Skogsnyheter

Ytterligare inlägg i skogsdebatten

21 inlägg 6376 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ytterligare inlägg i skogsdebatten

DrW  
#515128 Läste nu på morgonen en insändare. Lite samma tema som från många andra debattörer men med en något annan vädjande vinkel. Blandar dock ihop korten angående vad äganderättsdebatten handlar om tycker jag. För mig är frivilligheten och ersättning för intrång i brukanderätten det centrala.
https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... hjalp-till



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Bosse1  
#515133 Jag tror knappast bönder och markägare låter sig luras av bolsjeviker igen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515171 Lätt att leka med andras pengar... 😡

Edit: Dessutom hittade jag ett grovt sakfel. "Målet att skydda 20% av skogen kommer inte att nås till 2020". I själva verket är ju 31% av skogsmarken redan skyddad.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 15 jun 2018, 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Mellberg  
#515174 Dessa två herrar är kalhyggeshatare, och vinklar allt till skogsbrukets nackdel. Ofattbart att någon tidning tar in en sådan lögnaktig insändare. Vore jag prenumerant, skulle jag avsluta snarast möjligt. Snacka om tidningsdöd.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

totte  
#515175 Sagt det innan, förtjänar att upprepas: TomasTidholm är en rätt bra författare. Det borde han hålla sig till.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Värmlänning  
#515187 Kanske den sämsta debattartikeln någonsin

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

dotcom  
#515203 25% skyddad skog redan, plus 8% generell hänsyn
Källa : http://www.skogsindustrierna.se/skogsin ... i-sverige/
vilket duger för mig i alla fall. Men sen undrar jag, om jag äger ett hus, får jag inte elda upp det då? Skribenten påstår att det är olagligt, eller missförstod jag texten?

Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515300 Rivning kräver bygglov inom detaljplan, generellt *inte* utanför detaljplan (dvs på landet).

Elda upp det kan ju vara lite känsligt, allmänfarlig vårdslöhet eller nåt sånt. Mordbrand om du är oförsiktig...

Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

MDin  
#515352 Ring Räddningstjänsten å fråga om de vill bränna ned den som övning. Ibland blir de tacksamma över objekt.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Göt  
#515360 Vet inte om det är sant men har hört att räddningstjänsten inte får bränna ner hus längre då det är miljöfarligt

Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

tallen100  
#515362 Skulle inte förvåna ett dugg :roll:

Det är väl alldeles för lättvindigt, brandkåren får övning, husägaren får bort huset på ett säkert och praktiskt sätt.
Det blir såklart miljövänligare att traila dit en grävmaskin för rivning och sedan transportera bort rivningsmaterialet ett
flertal mil, för att sedan bränna upp det på en annan plats. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

totte  
#515364 Hus idag innehåller oftast stora mängder plast och annat som kan avge mycket giftig rök när det eldas. Äldre hus har ofta gott om färger med tungmetaller. Så det är nog rätt klokt att låta bli att bränna ner hus på plats och istället elda avfallet där det finns ordentlig rökgasrening.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

sundelius  
#515406
Göt skrev:Vet inte om det är sant men har hört att räddningstjänsten inte får bränna ner hus längre då det är miljöfarligt

Sant, iallafall i "mitt" räddningstjänstförbund

Avatar Fallback

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

Bosse1  
#515430 https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6978258

"Ett visst mått av självkritik"

Skog verkar ok att tokbränna om man är "naturvårdsbiolog" :-bd

"

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare inlägg i skogsdebatten

DrW  

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).