Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577243 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512506 Det största problemet med svenskt skogsbruk och som skapar mycket av det som gör att allt skogsbruk blir felaktigt från början till slut, är att vi bara tänker gran eller tall. Vi slår oss för bröstet och talar om "världens bästa skogsbruk". Det är bara patetiskt så länge som vi utesluter alla andra träd som lönsamma, det tredje trädslaget som kallas löv eller sly är det mest värdefulla, men ändå så låter sig skogsägare luras att se det som något ovälkommet i skogen.

Att asp och björk i norra Sverige ses som sly är bara sorgligt, att gamla bok och ekmarker i södra Sverige planterats med gran är så fel att det borde leda till åtal. Vi är så hjärntvättade av skogsindustrin att vi slutat tänka dessa träd som något som kan ge avkastning. Att det skulle vara bättre för våra plånböcker är vi helt avprogrammerade med.

Södra skulle efter många år utan lövsågverk satsa då Ikea behövde lövträ, men gav upp efter ett par år 2009-2011. Men dessa hycklare har ju i decennier hjärntvättat sina skogsägare med barrens lovsånger så vad fan förväntar man sig. Att det plötsligt ska ska stå lövträd i kolsvarta granplanteringar?

Något slags glapp i hjärnan måste det vara i svensk skogsindustri. Det som får ta stryk är naturen och de stackars skogsägarnas plånböcker och framtid. Att vara i talibaners fångenskap är alltid en mardröm, vare sig det är fiber eller islam som skapat dom...



   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tyke  
#512509 så sant att man blir tårögd 👍 👍 👍 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512510 Pinus Contorta är räddningen, i alla fall norr om 60e breddgraden. Detta är det tredje trädslaget! På "varma "jordar" producerar den 50% mer än vanlig tall. Nu talar vi om biokemi, en ny ekonomi är inom räckhåll, om du har mark lämpad för contorta.

Annars blir det vårtbjörk och tall och gran som vanligt. Till nöds lite glasbjörk och al, rönn, asp och sälg får vi på köpet, i alla fall norr om 60e breddgraden!

Ulf 1 har inte många rätt som vanligt.
Senast redigerad av Mellberg sön 20 maj 2018, 06:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512522 mellberg om du bortser från att du inte gillar vad jag skriver och i stället tänker lite på hur du gör i ditt eget skogsbruk .. när gav du björken och alen en egen vrå att växa på .. det är en enorm skillnad på en vuxen grov lövskog med 500 kubik och en tallskog med 200 kubik eller en granskog med 150 kubik... det är nämligen enormt mycket mera ljus i lövskogen än de två andra, detta gynnar tillväxten och därmed plånboken då löv alltid slår barr i tillväxt .... att den gamla lövskogen dessutom släpper fram nya individer att växa upp under sig gör ju inte lönsamheten mindre .. problemet är att vi är programmerade att inte tänka så, vi slutavverkar och börjar om, som lydiga soldater så låter vi talibanerna styra oss .. jag har för ett par veckor sedan gått omkring i skogar med 1200 kubik/hektar på marken är det liv, blommor och nya småträd av alla de slag ... att slu och lars lundqvist forskar på flerskiktade skogar med gran som alternativ till kalhyggesmetoden är på nåt vis beviset på vårt hjärnsläpp i svenskt skogsbruk .. ett hjärnsläpp som skapades för 80 år sen och sen utvecklats till den demens och glömska av skogsbrukets möjligheter som vi har idag .. jag återkommer med mer detaljer ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512529 Ulf 1! Det gäller ju att hålla miljötalibanerna utanför skogsbruket!

Dessutom ökar risken för framtida avverkningsförbud om man satsar för mycket på lövskog.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512543 Nästan ett rätt, Ulf 1. Miljötalibanerna har fått allt fler skogsägare att anpassa skogsskötseln så att man i möjligaste mån begränsar nyckelbiotopernas utbredning. :mrgreen:

Contortan är ett säkert kort mot nyckelbiotoper och reservatsbildningar. Som du skriver Ulf 1, gran 150 m3sk, tall 200 m3sk, men du glömde contorta 300 m3sk- :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Chris983  
#512544 Intressant tankebana Ulf1.

