Skogsmiljö och Trädlära

Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

21 inlägg 9411 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

halvproffs  
#514171
Hema skrev:
bgl skrev:I hjulspåren på en torr soldränkt basväg där en skotare utan slirskydd gick skrapade vi ihop nån liter i en burk med mala barr, mald mossa och vad nu som låg där i organisk form. För säkerhets skull tog vi hem burken för test och hällde ut innehållet på en brädbit vi lagt i den kalla vedpannan.
En tändsticka i ena hörnet på materialet och det blev övertänt på någon sekund, nästan som vore det svartkrut!!

Om man inte förstår hur allvarlig situationen är efter den utomordentliga beskrivningen, vet jag hur man ska informera folket.


Hur då?

Avatar Fallback

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

Hema  
#514173 Ja det är väl uppenbart att det är närmare kruttorrt ute nu. Jag tyckte det var ett väldigt tydligt exempel, hur det kan se ut i skogen nu.

Eller vad tänkte du på?

Avatar Fallback

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

tallen100  
#514176 Du glömde nog ett INTE, Hema :wink:

Avatar Fallback

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

tallen100  
#514180
Hema skrev: vet jag hur man ska informera folket.

Du glömde nog ett INTE, Hema :wink:

Avatar Fallback

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

Hema  
#514188
halvproffs skrev:
Hema skrev:
bgl skrev:I hjulspåren på en torr soldränkt basväg där en skotare utan slirskydd gick skrapade vi ihop nån liter i en burk med mala barr, mald mossa och vad nu som låg där i organisk form. För säkerhets skull tog vi hem burken för test och hällde ut innehållet på en brädbit vi lagt i den kalla vedpannan.
En tändsticka i ena hörnet på materialet och det blev övertänt på någon sekund, nästan som vore det svartkrut!!

Om man inte förstår hur allvarlig situationen är efter den utomordentliga beskrivningen, vet jag hur man ska informera folket.


Hur då?

Att man ska behöva va ordblind.. Tack för hinten, även om jag missade den.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

halvproffs  
#514196 Hur då?[/quote]
Att man ska behöva va ordblind.. Tack för hinten, även om jag missade den.[/quote]

Jaja,du är väl ursäktad då :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).