Skogsekonomi

Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

9 inlägg 5243 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

Fredrik Reuter  
#512785 Strategin för ett nationellt skogsprogram. Låter hur tråkigt som helst men läs ändå vidare!

Det är ur denna strategi som släpptes igår som man, trots svävande formuleringar, kan hitta några saker som ur ett skogsbruksperspektiv är intressant.

En av dessa sakerna är att Regeringen nu återigen dammat av ordet “Mångbrukare” och de viger en ansenlig del av strategin åt det.

Så som jag tolkar innehållet (rätta mig gärna nedan om jag har fel) så kommer krav ställas på skogsägarna att sluta stirra blint på virkesproduktionen och börja ta tag i mjuka grenar som kan generera intäkter. Dessa grenar torde främst vara; turism och egenproducerade slutprodukter från gården.

Jag får en känsla av att Regeringen genom att använda “mångbruk av skog” 17 gånger i strategin menar allvar med att lobba för att skogsägarna ska släppa fokuset från gallringsnetton och börja se sig om efter andra sätt att bruka skogen.

I strategin ges också exempel:

Mångbruk utgår i första hand från markägarens drivkraft och vilja att utveckla nya verksamhetsområden i den egna skogen, genom egen verksamhet eller genom avtal med andra. Det finns möjligheter för gott samarbete mellan markägare och andra verksamhetsutövare, t.ex. genom civilrättsliga avtal som ger förfoganderätt till mark för verksamheter som går utöver allemansrätten. Sådana avtal kan utvecklas och standardiseras ytterligare.


Personligen tror jag att ex naturturism gjort på rätt sätt kan öka värdet (och nettot) från skogen med hur många tusen procent som helst - the sky is the limit.

Men!

Smakar det så kostar det. Det kommer krävas större investeringar än en huggarvagn och kanske främst - det ställer höga krav på skogsägaren i hårt arbete och att bli en säljare ut till privatpersoner och kick-off-ansvariga på företag. Det kan man enkelt uttryckt säga inte alltid är det lättaste.

Vad är din syn på detta?

Och hur känner du inför detta?
Brutala möjligheter eller uppförsbacke?

Vill du läsa hela strategin?
Här är den: https://www.regeringen.se/49b48b/conten ... ig-pdf.pdf

Vi har ju sedan tidigare en hel kategori vigt åt Friluftsliv, Naturturism och här finns sedan tidigare många bra trådar med uppslag på olika saker man kan utveckla inom naturturism. Har du fler idéer? Skriv här eller starta nya trådar!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512787 Ännu ett infall från den 70-talsnostalgiska regeringen. Statliga planer ska reglera allt, vi har sett det i livsmedelsstrategi, vattenutredningar och på flera andra områden. Ledord verkar vara regleringar, planer, blandekonomi medens frihet, valfrihet och personligt ansvar vekar vara det största problemet att bekämpa.
En statlig plan för mångfaldsbruk riskerar att bara leda till enfald, mångfald skapas genom frihet!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

JörgenO  
#512788 Staten har inte kompetens att gå ner ens nära en sådan här detaljnivå.
Jag har inte läst hela rapporten men jag hoppas inte staten blandar ihop skog som investering med att driva företag inom skogsnäringen.
Då ligger det ju nära till att de planerar att tulla på skogens avkastning (i form av riktigt tydliga avverkningsbegränsningar) men att i nån mån kompensera ägaren genom att ge honom möjligheten att bli entreprenör/clown/turistmål för att få behålla lite avkastning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

Mellberg  
#512795 Tror att det är bra att skogens roll tydliggörs i ett vidare perspektiv. Som det är nu, så kan vi inte ha det. Vi behöver klara spelregler vad gäller artskyddet, fågeldirektiv , rödlista och nyckelbiotoper. Vem törs köpa en skogsfastighet med gammelskog?

Strandskyddet har varit förödande för landsbygden. Här i Höga kusten är i stort sett all mark strandskyddad, 300 meter från alla håll i princip. Ett slopat strandskydd vore den bästa medicinen för ekonomisk tillväxt i detta område.

En bekant har fått en ny granne, en nyckelbiotopare. Blåsippor i gammelskogen var inte så lyckat, borde ha avverkat för 20 år sedan, sa han.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

DrW  
#512799 Jag har tätortsnära skog i södra Norrland. Min skog används redan flitigt av friluftslivet. Orienteringsklubbar har kontroller, HittaUt kontroller, skolgymnastik mm. Det är anlagt ett elljusspår genom marken för vilket kommunen har nyttjanderättsavtal men det utgår ingen ersättning.
För att inkomster av naturutnyttjande ska bli verklighet krävs att attityden förändras radikalt och att allemansrätten inskränks. Är vi beredda på det? Jag ser inga andra inkomstmöjligheter än skog och markförsäljning än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

Lajodi  
#512824 DrW har nog rätt. Det är jättesvårt att ta och få betalt för att människor ska vistas i ens skog....

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

Värmlänning  
#512835
DrW skrev:Jag har tätortsnära skog i södra Norrland. Min skog används redan flitigt av friluftslivet. Orienteringsklubbar har kontroller, HittaUt kontroller, skolgymnastik mm. Det är anlagt ett elljusspår genom marken för vilket kommunen har nyttjanderättsavtal men det utgår ingen ersättning.
För att inkomster av naturutnyttjande ska bli verklighet krävs att attityden förändras radikalt och att allemansrätten inskränks. Är vi beredda på det? Jag ser inga andra inkomstmöjligheter än skog och markförsäljning än så länge.

Du är inne på kärnfrågan där! Jag är inne mer och mer på inskräkning av allemansrätten...så som den ser ut idag. För det första borde det heta allemansskyldigheten.. för skall man njuta av ”rätten” skall man följa skyldigheterna!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

DrW  
#512839 Ja jag undrat tex hur det skulle uppfattas av kommun och befolkning om jag vägrade förnya nyttjanderätten om jag inte får ersättning när det aktuella löper ut om några år. Sannolikt ett ramaskri.
Nu har jag inte tänkt göra det för jag har tänkt leva i lugn och ro, men jag kan tycka att det är ett exempel på markanvändning som markägaren bore få ersättning för.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukare, du ska vara Mångbrukare

Norrtälje  
#540541
DrW skrev:undrat tex hur det skulle uppfattas av kommun och befolkning om jag vägrade förnya nyttjanderätten om jag inte får ersättning


Ingen färsk tråd men skriver för att det finns fler i din situation.
I en sån här fråga bör man betänka utfallet där man låter sig bli utnyttjad och förlorar rådigheten över marken (stress över förlorad kontroll=psykiskt negativ faktor) och ställa det utfallet mot att bli kritiserad på byn och riskera lugnet (stress över att inte få vila=psykiskt negativ faktor).
Pest eller kolera men mot tillfälliga problem med nattsömn kan tabletter hjälpa men för att hävda sina rättigheter är man tvungen att slåss.

Du ska vara medveten om att det som är gratis blir automatiskt lågt värderat och taget för givet och att det av den anledningen vore logiskt att begära en symbolisk summa, även om intresset i fråga är ett hälsosamt och samhällsnyttigt sådant. Folk tror redan nu att elljusspåret och runtikring är väl kommunens mark och därmed allas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).