Skogsmiljö och Trädlära

Nu anfaller granbarkborren

13 inlägg 4880 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu anfaller granbarkborren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28339 Nu anfaller granbarkborren. Mycket höga fångster i fällorna http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1218667.svd
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28343 Vindfällena jag högg i måndags var fulla med barkborrar, fult med nya borrhål i dem och spånhögar på backen....

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28806 vi har en fälla där har varit några stycken och såg på grannfastigheten att vindfällorna var helt fulla och ävän några stående trä

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28860 Virke jag avverkade i fredags var på måndagen redan angripet med borrar...

Användarvisningsbild
masterchief  
#29409 Körde ut mitt vindfällevirke på gården som var hugget innan svärmningen.
Manuellhugget, ca 30m3fub
Hade tänkt ha det som fångstvirke.
Inte en barkborre i det :shock: :D
Iofs rätt skönt :roll:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29715 3 timmar efter att virket var avverkat så hade vi borspån på det idag.. känns inte som att det blir semester i sommar..

Avatar Fallback
Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29755 Har några granar i ett skogsparti som har dött. Det verkar inte va den fruktade barkborren. Hål och gångar verkar större och endel verkar gått in i virket. Barken ramlar ej av, den blir bara stenhård och sitter fast. Vad kan det vara? Ska man bli nervös? Trädet gulnar ej heller barren bara faller av.

Användarvisningsbild

Re: Nu anfaller granbarkborren

Fredrik Reuter  
#511294 Gäller detta exakt nu, tio år senare?

#tb10

Användarvisningsbild

Re: Nu anfaller granbarkborren

Fredrik Reuter  
#513351 Ja, det gäller definitivt 2018 också. Rekordfångster i granbarkborrefällorna enligt Skogsstyrelsen.

– Är det mer än 10 000 barkborrar i en fälla per säsong bedöms risken som stor för angrepp på granskog. Nu har vi över 10 000 på bara en vecka på en del håll, så då får vi beteckna det som väldigt högt, säger Gunnar Isacsson.

– Det är viktigt att skogsägaren upparbetar höstens och vinterns färska granvindfällen och grövre snöbrott som vi haft gott om i mellersta och norra Sverige efter en snörik vinter. Gör man det nu och får ut det ur skogen inom tre till fyra veckor, följer både föräldrabaggarna och larverna med till industrin


https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... at-svarma/

Avatar Fallback

Re: Nu anfaller granbarkborren

Amatörhuggare 62  
#513396 12 000 borrar i en fälla.
Kalmar län.

Och när jag plantade, så blev tröjan.
Full m Snytbaggar.
Så Huvaligen, fy Sjutton.

Avatar Fallback

Re: Nu anfaller granbarkborren

Blondin 750  
#513431 Har idag inventerat lite från vinterns gallring och det förvånade mig att det var så mycket angrepp i klena toppar som ligger kvar i skogen, både det som ligger i vägarna och även toppar som upparbetats inne i virkeszonen. Jag har aldrig tidigare noterat detta i så klena dimensioner som är mindre än 50mm. Hittade borrmjöl i så klent som ca 30mm. Är detta vanligt?

Avatar Fallback

Re: Nu anfaller granbarkborren

Hema  
#513441
Blondin 750 skrev:Har idag inventerat lite från vinterns gallring och det förvånade mig att det var så mycket angrepp i klena toppar som ligger kvar i skogen, både det som ligger i vägarna och även toppar som upparbetats inne i virkeszonen. Jag har aldrig tidigare noterat detta i så klena dimensioner som är mindre än 50mm. Hittade borrmjöl i så klent som ca 30mm. Är detta vanligt?

Kanske lika vanligt som detta majväder. Sett ovanligt mycket angrepp iår.

Avatar Fallback

Re: Nu anfaller granbarkborren

Blondin 750  
#513448 Jag noterade även att lättja drabbat granbarkborren, de små gynnarna valde hålen från dubbarna i aggregatet istället för att borra egna ingångar. Systematiska högar av borrmjöl utmed en kvarglömd massavedsbit, fick lite känslan av kedjehusboende. 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).