mån 21 maj 2018, 07:26#512649
jag glömde skicka med videon på bröderna .. det är flera rätt dom gör men lika många fel, ändå är dom överlägsna den "svenska modellens" dödgrävare och deras fiberodlingar ..
för 50 år sen planterades några aspar på min mark, de största är idag mellan 70-80 och innhåller 4-5 kubik toppfint virke för en marknad som är hur stor som helst om man orkar flytta sitt arsel utanför den svenska ankdammen .. vi små skogsägare behöver ha 500 kubik i våra skogar och de får man med löv .. allt ni fått höra om våra lövträd har ni fått höra från barrfibermaffian och deras forskare, vad tror ni dom säger till er ... de flesta träslag rensar sig själva och bildar en skog som passar det dominerande träslaget, om asp dominerar blir de andra träden tvingade att följa med upp eller gå under, men ljuset i en sån skog med stora dominerande aspar gör att nya träd hela tiden kommer upp och många gör den fantastiska resan till toppen 30-40 meter upp .. vi tror ofta att skrangliga och krokiga träd är värdelösa, men många lövträd har en otrolig förmåga att grovna och bli raka ståtliga träd bara de får stå i en skog med olika åldrar och stora gamla träd, fråga mig inte varför, men så är det i skogar som får vara skogar och inte några jävla morotsland .. asp ska inte odlas, den ska få bilda skogar som beskattas på större träd vart 7 år .. tar man ner alla aspar efter 45 år så skapar man en jungel som tar ca 15-20 år för träden att reda ut, då får du massdöd vilket är helt naturligt, men den skapar möjligheter för tex gran att ta över, detta händer inte om du låter det vara flera skikt i skogen, då rensar den sig på ett så fint sätt att du har rena parken att gå i hela tiden och den växer så det knakar med 10-20 kubik per år .. va fan är det för fel på svenska småskogsägare som gör om sin lilla tofs på jorden, till en värdelös granplantering som bara gör bolagens virkesköpare glada .. så här ser det ut om man avverkar alla aspar på en gång (gjorde det för en hönshage) och den andra bilden visar hur en skog där jag bara plockar stora träd blir, (kolla den "svenska" klaven som går till 46 cm) mot en 50 årig asp ..
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto