Skogsmiljö och Trädlära

Kan rötter växa om man tagit ner trädet

5 inlägg 7951 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan rötter växa om man tagit ner trädet

Sture Andersson  
#512931 Jag håller på att gräva en ny infiltration ,har tagit ner några björkar och alar ,rötterna finns ju kvar och
finns i kanterna när jag gräver schaktet till bädden .Fick en konstig tanke i huvudet kan rötter växa utan trädet ,stubbarna är uppgrävda .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan rötter växa om man tagit negr trädet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512938 Svaret torde vara nej, då det inte kommer någon energi p.g.a. avsaknad fotosyntes.

(Sedan finns kanske någon tröghet i systemet, så att rötterna kan fortfarande växa någon dag efter kapning).

Skjuts det däremot nya stubbskott eller rotskott, blir det ju en helt annan femma.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kan rötter växa om man tagit negr trädet

Sture Andersson  
#513031
Niking skrev:Svaret torde vara nej, då det inte kommer någon energi p.g.a. avsaknad fotosyntes.

(Sedan finns kanske någon tröghet i systemet, så att rötterna kan fortfarande växa någon dag efter kapning).

Skjuts det däremot nya stubbskott eller rotskott, blir det ju en helt annan femma.
/Niklas

Vi får hoppas att du har rätt ,jag hade hoppas på några fler svar ,men jag tror väl att det är som du skriver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan rötter växa om man tagit ner trädet

jannee  
#513033 Efter en asp kan det komma rotskott även om stubben tas bort, men efter björk och al kommer det inget.

Användarvisningsbild

Re: Kan rötter växa om man tagit ner trädet

Göt  
#513074 sälg är duktig på att fortsätta att växa

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).