Skogsmiljö och Trädlära

Ny stor skogsbrand utanför Sala

22 inlägg 7065 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514144 görs det några moteldar för att förhindra brandfronterna? eller är det bara vattenbomba och hoppas på det bästa?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514154
SkogsGotte skrev:görs det några moteldar för att förhindra brandfronterna? eller är det bara vattenbomba och hoppas på det bästa?


Om jag förstår det rätt får de inte vara framför branden vid ett FWI värde över 28! Och nu ör värdet över 40! Men det kanske brandmännen på forumet säga mer om. Det är nog även svår att öppna moteld på en 2 km bred front!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

ananders  
#514158 Sveaskog misstänker blixtnedslag som orsak till branden.

http://www.atl.nu/skog/sveaskog-misstan ... randorsak/

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514165 De andra nya bränderna misstänks anlagda! 😢
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL ... et-ar-fara

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Tosca  
#514170 Alla utom Ulvsbo anses nu vara under kontroll, vindarna stillnat sig och omkring 10 grader varmt just nu.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

sundelius  
#514174
Tåndemåla skrev:
SkogsGotte skrev:görs det några moteldar för att förhindra brandfronterna? eller är det bara vattenbomba och hoppas på det bästa?


Om jag förstår det rätt får de inte vara framför branden vid ett FWI värde över 28! Och nu ör värdet över 40! Men det kanske brandmännen på forumet säga mer om. Det är nog även svår att öppna moteld på en 2 km bred front!

Har jobbat lite med naturvårdsbränning och är deltidsbrandman. Kan påstå att kunskapen bland random räddningstjänst angående moteld saknas tyvärr. Synd för det är ruggigt effektivt.
När de med kunskap blir inkopplade är i regel fullskalig skogsbrand
OBS Detta är min tro och erfarenhet ej fakta

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

burrys  
#514267 Ja om de överhuvudtaget finns någon kvar nuförtiden med kunskap...jag börjar tvivla! Att bekämpa en skogsbrand med vatten är väl ungefär som att spotta en törstig kamel i halsen och tro att det ska hjälpa, att göra som man gjorde förut, hugga brandgator och tända moteldar tror jag skulle funka mkt bättre, det fungerande då förr när man kontinuerligt höll på med hyggesbränningar långt före alla hjälpmedel som finns idag var tiĺlgängliga, tex drönare , terrängframkomliga maskiner, telefoner, helikoptrar etc

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).