ons 03 jan 2007, 14:03#5125Någon som vet var dom tillverkas och om dom har något gemensamt med HVA och Jonsered??
De största ska tydligen vara på 62cc och ge 4.1hk..
http://www.stiga.se/index.aspx?Country_id=2
Motorsåg och handhållet
Stiga motorsågar
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 03 jan 2007, 17:14#5132Någon modell var från E-lux men det var länge sen jag hade koll på detta...
Stiga köper in alla sågar, några modeller är från Italien.
Jag har dålig koll på detta hittar du nån information eller nån gammal såg är jag helt klart intresserad.
Stiga köper in alla sågar, några modeller är från Italien.
Jag har dålig koll på detta hittar du nån information eller nån gammal såg är jag helt klart intresserad.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
fre 05 jan 2007, 10:15#5200Properties of Stiga SP340 chainsaw
Weight (without bar and chain) 4.40 kg.
Engine power 1.70 HP
Engine power 1.20 kW
Cylinder displacement 0.39 cc.
Oil pump automatic
Properties of Stiga SP410 chainsaw
Weight (without bar and chain) 4.60 kg.
Engine power 2.10 HP
Engine power 1.60 kW
Cylinder displacement 38.20 cc.
Fuel tank volume 0.39 l.
Properties of Stiga SP480 chainsaw
Weight (without bar and chain) 5.10 kg.
Engine power 2.90 HP
Engine power 2.10 kW
Cylinder displacement 48.00 cc.
Fuel tank volume 0.52 l.
Access air filter without tools
Properties of Stiga SP510 chainsaw
Weight (without bar and chain) 5.50 kg.
Engine power 3.10 HP
Engine power 2.30 kW
Cylinder displacement 50.90 cc.
Fuel tank volume 0.52 l.
Oil pump manual
Access air filter with tools
Weight (without bar and chain) 4.40 kg.
Engine power 1.70 HP
Engine power 1.20 kW
Cylinder displacement 0.39 cc.
Oil pump automatic
Properties of Stiga SP410 chainsaw
Weight (without bar and chain) 4.60 kg.
Engine power 2.10 HP
Engine power 1.60 kW
Cylinder displacement 38.20 cc.
Fuel tank volume 0.39 l.
Properties of Stiga SP480 chainsaw
Weight (without bar and chain) 5.10 kg.
Engine power 2.90 HP
Engine power 2.10 kW
Cylinder displacement 48.00 cc.
Fuel tank volume 0.52 l.
Access air filter without tools
Properties of Stiga SP510 chainsaw
Weight (without bar and chain) 5.50 kg.
Engine power 3.10 HP
Engine power 2.30 kW
Cylinder displacement 50.90 cc.
Fuel tank volume 0.52 l.
Oil pump manual
Access air filter with tools
fre 05 jan 2007, 15:54#5209Någon som vet om Stiga tillverkat sågar länge?
Nu när HVA är ett eget företag och har hand om Jonsered och Partner också så kanske Electrolux ville ha kvar en motorsåg i Stiga??
Någon som vet varför det stog/står "Partner Electrolux" på Partnersågarna??
Partner följde väl med när HVA blev egna??
Nu när HVA är ett eget företag och har hand om Jonsered och Partner också så kanske Electrolux ville ha kvar en motorsåg i Stiga??
Någon som vet varför det stog/står "Partner Electrolux" på Partnersågarna??
Partner följde väl med när HVA blev egna??
TS
fre 05 jan 2007, 18:10#5214Elux äger inte Stiga. Stiga är en del av en helt annan koncern.
Som Mange skrev så har nån enstaka sågmodell sålts till Stiga.
Ang. Eluxloggan på maskinerna så var det för ett par år sen som det bestämdes att alla Eluxägda varumärken skulle dubbelbrandas. Alla AEG-produkter heter numera AEG/Electrolux t.ex. Hur det blir med det nu när Utomhusprodukterna sålts/blivit ett eget bolag vet jag inte.
Hehe det märks väl inte att jag jobbar på elux va??
En annan kul grej: För ca 5 år sen var jag uppe hos design i Stockholm o såg ett förslag till ny färgsättning på Partner. Allt skulle döpas om till Electrolux o allt var målat mörkblått med ljusgrön signalfärg på vissa delar. Sågarna var tex helt mörkblå med signalgrönt svärd
.
Jag kunde inte låta bli att fråga hur dom tänkt att man skulle hitta sågen i riset när man kört några dar o färgen slitits bort.
Ingen hade nåt svar, dom bara tittade på mig o fattade inget.
