Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vätska i däcken

21 inlägg 12011 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vätska i däcken

martiniholma  
#511753 Hej på er. Jag har tankar på att fylla på vätska i däcken på skogskärran, då jag önskar ytterligare stabilitet när jag kör utan band. Däcken är 600/50-22.5. Men vad tror ni, tar det mycket kraft från driften när hjulen blir tyngre? Samtidigt får man ju ner kraften i backen bättre då slirningen på driven borde minska. Har navdrift bak.
Mvh Martin



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Hema  
#511857 Jag skulle tippa på att det är som att köra med några stockar extra, lite beroende på hur mycket du har fyllt.

Användarvisningsbild

Re: Vätska i däcken

Fredrik Reuter  
#511966 Hej,

Mina erfarenheter av vätska i däcken är idel positiva. Drift och stabilitet påverkas till det positiva.
En nackdel är väl kostnaden att få det fyllt?

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

martiniholma  
#512066
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Mina erfarenheter av vätska i däcken är idel positiva. Drift och stabilitet påverkas till det positiva.
En nackdel är väl kostnaden att få det fyllt?

Ja samma här. Hade vätska i min förra vagn och också positivt om det. Men där hade jag ingen drift på den, tänkte bara så det inte stjäl för möd effekt av det. Men tror inte det märks nån större skilldnad. Så har bestämt mej för att ge vätska en chans även i denna kärran. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

aggesund  
#512316 Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på :grin:

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Gaffe  
#512320 Vilken sorts vätska används idag?

Kommer så väl ihåg en vinter för några år sen när vi fick upp en dansk-importerad NH 5075 med frontlastare och vätskefyllda hjul.
Gick bra tills det över en helg slog till och blev -10 grader. Startade iväg och kom väl upp i 25-30 km/h och höll på flyga av vägen med den obalans det blev med djupfrysta däck då isen släppte. Danmark hade visst inte samma köldegenskaper i sin saltvattenblandning. [emoji849]
Slangarna var bara trasor enligt däckverkstaden.

Användarvisningsbild

Re: Vätska i däcken

skogsjan695xl  
#512351 Vatten och salt.

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

martiniholma  
#512380
aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på :grin:

Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

martiniholma  
#512381
Gaffe skrev:Vilken sorts vätska används idag?

Kommer så väl ihåg en vinter för några år sen när vi fick upp en dansk-importerad NH 5075 med frontlastare och vätskefyllda hjul.
Gick bra tills det över en helg slog till och blev -10 grader. Startade iväg och kom väl upp i 25-30 km/h och höll på flyga av vägen med den obalans det blev med djupfrysta däck då isen släppte. Danmark hade visst inte samma köldegenskaper i sin saltvattenblandning. [emoji849]
Slangarna var bara trasor enligt däckverkstaden.

Ingen höjdare det :grin: Som @skogsjan695xl skrev är det saltblandning. Hade det på min förra vagn och där frös det aldrig trotts under -15 ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Ingoberra  
#512392 Du har väl slang i däcken?

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

martiniholma  
#512399 Inte än, men på måndag har jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Gaffe  
#512424
skogsjan695xl skrev:Vatten och salt.


Oki, samma som NHn jag skrev om fast troligen en mer köldtålig blandning.

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Gaffe  
#512425
martiniholma skrev:
aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på :grin:

Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det :)


Till hur många procent fyller man däcken? Tänker det behöver vara en viss mängd luft för fjädring

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

Hema  
#512438
Gaffe skrev:
martiniholma skrev:
aggesund skrev:Det är bara att fylla Martin! Jag har det i min nu för de svaja så ini norden med fulla rislass! Ja har inte märkt nån skillnad på driften. Slår lite mer när det går över stubbar men det är väll de enda. Kosta så lite att fylla så de va inget att tveka på :grin:

Gött de!! Jag har tid på måndag. Ganska precis 400 kg/hjul och 1800:-. Blir nog bra det :)


Till hur många procent fyller man däcken? Tänker det behöver vara en viss mängd luft för fjädring

Jag gissar här, men max vanligtvis är väl vad man får in utan att det rinner ut genom ventilen i högsta läget (stående eller liggande) sedan fyller man ut resten med luft.

Avatar Fallback

Re: Vätska i däcken

martiniholma  
#512444 Man fyller i 75% med saltblandning.:)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).