Skogsmiljö och Trädlära

Ny stor skogsbrand utanför Sala

22 inlägg 7126 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny stor skogsbrand utanför Sala

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514045 Åter igen är det Västmanland som blir drabbad av en större skogsbrand. Vi hoppas att man kan få bukt med branden under natten. I skrivandets stund är ett område på 2*2,5 km eldhärjat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... prider-sig



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Hema  
#514064 Vet man vad som startade branden?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Fredrik Reuter  
#514074 Branden ska ha startat på Sveaskogs mark och som det ser ut så fortsätter skogsbranden på statsskogen, se bild.

Mycket info finns på https://vlt.se

5 kvadratkilometer ska brinna och elden har börjat hoppa över vägar.

Helt otroligt att det är så nära den förra branden 2014... :sad:

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

jannee  
#514079 Man kunde trott att vuxna människor lärt sig något efter förra storbranden, men icke sa Nicke.
Här nere i sydöstra Sverige har de mest seriösa skogsentreprenörerna ställt sina maskiner p.g.a. brandrisken, självklart finns det vissa blindstyren som dock kör på - inget kan hända dem, de förlitar sig nog på vår herre (går i kyrkan regelbundet) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Torbjörn Johnsen  
#514083 Det måste vara mardrömsväder för brandbekämpning idag med mycket blåst i stora delar av landet :-ss

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Fredrik Reuter  
#514090 Jannee: Mig veterligen så är det inte sagt att det är skogsmaskin som startat branden denna gång. Branden har dock startat på Sveaskogs marker och paradoxalt nog bara några kilometer från där skogsbranden startade 2014! 😱

Räddningsmanskapet har nu lyckats ringa in elden och minska omfattningen till 1,5 x 1,5 km. Men nu återstår det att se vad som händer med vindar från nordost upp till 9 m/s hela tisdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... ttenbombar

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

jannee  
#514093 Förhoppningsvis är det ingen skogsmaskin, det kan räcka med en röjsåg likväl en slängd cigarett eller kvarglömd flaska.

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

torpöbo  
#514097 Nu gnuggar reservatsivrarna händerna tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Blivande snickare  
#514118 Här har vi inte fått någå regn sen 3 maj å likväl körde jag bakom ett svin i morse som knäppte ut fimpen från bilen 💀😡😡😡
Senast redigerad av Blivande snickare tis 05 jun 2018, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Hema  
#514120
Blivande snickare skrev:Här har vi inte fått någå regn sen 3 maj å likväl körde jag bakom ett svin i morse som knäåpte ut fimpen från bilen 💀😡😡😡

Du knöt väl inte handen i fickan som en svensk, utan hytte med näven o tuta?

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Blivande snickare  
#514121
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:Här har vi inte fått någå regn sen 3 maj å likväl körde jag bakom ett svin i morse som knäåpte ut fimpen från bilen 💀😡😡😡

Du knöt väl inte handen i fickan som en svensk, utan hytte med näven o tuta?

Annars rätt men i näven satt kniven :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514136 Tre nya bränder men nu norr om Sala! Känns som det är någon som tuttar på! Två av bränderna sprider sig nu snabbt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Hema  
#514137
Tåndemåla skrev:Tre nya bränder men nu norr om Sala! Känns som det är någon som tuttar på! Två av bränderna sprider sig nu snabbt!

Ja hörde detta på radion och fick samma tanke som du. Vore en mindre katastrof om vi har o göra med en pyroman.

Avatar Fallback

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

torpöbo  
#514140 Huggs det brandgator, räcker personalen till tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor skogsbrand utanför Sala

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514142
jannee skrev:Man kunde trott att vuxna människor lärt sig något efter förra storbranden, men icke sa Nicke.
Här nere i sydöstra Sverige har de mest seriösa skogsentreprenörerna ställt sina maskiner p.g.a. brandrisken, självklart finns det vissa blindstyren som dock kör på - inget kan hända dem, de förlitar sig nog på vår herre (går i kyrkan regelbundet) :grin:


Tycker att man ska ta det lugnt med såna spekulationer innan man vet nåt, det blir snabbt sk trådsanningar och vips så är det nån som har sett en parkerad maskin som säkert är inblandad i det hela...

Jag har varit på eftersläckning av 3 skogsbränder nu i maj, den första troligen av grotskotare typ en vecka efter att snön försvann (max otur) och en troligen av åskan i fredags, där tog det fart i söndags när det började blåsa och är ännu inte släckt. Den tredje finns ingen klar orsak till, kan vara oaktsamhet eller nån pyroman som tuttat på, men inga maskiner i närheten där heller.

Ang Sala, hoppas verkligen att det inte blir en repris av 2014. Blir kritiskt de närmaste dygnen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).