jun 2018, 21:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515700 Ringen alla dagar i veckan 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515707 Helst ska ju ringen också flyttas några gånger framåt, medan man kör en tank, för att sedan flyttas tillbaka i samband med tankning. Allt för att ha jämvikt och slippa stensågningar...

På min Stihl 490, så börjar jag ha kroken i hål nr 4, framifrån räknat. Efter ca 40 minuters körning är det dags att flytta kroken till hål nr 3 och efter ca ytterligare 40 minuters körning är det dags att flytta från kroken till hål nr 2. De sista minuterna innan tankning kan jag flytta fram kroken till det första hålet, framifrån räknat.

Dock kör jag med det långa riggröret på min Stihl 490, då jag vill slippa riskera såga mig i foten. Det längre riggröret påverkar givetvis balansen en del.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 20 jun 2018, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

Hema  
#515710 Man får väl balansera sågen på halv tank eller liknande. Men bra input.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515712 Men då ökar ju risken för stensågningar, när tanken är nästan tom och man själv börjar bli trött...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

Hema  
#515714
Niking skrev:Men då ökar ju risken för stensågningar, när tanken är nästan tom och man själv börjar bli trött...
/Niklas

Sant, men det gör tyvärr längre rigrör med, fast hellre fila klinga, än amputera foten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

JensSkoog  
#515717 Har ringen eller något som liknar på FS130 och den andra
skiten på FS460 och 480, och ordet "skiten" berättar
väl vad jag tänker :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

källshult  
#515719
1529552358_img_20170630_201943.jpg
Jag gjorde så satt dit en vriden schackel och det gjorde jag för att Husqvarnas sele inte passade man vrider sönder kroken annars. Det är stihl 410 och långt rör kör nästan bara gräs med

Avatar Fallback

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

rikard_e  
#515738 Brukar vara lättare med en stor ögla för mig, jag skulle aldrig komma ihåg vart jag sätter den om det finns andra möjligheter.

Jag ställde in öglans läge med full tank, sen flyttar jag den aldrig. Dom få krafterna som krävs för att man ska hålla den i höjdled är minimalt ansträngande jämfört med allt annat vid röjning.

Avatar Fallback

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

Hema  
#515841
källshult skrev:
1529552358_img_20170630_201943.jpg
Jag gjorde så satt dit en vriden schackel och det gjorde jag för att Husqvarnas sele inte passade man vrider sönder kroken annars. Det är stihl 410 och långt rör kör nästan bara gräs med

Tänkte fråga var du fann din, men en enkel sökning på nätet gav flera träffar bla Biltema o Jula, samt många butiker med delar till båtar.
Senast redigerad av Hema lör 23 jun 2018, 01:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket fäste på röjsågen föredras?

källshult  
#515862 Jag köpte min på biltema

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).