ATV och UTV i skogen

Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

9 inlägg 9064 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Jürgen  
#512087 Har just inhandlat en 2014 TGB som är oregistrerad. Har ni någon aning om vad som gäller om jag vill registrera om den till terrängreggad? Kostnad?

Jag förstår inte meningen med att ha en fyrhjuling oregistrerad för att vara ärlig. Att terrängregga kostar ju inget och medför inga löpande kostnader. Vet ni fördelen med oregistrerad?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Hema  
#512115
Jürgen skrev:Har just inhandlat en 2014 TGB som är oregistrerad. Har ni någon aning om vad som gäller om jag vill registrera om den till terrängreggad? Kostnad?

Jag förstår inte meningen med att ha en fyrhjuling oregistrerad för att vara ärlig. Att terrängregga kostar ju inget och medför inga löpande kostnader. Vet ni fördelen med oregistrerad?

Den går inte att söka upp via transportstyrelsens register och därmed lite mindre lätt att finna. Sedan kan det vara lite knepigt att regga in oreggade ATV:er, har för mig att det hände något förra året, hmm.

Vet att vissa försäkringsbolag kan vara lite knepiga till att försäkra oreggade ATV:er.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Jürgen  
#512198 När det var inga problem att försäkra den. Så det är löst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Hema  
#512204
Jürgen skrev:När det var inga problem att försäkra den. Så det är löst.

Vilket bolag tog du?

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Jürgen  
#512209 Länsförsäkringar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

anersimyra  
#512211 Det är ju lite lustigt att man kan trafikförsäkra ett fordon som inte får framföras på annan plats än en bana. Jag pratar nu generellt om vad som kan försäkras trots att fordonet saknar registrering.. :???:

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Hema  
#512217 Min första atv var en oreggad Yamaha kodiak 450. Fick den försäkrad också på länsförsäkring, men när killen som köpte den, började de bråka om jag inte minns fel. Kanske är lite beroende på vem man pratar med. Tror den blev försäkrad som motorfordon eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

Jürgen  
#512222 Skulle också tro att det är beroende på vem man får i luren. Man får ju knappt köra en terrängreggad någonstans heller. Och där vi har skogen är det nog riskfritt från böter om jag nu råkar köra en oregistrerad

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV omregistreras till terräng

åberg  
#512243
Hema skrev:Sedan kan det vara lite knepigt att regga in oreggade ATV:er, har för mig att det hände något förra året, hmm.

Vid årsskiftet 2016-17 var det kravhöjning från Euro 3 till Euro 4 har jag för mig, rörande bland annat utsläpp (och kanske ABS?). Alla som varit registrerade och påställda nån gång innan övergången går bra att köra med i evig tid men de som inte klarar nu gällande krav och inte varit reggade och påställda före övergången går inte att registrera. Klarar den Euro 4 är det inga problem.

Nästa trappsteg är årsskiftet 2020-21.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).