Föryngring

Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

6 inlägg 3736 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513236 Jag försökte uppskatta antalet plantor jag behövde i höstas, innan avverkningen. Det vgisade sig att det belv rätt mycket naturvård lämnat, så istället för 6000 plantor som jag beställde, kommer det gå åt 5000.

Är det fler än jag som har dåligt ögonmått, hur gör ni???



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

alias  
#513238
Mangan skrev:Jag försökte uppskatta antalet plantor jag behövde i höstas, innan avverkningen. Det vgisade sig att det belv rätt mycket naturvård lämnat, så istället för 6000 plantor som jag beställde, kommer det gå åt 5000.

Är det fler än jag som har dåligt ögonmått, hur gör ni???


Jag brukar beställa plantor först när det är avverkat och jag tycker mig ha möjlighet att få överblick över vilka arealer som går bort. Brukar gå runt och mäta hygget med GPS (och ev. kvarlämnade hänsynsytor).

Brukar dock inte ha problemet med överdrivet mycket lämnad naturvård. :wink:

Min erfarenhet är att det är lättare att hålla planerat plantantal/ha vid planteringsarbetet om det är markberett.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513243 Jo, men då går det ett år extra, med tanke på hur svårt det är att köpa plantor nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513246 Vi jobbar dagligen med plantering och ja det är inte lätt att alltid få ned exakt plantantal, svårast är på grävhögläggning där det kan diffa rätt rejält... rejält steniga partier gör att vi ibland har svårt att finna tillräckligt med planteringspunkter och där det är riktigt sandigt och fint går det nästan alltid ned lite för mycket.

Fördelen vi har är att vi kan sätta överblivna kassetter på nästa hygge :)

Avatar Fallback

Re: Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

jannee  
#513247 Bara att höra med hur många sträckmeter de markberett, sedan kan man lätt räkna ut hur många plantor det behövs, allt beror på hur tätt man vill sätta, för att senare röja bort :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur vet ni hur många plantor ni skall beställa?

PerDal  
#514159 Om man gör en detaljerad avverkningsplanering där all kommande hänsyn digitaliseras så får du bättre koll på nettoarealen som ska föryngras. Din grundbeställning blir då lite enklare.
Efter avverkning kan du fråga avverkningsentreprenören eller virkesköparen virken areal som avverkades (om skördaren är försedd med GPS)
Efter markberedning kan du få ännu bättre koll för finjustering av plantbehovet. Antinge räknar du antaet planteringspunkter genom t ex stickprov, eller tar del av spårloggen från maskinen. Om markberedaren nyttjar Forestlink så finns en beräkning på hur många planteringspunkter som skapats.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).