Som tur är blev det inte nåt av det.
Magnus M
Som Mange skrev så har nån enstaka sågmodell sålts till Stiga.
Ang. Eluxloggan på maskinerna så var det för ett par år sen som det bestämdes att alla Eluxägda varumärken skulle dubbelbrandas. Alla AEG-produkter heter numera AEG/Electrolux t.ex. Hur det blir med det nu när Utomhusprodukterna sålts/blivit ett eget bolag vet jag inte.
En annan kul grej: För ca 5 år sen var jag uppe hos design i Stockholm o såg ett förslag till ny färgsättning på Partner. Allt skulle döpas om till Electrolux o allt var målat mörkblått med ljusgrön signalfärg på vissa delar. Sågarna var tex helt mörkblå med signalgrönt svärd
Jag kunde inte låta bli att fråga hur dom tänkt att man skulle hitta sågen i riset när man kört några dar o färgen slitits bort.
Ingen hade nåt svar, dom bara tittade på mig o fattade inget.
Som tur är blev det inte nåt av det.
Magnus M
fre 05 jan 2007, 19:36#5216Det kanske var din tanke gång som satte stopp för det
Om ngt är löst men som borde sitta fast på ditt ekipage använd silvertejp
fre 05 jan 2007, 20:39#5227Stiga köper såg utifrån. Mest italienska har haft nån modell av McCulloch Italy, vilket ägs av Elux, så helt fel har du inte...
Nu ska vi se om jag får till detta...
Elux Köper rättigheterna till McCulloch bla i Skandinavien
Partner o Jobu gick ihop.
HVA köpte EIA och Companion.
HVA köper Partner
Elux köper HVA
Elux bildar EM
Elux köper Jonsered. I o med detta ägs nästan 100% av såg/röjsågs tillverkning/utrustning etc i skandinavien förutom lite i Finland (Hyry).
Elux köper upp en massa företag runt om i världen, McCulloch USA, en hel hög märke o fabriker I Canada/US.
Elux lägger ner företaget HVA.
Elux delar sig till Elux och Det nya namnet HVA
Husqvarna ägs fortfarande av Elux som använder namnet, men företaget som sådant och principerna de stod för är väck.
Elux gör pengar, inte service o kvalité.
Jonsered stod sig rätt bra i börgan men fick vika sig.
Där rök den sista cellen under håret.....
Nu ska vi se om jag får till detta...
Elux Köper rättigheterna till McCulloch bla i Skandinavien
Partner o Jobu gick ihop.
HVA köpte EIA och Companion.
HVA köper Partner
Elux köper HVA
Elux bildar EM
Elux köper Jonsered. I o med detta ägs nästan 100% av såg/röjsågs tillverkning/utrustning etc i skandinavien förutom lite i Finland (Hyry).
Elux köper upp en massa företag runt om i världen, McCulloch USA, en hel hög märke o fabriker I Canada/US.
Elux lägger ner företaget HVA.
Elux delar sig till Elux och Det nya namnet HVA
Husqvarna ägs fortfarande av Elux som använder namnet, men företaget som sådant och principerna de stod för är väck.
Elux gör pengar, inte service o kvalité.
Jonsered stod sig rätt bra i börgan men fick vika sig.
Där rök den sista cellen under håret.....
fre 05 jan 2007, 20:44#5228Partner 400 är rätt bra exempel..
På ID plåten kan det stå:
1) Partner AB
2) Partner/Norlett
3) EMAB
4) Elux Motors/Husqvarna
Jag har dem utom den sista... Den hittade jag hos en annan samlare.
På ID plåten kan det stå:
1) Partner AB
2) Partner/Norlett
3) EMAB
4) Elux Motors/Husqvarna
Jag har dem utom den sista... Den hittade jag hos en annan samlare.
fre 05 jan 2007, 20:47#5230
Om du har lust o intresse så kanske du kunde smyga runt lite o se om du hittar en toppkåpa till Alaska 1 (Prototypen för MS90)...
Min saknar denna...
Har du kanske möjlighet o söka lite info till mig?
Jag har lite pusselbitar jag saknar...
Magnus M skrev:
Magnus M
Om du har lust o intresse så kanske du kunde smyga runt lite o se om du hittar en toppkåpa till Alaska 1 (Prototypen för MS90)...
Min saknar denna...
Har du kanske möjlighet o söka lite info till mig?
Jag har lite pusselbitar jag saknar...
fre 05 jan 2007, 21:20#5231Tyvärr så jobbar jag inte med sågarna utan som prototypmakare vid kyl o frysfabriken i Mariestad. Möjligtvis kan jag komma åt reservdelslistor o sånt om det inte har försvunnit från våra databaser efter delningen.
Besöket i Stockholm var hos designavdelningen o dom jobbar ju med alla produkter inom Elux. Min kollega där uppe hade jobbat i veckor med att lacka alla delar till hela partners range. Jag kan ju höra med honom om dom har nåt hörn med gamla grejer. Kan också höra med våran reservdelslistsnubbe om han har nån bra kontakt för info.
Vad är det mer du söker? Jag har en arbetskamrat som oxå samlar sågar, han har runt 200 tror jag, tyvärr är han helt borta på datorer,han har nog ingen dator alls. Kan nog förmedla telnr om du är intresserad.
Magnus M
Besöket i Stockholm var hos designavdelningen o dom jobbar ju med alla produkter inom Elux. Min kollega där uppe hade jobbat i veckor med att lacka alla delar till hela partners range. Jag kan ju höra med honom om dom har nåt hörn med gamla grejer. Kan också höra med våran reservdelslistsnubbe om han har nån bra kontakt för info.
Vad är det mer du söker? Jag har en arbetskamrat som oxå samlar sågar, han har runt 200 tror jag, tyvärr är han helt borta på datorer,han har nog ingen dator alls. Kan nog förmedla telnr om du är intresserad.
Magnus M
fre 05 jan 2007, 22:44#5234Tack gärna!
Alltid roligt med lite såg snack!
Det jag söker är nog en bra kontakt som kan hjälpa mig gräva fram lite historik om vissa modeller.
Partner, Jonsered, Eia etc har jag inte mycket med.
Jag har nog runt 380 såg i samlingen, 40 dubletter o 170 skrotade som ligger i delar...
Jag har haft väldig tur hittils....
Finns det möjlighet till lite såg snack så blir jag jätte glad.
Alltid roligt med lite såg snack!
Det jag söker är nog en bra kontakt som kan hjälpa mig gräva fram lite historik om vissa modeller.
Partner, Jonsered, Eia etc har jag inte mycket med.
Jag har nog runt 380 såg i samlingen, 40 dubletter o 170 skrotade som ligger i delar...
Jag har haft väldig tur hittils....
Finns det möjlighet till lite såg snack så blir jag jätte glad.
fre 05 jan 2007, 23:28#5240När jag gick på Sparresäters skogsbruksskola runt -82 så fanns där ett sågmuseum med ett 50-tal sågar. Vet inte om det finns kvar men jag skulle tro att det gör det. Där fanns också en stor samling litteratur om både sågar o maskiner. Den läraren som då skötte om dom grejerna finns inte kvar så jag vet inte om det har skötts sen dess men det kanske går att få reda på. Minns speciellt en sån där 2manssåg som han alltid skulle släpa ut o såga med när det var besök på skolan. Har ingen direkt kontakt där idag men jag kan ju alltid höra mig för.
Jag har förresten en gammal såg som jag tänkt jag skulle få snurr på nån gång. Farsans första såg som han köpte nån gång i slutet på 50talet. Det är en Jobu o den har vridbar flottörförgasare. Den gick bara en vinter o sen försvann gnistan, enl. farsan sas det att det var ett vanligt fel på dom. Ligger nerpackad i orginal trälåda.
Magnus M
Jag har förresten en gammal såg som jag tänkt jag skulle få snurr på nån gång. Farsans första såg som han köpte nån gång i slutet på 50talet. Det är en Jobu o den har vridbar flottörförgasare. Den gick bara en vinter o sen försvann gnistan, enl. farsan sas det att det var ett vanligt fel på dom. Ligger nerpackad i orginal trälåda.
Magnus M
fre 05 jan 2007, 23:59#5244Nog bara nåt enkelt...
Vore kul om du kunde skicka en bild.
m.mattisson@swipnet.se
Vore kul om du kunde skicka en bild.
m.mattisson@swipnet.se
lör 06 jan 2007, 12:15#5248
Var glad,,,,,
Skogshuggarn var på 13 dags sup-´e igår.
Mycket trevligt!, men just för tillfället är man rätt nöjd med att det är 12 mån till nästa ggn,,,
Mange skrev:Där rök den sista cellen under håret.....
Var glad,,,,,
Skogshuggarn var på 13 dags sup-´e igår.
Mycket trevligt!, men just för tillfället är man rätt nöjd med att det är 12 mån till nästa ggn,,,
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).