Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3070 inlägg 1023832 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
DrW skrev:Jo. Både hydraulisk tipp och hydrauluttag. Flödet är väl inte gigantiskt 22 liter men trycket ok på 180 bar.

Vad är det för utv? Kanske läge och göra en liten presentation/utvärdering, då fler o fler börjat intresserat sig för dessa.

Användarvisningsbild

DrW  
#513845Kioti Mechron. Liten 22 hästars traktordiesel och plats för tre sittande. Utmärkt för mina behov, ersätter för mig som har kort väg till skogen behovet av en pickup. Ingen mark och morasmaskin men tar sig fram bra.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#513849På tal om hur mycket man strammer inn bottenrepet på en vedsäck. så hittade jag en bild som visar hur det ser ut hos mig, med 1m3 säckar.

1527947460_img_20180602_110239.jpg

axwell  
DrW skrev:Kioti Mechron. Liten 22 hästars traktordiesel och plats för tre sittande. Utmärkt för mina behov, ersätter för mig som har kort väg till skogen behovet av en pickup. Ingen mark och morasmaskin men tar sig fram bra.

En imponerande UTV, inte alls förvånad, Kioti har ju även flera intressant modeller av kompakttraktorer.

Hydraulpaket verkar vara ett tillval.

https://www.hako.se/wp-content/uploads/ ... 6sv2-1.pdf

Användarvisningsbild

DrW  
Hema skrev:
DrW skrev:Jo. Både hydraulisk tipp och hydrauluttag. Flödet är väl inte gigantiskt 22 liter men trycket ok på 180 bar.

Vad är det för utv? Kanske läge och göra en liten presentation/utvärdering, då fler o fler börjat intresserat sig för dessa.

Finns en gammal tråd.
Kioti Mechron
Ser där att jag hade fel om trycket. Skrev själv att det är 210 bar!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#513897Nästan färdig. 1,5 bil och släp kvar bara med klen björk.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Vedproducent skrev:Nästan färdig. 1,5 bil och släp kvar bara med klen björk.

Kan verkligen det där vara nog :mrgreen:

Hoppas du inte har ett digert hus som ska
hollas varmt genom vintern :d

80-90  
Vedproducent skrev:Nästan färdig. 1,5 bil och släp kvar bara med klen björk.

Häftigt !!! Själv blev det 2 bilar med släp för mej i år !! Men kunde nog ha sålt lite till ! Väldigt bra tryck på veden i år

Användarvisningsbild

halvproffs  
#513910Ja,helvete va ved. Tycker själv att jag gjort mycket ved i år och det är väl en promille av vedproducents. Trodde ett tag att jag inte skulle bli av med långveden men det ordnade sig.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#513911Wow, vilken fantastisk bild, det er nästan så man blir tårögd när man ser sånna stora/fina vedhöger. :-bd

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#514070Färdig med veden :-o Nej, det blir jag aldrig, men idag fick jag hjälp av två "grannpojkar" i jobbet
med att bära fram sista granvedsgallringen.

1528146977_granvedhjelp_04_06_18_(1).jpg

Blir nog en bra hög i år ochså. :grin:

Jole  
#514113Du ser då alltid till att ha lite jobb redo när grannen har besök av släkten! :d

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Jole skrev:Du ser då alltid till att ha lite jobb redo när grannen har besök av släkten! :d

Ja, dom gillar det när jag tar dom med på lite jobb, och
dom är värsta slitvargarna jag sett :wink:
Mycket trevliga killar!

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514215Så här ser min "fabrik" ut...

Sågar allt med motorsåg, bordet jag sågar på är byggt så att jag lätt ser var jag skall såga för att få lagom längd ca 45 cm.
Lägger allt i storsäck, har byggt en enkel ställning som jag hänger säckarna i precis lagom höjd att jag får in en pall under.
Börjar var säck med finkluvet, släpper jag ner grövre klabbar i början går pallen lätt sönder när dom faller ner i säcken. Lägger det understa lagret till rätta sen fixar jag bara till lite då och då för att undvika för mycket luft i säcken.

När säcken är full är det bara att lyfta upp pallen med handtrucken och då kan jag lätt ta bort ribban som säcken hängt i.
Jag står på en gammal gödselplatta så det går lätt och fint att flytta undan pallen med handtrucken.

Detta funkar skapligt för mig, kanske lite för långsamt ibland, tar runt en timme att fylla en säck. Skulle säkert gå fortare med en vedmaskin, men jag hugger för lite för att det skall vara lönt.
20180606_083002.jpeg
20180606_083400.jpeg
20180606_083408.jpeg
20180606_083451.jpeg
20180606_082251.jpeg
20180606_082303.jpeg
20180606_084459.jpeg
20180606_102339.jpeg
20180606_102440.jpeg

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Jan Skog  
Kse skrev:Här är lite bilder från vedtillverkningen.
Vi lyfter ner en grip och kapar med motorsåg från varsitt håll, hela lasset tog knappt 2 timmar.
Så nu är det bara att börja klyva.

Hej
Ni tänker helt rätt.
En vidare utveckling är att läsa:
Vedmaskiner behövs ej
Inlägget är från 2012 och har läst av 83000 personer.
Mvh Jan Skog

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).