Föryngring

Lyckad björkföryngring från 1997

7 inlägg 3798 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lyckad björkföryngring från 1997

Torbjörn Johnsen  
#513688 Jag åkte förbi ett område med björk som jag var med och föryngrade 1997. Björken planterades på skaplig småländsk åkermark, lätt moig morän och hela området randplöjdes med traktor och 3-skärig plog. Plantorna sattes i mitten-tiltan. Total areal knappt 2 hektar. Stängslades med (kyckling) nät nedtill och några eltrådar över och klarade sig utan speciellt mycket rådjurs eller älgbesök. Barrotsplantor av proviniens Asarum.

Nu, dryga 20 år senare gjorde jag en grov uppskattning av beståndet och det har vuxit skapligt bra. Men det skulle nog varit gallrat för några år sedan för att gynna huvudstammarnas utveckling. Kronorna börjar bli lite väl uppjagade. Det ska vara 50% krona kvar på björken. Efter att ha rest runt och sett de finska björkbestånden (Finskt och svenskt skogsbruk – en jämförelse) inser man ju att vi inte är speciellt bra på att sköta björk här i Sverige. Vi gallrar alldeles för sent och för dåligt och har ofta för höga stamantal när det gäller björken. Så har uppskattade jag beståndet nu:

Ståndortsindex: B26 (grov uppskattning)
Stamantal: ca 1600 st/ha
Övre höjd: 17 m
Medeldiameter: 16 cm
Grundyta: 32 m2
Volym: ca 200 m3sk
Medeltillväxt första 20 åren: > 10 m3sk/ha

Beståndet är som sagt alldeles för stamtätt och tittar man i gallringsmallarna som finns i Skogsskötselseriens eminenta bok om Skötsel av Björk, Al och Asp (sid 90) så borde det bara vara hälften så många stammar. Risken är att ett sådant här bestånd fått kronorna så högt uppjagade att det inte förmår att producera för fullt för huvudstammarna om man gallrar isär dem nu. Fin gallringshuggning är det i alla fall :grin:


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 01 jun 2018, 12:43, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513702 Va grannt. :ymdaydream: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513710 Vackert.
Ser inte ut som om gallringen är så panikförsenad som mallen antyder.
Men vackert enligt ögat och tillväxten enligt mallen kan ibland var helt skilda saker.

Användarvisningsbild

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

Fredrik Reuter  
#513711 Vad är det som gör att björkstammen inte växer rakt?

När vi var i Finland så var det ju bestånd som såg ut som att någon kastat ner flaggstänger från ovan.

Avatar Fallback

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513712
Fredrik Reuter skrev:Vad är det som gör att björkstammen inte växer rakt?

När vi var i Finland så var det ju bestånd som såg ut som att någon kastat ner flaggstänger från ovan.


Jag har fått det förklarat som sortskillnad. De mer förädlade sorterna ska enligt uppgift växa rakare.

Användarvisningsbild

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513722 Även närheten till västerhavet spelar in! Det är inte för inte vi har bättre björk julängre bort från saltet vi kommer! I Skottland får man vara glad om det bara är en knut på stammen! 😉

Användarvisningsbild

Re: Lyckad björkföryngring från 1997

Torbjörn Johnsen  
#513781 Har hört någonstans att björken i Sverige blir bästi i ett mellansvenskt bälte som går från västra värmland och sedan mot nordost norr om Mälaren upp mot södra Norrland. Både bäst kvalité men även högst tillväxt. Frågan är väl om det är klimat, jordmån eller genetik? Eller en kombination?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).