ons 23 maj 2018, 21:30#512931Jag håller på att gräva en ny infiltration ,har tagit ner några björkar och alar ,rötterna finns ju kvar och
finns i kanterna när jag gräver schaktet till bädden .Fick en konstig tanke i huvudet kan rötter växa utan trädet ,stubbarna är uppgrävda .
Skogsmiljö och Trädlära
Kan rötter växa om man tagit ner trädet
TS
ons 23 maj 2018, 22:04#512938Svaret torde vara nej, då det inte kommer någon energi p.g.a. avsaknad fotosyntes.
(Sedan finns kanske någon tröghet i systemet, så att rötterna kan fortfarande växa någon dag efter kapning).
Skjuts det däremot nya stubbskott eller rotskott, blir det ju en helt annan femma.
/Niklas
(Sedan finns kanske någon tröghet i systemet, så att rötterna kan fortfarande växa någon dag efter kapning).
Skjuts det däremot nya stubbskott eller rotskott, blir det ju en helt annan femma.
/Niklas
/Niklas
fre 25 maj 2018, 05:54#513031
Vi får hoppas att du har rätt ,jag hade hoppas på några fler svar ,men jag tror väl att det är som du skriver.
Niking skrev:Svaret torde vara nej, då det inte kommer någon energi p.g.a. avsaknad fotosyntes.
/Niklas
Vi får hoppas att du har rätt ,jag hade hoppas på några fler svar ,men jag tror väl att det är som du skriver.
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).