Låt oss anta att jag har en välskött lövskog. Finns det då köpare om jag tar ner några stycken fågelbär, alm eller ask t ex. Som jag ser det går dessa träd bara till flis eller möjligen att man har ett minisågverk hemma på gården. Och sågar plank av och sedan ber man inte vad man ska göra med dem.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512557 visst kan det vara ett problem att avyttra kvalitet och få en rättvis betalning i ett skogsbrukets u-land som sverige, vi har inget som helst kvalitetstänkande i de stora och dominerande fibertaklibanernas universum, de har tagit oss ner i medeltiden som alla fanatiker gör om dom ges en chans .. jag har föreslagit för virkesbörsen att börja samarbeta med danska och tyska virkesmäklare, men vet inte hur det går med det .. tills vidare får vi försöka bygga upp något ur ruinerna efter 80 års vanstyre från en industri som tappat allt förstånd .. ta er en tur till bauhaus i eftermiddag och titta på resultatet av detta vanstyre, försök hitta en rak list eller ett furugolv med mer än 40 årsringar .. detta skit, som södra producerar är tamefan brottsligt att pracka på folk .. golvbrädorna ser ut som kvistfelsbeskrivningar, och den som lyckas hitta en rak bräda kan man bara gratulera att han var först att öppna paketet ... en annan sak är att fura är ett sällsynt skitträd föär golv, gran är ett betydligt bättre men nästan alla lövträd är bättre en barr... barr som heter softwood på engelska är ju det mjukaste träd vi har så varför man har det till golv är ju väldigt konstigt .. ta det som ett tips om ni har problem att bli av med ert sågade lövtimmer ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512558 ovan ser ni hur sorgliga vi blivit, det är "reklam" för bauhaus furugolv från södra skogsägarnas sågindustri .. detta är en klentimmerstock från en gallring, 600 hundra kronor kvadraten, och lycka till med luftfuktigheten som behandlar den här plankan som ett dragspel ...suckers ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512567
Mellberg skrev:Nästan ett rätt, Ulf 1. Miljötalibanerna har fått allt fler skogsägare att anpassa skogsskötseln så att man i möjligaste mån begränsar nyckelbiotopernas utbredning. :mrgreen:

Contortan är ett säkert kort mot nyckelbiotoper och reservatsbildningar. Som du skriver Ulf 1, gran 150 m3sk, tall 200 m3sk, men du glömde contorta 300 m3sk- :d


Fast frågan är ju om Ulf 1 kan se skillnad på contorta och vanlig tall... :P
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512570 ok ... nu ska vi titta på hur blåsta vi blivit av fibertalibanerna, särskilt de arma soldater som trodde på allt dom sa .. 0m bara 20 år kan vi ha en temperaturökning på 2 grader i sverige, högre på vintern .. det är exakt det klimat vi hade här i sverige för 2000 år sen .. hur såg det då ut med våra skogar på den tiden ... jo där jag bor (hällefors kommun) hade vi bok som det dominerande trädet och i södra värmland västerut från mig var det eken som dominerade .. jag planterade en 2cm tunn bok på min mark för 6 år sen, den växer så det knakar och är nu 10 cm grov.. jag har en aspskog som planterades på 60 talet, de grövsta asparna är nu efter 50 år och 80 cm i brösthöjd ... så vad säger det om vad vi rekommenderas av vår "kloka" industri, jo att de är dumma i huvet, inget annat .. vi små privata skogsägare måste börja tänka själva, ingen av de som vi tror är våra vänner har lyft ett finger för att hjälpa oss med annat än att bli slavar åt pappers och massaindustrin .. och vad ska våra forskare säga .......... att "vi har undanhållit er bra alternativ till kalhyggesbruket" knappast vaa ... nää, i det hörn som forskarna och tjänstemännen på skogsstyrelsen målat in sig, kliver man inte ur utan att ställa till det så in i herlvete ... och såna ryggrader finns inte i sverige som kan säga att dom har haft fel ... så det är bara att bryta ihop nu alla skogsägare och börja om .. om ungarna ska få någon behållning av era skogsfastigheter.... https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6314903

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512578 och vad ni än gör, så glöm allt som våra forskare skriver om hur du sköter en skog med lövträd, denna "vägledning" i lövskogsbruk är så felaktig att man häpnar .. man verkar tro att det är granar, snacka om att vi tappat all kunskap om hur man ska bedriva skogsbruk ... ett skogsbruk med lövskog kräver att du har en flerskiktad skog, där skogen alltid står med 3-500 kubik eller tom mer volym, men det kan inte gå in i huvet på en forskare som bara kan tänka kalhygge .. https://www.skogforsk.se/contentassets/ ... ovskog.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512579 Roligt för dig med lite hybridasp. Kan vara en bra affär om det finns avsättning för tändsticksvirke. Föryngringen måste dock stängslas, annars blir det svårt. Skall själv ta lite rotbitar för uppförökning i höst. Älg, rådjur och harar blir nog glada i alla fall.

Hur var det nu med contortan, Ulf 1? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Chris983  
#512586 Och nu börjar han bli ett nättroll igen.

Det skulle vara mycket roligare med diskussion om hur man kan tjäna pengar på den tredje lövsorten istället.

En stamkvistad lövskog är verkligen fin.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512589
Chris983 skrev:Och nu börjar han bli ett nättroll igen.

Det skulle vara mycket roligare med diskussion om hur man kan tjäna pengar på den tredje lövsorten istället.

En stamkvistad lövskog är verkligen fin.


Ulf 1 har alltid varit inte bara ett, utan flera "NÄTTROLL". =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).