Avverkning (slutavverkning)

Förstörda gamla gångstigar och vägar

36 inlägg 12391 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstörda gamla gångstigar och vägar

Ingvar52  
#514217 Jag funderar lite över hur det kommer sig att man vid gallring och avverkning överlag, tycker det är en god ide att använda gamla stigar och promenadvägar, som väg först för skördaren, som lägger riset där, och sen kommer skotaren och trycker ner det i spåren.

Bara riset hade väl varit en sak, för det skulle gå relativt enkelt att plocka bort sen. Men när skotaren har tryckt ner det, så krävs det grävmaskin för att återställa.

Finns det några policys kring detta? Jag kan förstå att en skördarförare som inte är från orten har svårt att veta var gamla promenadvägar går, i synnerhet om det är snö. Men den som sätter ut vimplar, borde kanske fundera lite om det är så lyckat att totalförstöra stigar som folk använt till promenader i decennier.

När dom gjorde så i min skog, fick dom vackert återställa efter sig, men om markägaren inte bor där, och inte bryr sig. är det fritt fram då?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Värmlänning  
#514219
Ingvar52 skrev:Jag funderar lite över hur det kommer sig att man vid gallring och avverkning överlag, tycker det är en god ide att använda gamla stigar och promenadvägar, som väg först för skördaren, som lägger riset där, och sen kommer skotaren och trycker ner det i spåren.

Bara riset hade väl varit en sak, för det skulle gå relativt enkelt att plocka bort sen. Men när skotaren har tryckt ner det, så krävs det grävmaskin för att återställa.

Finns det några policys kring detta? Jag kan förstå att en skördarförare som inte är från orten har svårt att veta var gamla promenadvägar går, i synnerhet om det är snö. Men den som sätter ut vimplar, borde kanske fundera lite om det är så lyckat att totalförstöra stigar som folk använt till promenader i decennier.

När dom gjorde så i min skog, fick dom vackert återställa efter sig, men om markägaren inte bor där, och inte bryr sig. är det fritt fram då?

Vad kom först? Hönan eller ägget?
Skall försöka förklara hur jag tänker... i många områden så händer det att efter första gallring tas gamla basvägar och stickvägar i ”beslag” av vandrare, ryttare och cyklister! Då tycker jag att det är givet att vägen/stigen är en drivningsväg trots att den ”tas i beslag” av allmänhet.
Pratar vi om en gammal väg / stig som har tillkommit innan trakthyggesbruket tycker jag att det är givet att den inte skall risas ned, samt vid behov av drivningsöverfart bygga en virkesbro.
Talar vi om beslagtagna drivningsvägar får skördarförarna gärna risa ner extra mycket :-bd

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514220 Inom parantes så är det upp till varje markägare men om väg,stig,led är utmärkt på karta så får den inte förstöras annars fritt fram.
Men släpper du detta för långt så får du ta upp ny stickväg varje gång du är i skogen och utför en åtgärd.
I min skog kör jag på bästa stället varesig folk går där eller inte,folk får lyfta på fötterna.
Har du gett dom lillfingret så är det lätt att näven åker.
Men som sagt vill någon ha en park hindrar inte jag det.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Humlas  
#514222 https://www.dropbox.com/s/7fn8eq5le4d05 ... r.pdf?dl=0

Detta gäller. Förvånatsvärt många markägare som inte har koll och tror dom kan göra som det passar.

Många fina kulturminnen förstörs för alltid. En gammal säterstig kanske delvis handgrävd, sen en dåligt planerad avverkning och stigen är borta för alltid.

Har erfarenhet av ett område med vandringsleder, 90 % av marken ägs av ett skogsbolag och det är aldrig några problem på deras mark vid avverkningar inte en pinne eller körskada på lederna. Sen går resten på mark som ägs av skogsbönder och där är det betydligt mer ris och körskador.

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Beavern  
#514226 Ett tips till maskinförare. Gå med vägarna några meter ifrån stig/väg. Lägg sedan virket i stigen när skördaren upparbetar. Då kommer varken ris eller maskiner att köra i stig/väg eftersom man inte risar ner eller kör på virket. Vipps har man nöjda vandrare[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

JohannesG  
#514228 Finns mycket man kan säga och tycka, men i slutändan måste det vara upp till markägaren. Om någon drar sin promenadstig genom din trädgård, skulle du behandla den på annat sätt än din övriga trädgård? Om du vill plantera nya bärbuskar, ska du då ta hänsyn till grannens promenadstig? Det är ju i din trädgård, på privat mark. Visst, vi har allemansrätten, men det innebär inte att vi markägare ska arrangera vandringsleder i våra skogar, folk får gärna gå i skogen om de inte gör någon skada, men då får de även acceptera att det är just skog.

Viktigare tycker jag är att över huvud taget lämna så lite spår som möjligt i marken. Om man sedan vill göra det enkelt för vandrare är upp till var och en.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Ingvar52  
#514229 Ja, det är ju uppenbart att svaren beror på vem man frågar :roll: Men länken till den faktiska texten i lagen var intressant..

