Skogsröjning

stamkvista gran?

11 inlägg 10393 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stamkvista gran?

forest.  
#514498 är kanske fel kategori för denna fråga men, funderar på varför en del lämnar dm långa kviststumpar när de stamkvistar stora granar? är det föra att minska rötrisken? ser det bara som fult och kommer ta många år för trädet att valla över kvisten.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514499 Ja, för att minska rötrisken.

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

axwell  
#514500
forest. skrev:är kanske fel kategori för denna fråga men, funderar på varför en del lämnar dm långa kviststumpar när de stamkvistar stora granar? är det föra att minska rötrisken? ser det bara som fult och kommer ta många år för trädet att valla över kvisten.


Helt av den orsaken i första skedet, sen kan den stumpen tas bort när den är helt torr något år efteråt.

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

Ferguson system  
#514526 I forhold til hva jeg har lært, så skal man ikke sette igjen stumper. Det gjør ting bare vondt verre. For det første klarer ikke treet å gro over såret når det står ut en tapp, for det andre så gir det lettere inngang for råte og skadegjørere. Men, man skal heller ikke skjære for langt inn sånn at greinputa blir skadet. Det er like ille.
Det beste er et rent snitt rett på yttersiden av greinputa. Prøv å unngå barkflerring og bruk sylskarpe verktøy. Stangsag som skjærer på tilbaketrekk gir penest snitt.

Rene snitt plassert på rett sted hindrer vann, sykdommer og skadegjørere fra å få feste på snittflata. Treet gror også lettere over såret.

Användarvisningsbild

Re: stamkvista gran?

Lars Lundqvist SLU  
#514545 ... och Fergusdons inlägg stämmer med äldre skoglig praxis. Det finns ett helt kapitel om stamkvistning i Skogsskötselserien.

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

Nolarn  
#514569 Då Skulle gärna veta vad du anser Ferguson gör för fel.
Och om du anser att det som står om stamkvistning av gran är väldokumenterat i skogsskötselserien så blir jag en aning konfunderad.

Användarvisningsbild

Re: stamkvista gran?

Lars Lundqvist SLU  
#514577 Jag håller med Fergusson, om det var otydligt.
Och i skogsskötselserien är det bara Hörnfeldts studie som finns dokumenterad. Resten är i princip tyckande från författaren. ;)

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

Hypro77  
#747217 Jag har också på några ställen kapat bort döda grenar och lämnar ca 15 cm stumpar. Läser på en del ställen att detta släpper i röta i veden men jag tycker det känns som ett konstigt påstående. Dels är grenen död och det borde vara stopp i grenarnas transportering. Vidare säger man ju att efter 3 veckor har risken för att röta sprids vid vanlig gallring försvunnit och därefter betraktas transporten i stubben ha upphört, enligt rotstopp. Detta gäller ju även vid temp under 5 grader plus från dag 1. Tänker vidare att ljusinsläpp i granbestånd är ju bränslet i fotosyntesen och jag upplever att många undertryckta har rötskador och de har ju saknat just ljuset. Detta är bara min magkänsla men jag förstår inte hur en död gren kan transportera rötsporer.

Användarvisningsbild

Re: stamkvista gran?

Nyborg  
#747219 Har inte märkt några defekter på granar som vi kvistade för säg tjugo år sedan som jag sedan har avverkat i nutid. Vi lämnade ca 10 cm stump. Möjligen nån torrkvist men ingen röta. Brukar svepa med motorsågen ca 10-15 cm från stammen på granar...

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

Hypro77  
#747329 Hittade skogsstyrelsens skogsskötsel nr 8 stamkvistning från 2014.

De skriver: Gran kan alltid torrkvistas. När det handlar om grönkvistning hävdar Hörnfeldt att kvisten ska kapas nära barken men att extra stor försiktighet ska iakttas då kambieskador vid sidan av kvisten lätt leder till stämplingsröta.55
Erfarenheter från Bergslagen är inte helt entydigt positiva. Den som vill vara extra försiktig bör avlägsna friska kvistar med en ca 5 mm lång stump utanför barken eller kvistkudden. Eftersom vår gran övervallar frisk kvist utan tapp tar övervallningen ändå kortare tid än för tallen. Den försiktige kan stamkvista i två steg. Lämna först en stump på 5 till 10 cm och kom tillbaka nästa år och kapa stumpen som nu är en torrkvist. Av omtanke om skogsäga- rens ekonomi finns det mycket som talar för att vägverket.

Avatar Fallback

Re: stamkvista gran?

550  
#747362 Om det är riktigt trångt så försöker man att kapa så nära stammen som möjligt. Med följden att man antingen sågar i stammen, eller att man sågar försiktigt men långsamt. Jag brukar hålla några cm utanför stammen. Det blir mest kvistning i stickvägar när man gallrar och då vill man inte ha för långa stumpar som petar i hytten på traktorn. Eftersom det är ganska många träd man kvistar så är det intressant om det finns några lärdomar att dra! Man vill inte orsaka röta i för många träd för att man kvistar på fel sätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).