Trädfällning (arborist)

Bästa vägen till klättrande fällare

22 inlägg 13435 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa vägen till klättrande fällare

repseJ  
#515231 Hej på er,

Har funderat i många herrans år på att komplettera mitt entreprenad företag med att sektionsfälla träd.
Har idag (usch och fy) inga behörigheter, alltså A+B eller andra motorsågskort.
Jag har till trots fällt en del...

Nu har jag kommit till insikten att man skall göra det man vill i livet... Trivas på jobbet är en av dem sakerna.

Hur är era rekommendationer att få fullfjädrade behörigheter i att klättra träd...

Tips på utbildningar i Göteborgs-området...?

Tack så länge
// repseJ



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

repseJ  
#515395 Ingen som har några tips? 😱

// repseJ

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Avslutat-01  
#515421 http://www.arboristskola.se/Arboristskolan/

Vet inte om de är bra

Avatar Fallback

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

volvo_per  
#516097 Samma här. Riktigt sugen och börjat köpa på mig lite grejer osv och provat lite i något träd hemma 😊 riktigt kul.

Vet att champs of logging har och ska vara bra men tror dom bara har en gång om året och det är nog ungefär nu så försent tyvärr.
Hör gärna av dig om du hittar något bra.

Avatar Fallback

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Westra Aros  
#516825 Köp ordentliga grejer och tänk innan du sågar.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Huskyman  
#518312 Oavsett om du väljer arboristskolans eller Champs så är ett minimikrav A+B körkort, så börja där.
Arboristskolans är helt ok om du har noll förkunskaper. Ganska basic utbildning.
Grabbarna på Champs är superproffs och dessutom jäkligt trevliga. Jag tog C-kortet för Micke på Champs. Mycket bra kurs.
Är du seriös i dina tankegångar så ska du givetvis ha F-skatt och en vettig ansvarsförsäkring om något skulle hända. En bra olycksfallsförsäkring är också att rekommendera.
En del försäkringsbolag kräver att du kan påvisa att du har kompetensen innan du får teckna försäkring.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Tohatsu  
#526306 jag gjorde lite samma.
Startade ett företag här för ett tags sedan, som jag fäller i.
Anmält mig till arboristskolan, mest för att klättra på ett säkert sätt, inte att sektionsfälla primärt. (fäller nästan uteslutande med vinsch i krångliga lägen). Jag hade dock A+B innan...
Göteborgsregionen här med. www.fällservice.se

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Bernt S  
#526812 Anmälde mig till en kurs för klättrande trädfällare, vilken utrustning är vettigaste att köpa?

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

repseJ  
#531957
Bernt S skrev:Anmälde mig till en kurs för klättrande trädfällare, vilken utrustning är vettigaste att köpa?



Hej,

Hur blev det, har du gått kursen? Vilka grejer köpte du?

// repseJ

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Bernt S  
#531981 Jo, 4 dagars kurs. Köpte före kursen trädklättrings set med stegjärn från uittokalusto (skogma). Förra veckan beställde jag klätter rep, arbets rep, dragrep, vinsch, fällriktare och lite andra tillbehör. Under veckan blir det troligen att klättra lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#531999 Oavsett vad som påstås så behöver en egenföretagare ingen formell klätterutbildning då denna själv ansvarar för sin arbetsmiljö, arbetar man dessutom ensam finns inte ens krav på motorsågskörkort.. :d

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532020
anersimyra skrev:Oavsett vad som påstås så behöver en egenföretagare ingen formell klätterutbildning då denna själv ansvarar för sin arbetsmiljö, arbetar man dessutom ensam finns inte ens krav på motorsågskörkort.. :d


...förutsatt att man bara jobbar i egen skog. Jobbar man åt andra, så ska man ha relevant utbildning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#532025
Niking skrev:
anersimyra skrev:Oavsett vad som påstås så behöver en egenföretagare ingen formell klätterutbildning då denna själv ansvarar för sin arbetsmiljö, arbetar man dessutom ensam finns inte ens krav på motorsågskörkort.. :d


...förutsatt att man bara jobbar i egen skog. Jobbar man åt andra, så ska man ha relevant utbildning.
/Niklas

Icke sa Nicke, Niklas.. :smile: Föreskrifterna vänder sig i grunden till arbetsgivare och arbetstagare, under vissa omständigheter gäller även föreskrifterna för egenföretagare, till exempel på byggarbetsplatser. Men den ensamarbetande företagaren ansvarar fullt ut för sin egen arbetsmiljö. Ett bekymmer som nu framförs från AV är att kemikalieanvändningen inom t.e.x skönhetsvården ger skador av olika slag, men AV kan endast informera egenföretagare utan anställda då dessa inte omfattas av arbetsmiljölagen, det är först när dessa företagare anställer personal som AV kan agera utifrån arbetsmiljölagen. Och detsamma gäller förstås för den ensamarbetande arboristen/ trädfällaren som utför arbete på platser där bestämmelserna inte är tillämpbara.

Avatar Fallback

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

röjar kalle  
#532033 Bra Anders korrekta svar vad som gäller.Inte någon lobby för Säkerskogs och säkerhets svammlets förespråkare. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Axl  
#532038 Vad säger försäkringsbolaget om man fäller på ett hus och inte har någon formell utbildning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).