Jag har svårt att tro att det kan vara särskilt vanligt att bas- och stickvägar från avverkningar tas över av fotgängare efter avverkningen. Det finns ju knappast nåt värre än att promenera i skotarspår.

I det aktuella fallet har det nu gallrats, och området avverkades 1974. Vägen överlevde av någon anledning avverkningen -74, mycket beroende på att man körde ut virket åt ett annat håll, då vägen går över delvis mycket mjuk jord. Denna gången följde man istället vägen rakt genom det mjuka området, med tota förödelse som följd.

Vägen, som nu blivit en stig, som nu är förstörd, är den förre ägarens skogsväg. Dvs en liten väg man använde förr när man plockhögg och körde hem små lass med häst och senare jordbrukstraktor. Det här gav små trivsamma vägar utan djupa spår, som sedan lämpar sig utmärkt för promenader, ridning och även körning. Även de som inte längre har full rörlighet kunde utnyttja stigen, apropå att det går att lyfta på benen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514236 En basväg är en väg. En basväg är ingen stig.

Vinterns avverkning krävde att vi körde över grannens mark. Där finns en väg som min fastighet fick servitut på för transporter, vid laga skiftet. Den använde vi som basväg, utan hänsyn till att kommunen har anordnat en vandringsled där. Givetvis bryr sig inte kommunen om att be om lov, men eftersom jag gillar att folk kommer ut i skogen så är det OK med mig. Men nu körde vi mer eller mindre sönder den här basvägen, det fanns inte mycket alternativ. Den använda vägen är alltså avsedd för skogstransporter.

Inne i beståndet delar sig vandringsleden från basvägen och går på en egen stig. Den skyddade vi så gott det gick, det får ofta liten konsekvens.

Vägar och transportleder som är avsedda för skogsbrukets behov, där vore det en ekomiskt för stor inskränknig och ofta ett miljömässigt nedköp att ta upp ny väg när den gamla har blivt vandringsled.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

T Landström  
#514244 Hänger det inte lite ihop med hur gammal vägen är...
Vi har några "byvägar" på våran mark som är 300-400 år dom är ju en typ av kulturlämning som inte får förstöras...

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514245 Mycket tyckande och brösttoner kring färdvägar och stigar läser jag här. Hoppas det inte är yrkesverksamma som spänner högst. Stigar och leder ska bevaras, skyddas och återställas. https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stigar.pdf
Detta är välkänt bland planläggare och maskinförare, de går utbildningar och fortbildningar i saken regelbundet. https://www.skogskunskap.se/planera-sko ... ansmarken/ misstag kan dock göras, fusk och snö kan sabotera högt satta mål, men ambitionen är oskadade framkomliga stigar och leder.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514246 Det är ju långt från alltid som markägaren tillfrågas när det ska dras vandringsled... Dessutom gäller ju att folk enligt allemansrätten ska visa hänsyn till markägaren och dess näringsverksamhet - dit bl.a. skogsbruket hör.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514257 Om det ska dras en ny vandringsled brukar markägare informeras. ”Anläggande av vandringsled ska i normalfallet anmälas för samråd till Länsstyrelsen enligt
Miljöbalken 12 kap: 6§ (1998:808).
Samråd kan endast genomföras innan leden är anlagd.
Ändringar på befintlig vandringsled skall anmälas för samråd om åtgärden kan komma att
väsentligt ändra naturmiljön, enligt Miljöbalken 12 kap: 6§ (1998:808)”.
Saxat ur kvalitetskriterier för Värmlandsleder, en skrift jag just hittade med googles hjälp.
Vandringsleder följer ofta väldigt gamla färdvägar, ibland sammanfaller de med vad markägaren kallar ”farsans gamla basväg” men då är det vanligen han och hans far som på tiden innan nån brydde sig (före nittiotalet) använde den gamla färdvägen som basväg.

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514260 Brukar, ofta, vanligen?

Här går vadnringsleder vanligen på skogsbilvägar och grusvägar. Kommunen brukar ofta göra iordning leder på dessa utan att fråga. Vanligen så är det OK, men inte om det försvårar för markägaren.

Avatar Fallback

Re: Förstörda gamla gångstigar och vägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514261 Läs gärna skogsvårdslagen, paragraf 30.

"Bemyndigandena i första och andra styckena medför inte befogenhet att meddela föreskrifter som är så ingripande att pågående markanvändning avsevärt försvåras. Lag (2010:930)."

Användarvisningsbild

Förstörda gamla gångstigar och vägar

dotcom  
#514265
Mangan skrev:Brukar, ofta, vanligen?

Här går vadnringsleder vanligen på skogsbilvägar och grusvägar. Kommunen brukar ofta göra iordning leder på dessa utan att fråga. Vanligen så är det OK, men inte om det försvårar för markägaren.
det blev samma språkbruk i din replik, brukar och vanligen. Det skiljer sig väl mellan olika geografier då, min erfarenhet säger att vandringsleder går i skogsmark.
Senast redigerad av dotcom ons 06 jun 2018, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).