Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100175 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511627 Nu har jag handjagat kedjor i mer än 40 år.
Latmasken har slagit till och tänkte skaffa en maskin.
Vad köper man? Söker en runt ett par tusenlappar. Ingen Biltema alltså.
Kör kedjor med 1,1mm 1,3 mm 1,5 mm och 1,6 mm. 3/8 och 325 delning. Har två Stihl å två Husq.
Tipps mottages gärna från någon maskinslipare!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Björn T  
#511637 Köp en Stihl eller oregon med diamantskiva. Obs kolla så att oregon slipen är för 220 volt om du köper på eBay.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511660 Finns en hel del trådar här om olika slipar.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511730 Var ute på nätet, eBay bla. Alla Oregon var 120 V. Det enklaste blev att beställa en Stihl från Logosol[emoji847]

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JensSkoog  
#511731
MDin skrev:Var ute på nätet, eBay bla. Alla Oregon var 120 V. Det enklaste blev att beställa en Stihl från Logosol[emoji847]

Grattis, @MDin :-bd
Blev det en HOS eller en USG från Stihl?
Har användt dom i många år nu, och är mycket nöjd.
Bara ta dig tid till att lära hur du jobbar med en slip, och
hur du justerar den för bäst möjligt reslultat.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511740
JensSkoog skrev:
MDin skrev:Var ute på nätet, eBay bla. Alla Oregon var 120 V. Det enklaste blev att beställa en Stihl från Logosol[emoji847]

Grattis, bd
Blev det en HOS eller en USG från Stihl?
Har användt dom i många år nu, och är mycket nöjd.
Bara ta dig tid till att lära hur du jobbar med en slip, och
hur du justerar den för bäst möjligt reslultat.


Tror att det är en HOS vad är skillnaden??

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511744 Det säljs en hel del maskiner av återförsäljare runt om...

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JensSkoog  
#511754
MDin skrev:Tror att det är en HOS vad är skillnaden??

USG har lite mera inställningar, men HOS'en duger bra.
Till USG finns ochså försatsar för slipning av
röjsågsblader och häcksaxknivar.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511772
JensSkoog skrev:
MDin skrev:Tror att det är en HOS vad är skillnaden??

USG har lite mera inställningar, men HOS'en duger bra.
Till USG finns ochså försatsar för slipning av
röjsågsblader och häcksaxknivar.


Röjsågen har inte så många piggar så den fortsätter jag att handjaga.
Häck har jag bara med mig var jag än går[emoji23]
Så det blir nog bra[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JensSkoog  
#511786 Du får testa den ut, @MDin , och senn
får du bara fråga om du behöver lite tips.

Tog mig lite tid innan jag fick skick på slipningen, men
nu blir det riktigt bra. Sliper ochså för många andra
amatörar som mig själv, men ochså för några
proffs som är riktigt nöjda :wink:

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511814
JensSkoog skrev:Du får testa den ut, MDin , och senn
får du bara fråga om du behöver lite tips.

Tog mig lite tid innan jag fick skick på slipningen, men
nu blir det riktigt bra. Sliper ochså för många andra
amatörar som mig själv, men ochså för några
proffs som är riktigt nöjda :wink:


Jag hör av mig när jag får hem den.
Beställde även en diamantskiva för att få bra egg. Frihandsslipning hoppas jag slippa i framtiden. Har försökt med mall men resultatet har inte slagit väl ut, så jag har i alla år filat på "känn". Har varit nöjd med resultatet. Nu förväntar jag mig en förbättring. Om inte så blir det att få traggla med rundfilen igen. Jag är lite kräsen på bettet i kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511832 Om du är kräsen finns det chans att du har lärt dig lite och inte är nöjd med resultat på ny kedja, oavsett slip eller klinga. Då finns risken att du inte blir njd med slipad kedja över huvud taget. Kanske du skulle prova först o köra nån slpiad o se så du inte får en dyr maskin som bara står.

Det finns mer gränser på form och skärpa med slipning, mer än med filning vilket man ofta har lite personlig karaktär på.

Jag har slipat en del. Testat lite olika maskiner o klingor. Tycker mig behärska slipning så pass att jag ser detta.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

MDin  
#511834
Mange skrev:Om du är kräsen finns det chans att du har lärt dig lite och inte är nöjd med resultat på ny kedja, oavsett slip eller klinga. Då finns risken att du inte blir njd med slipad kedja över huvud taget. Kanske du skulle prova först o köra nån slpiad o se så du inte får en dyr maskin som bara står.

Det finns mer gränser på form och skärpa med slipning, mer än med filning vilket man ofta har lite personlig karaktär på.

Jag har slipat en del. Testat lite olika maskiner o klingor. Tycker mig behärska slipning så pass att jag ser detta.



Vad som får mig att skaffa slip är bland annat att jag har köpt ett sågverk, Logo, och det tar tid att handslipa allt för många länkar, speciellt när jag körde genom spik efter att just slipat. Det var en stor tall vid tomtgräns. Det var bara att gå på igen. Vissa länkar såg anskrämliga ut. Sen har jag märkt att jag snabbt faller tillbaka, man står ju och dagdrömmer och planerar annat medan man filar och då blir det 15 grader helt plötsligt.
Jag tar risken att prova då jag inte känner ngn med slip i omnejden.
Ha en fin dag!

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511867 Det tar tid med långa kedjor oavsett om det är fil eller slip.
Tidsbesparingen man kan få är marginell. Men visst är det kul o lära lite nytt.
Det är samma o lära i vilket fall. Man måste veta hur det ska se ut när det är klart för maskinen vet lika lite som filen.
Vinklar, skötsel på grejerna, inställningar etc
Ofta får man köra flera varv på en kedja om den är skadad för att uppnå bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

jlhp  
#731054 Det har visserligen gått ett tag sedan trådstartaren ställde frågan hur man får en kedja att "skära utav h-vete" men kan ändå inte låta bli att lägga in en kommentar på grund av att jag tycker mig se en hel del mer eller mindre tokiga idéer och förslag längs trådens väg. Däribland anar jag en del förakt mot Säker Skog.

Här är en länk till Säker Skogs sida om filning:

https://sakerskog.se/praktika-info/arbe ... -och-krok/

Såvitt jag kan bedöma innehåller den enbart bra, vederhäftig och väl underbyggd information om filning av kedjor. Väl värd en läsning. Dessutom, vilket gör den högst relevant för den här tråden, innehåller den ett avsnitt på slutet om tävlingsfilning med en mästares bästa tips. Mästaren ifråga är Christer Stolt som vunnit VM i motorsågning flera gånger och dessutom jobbar yrkesmässigt som slipare på sågverk. Här är det alltså rena väl underbyggda fakta och ingen "bull shit". Som sagt väl värt en läsning!

Här är en länk till ett youtubeklipp jag snubblade över som visar en tävlingsfilad kedja. Både hur den ser ut (vilket väl ansluter till Christers tips på Säker Skogs hemsida) och i aktion:



Vid tävlingsfilning handlar det som synes alltså väldigt mycket om filning av annat än de skärande delarna på tänderna! Mycket intressant. Sen är det en annan sak att för min egen del som bara handlar om lite fritidssågning så håller jag mig till det gamla hederliga med både kedjor och filning. Tänker att alla miljontals med timmar av yrkeshuggare på ackordslön under framförallt 60 och 70-talet ledde fram till en bra avvägning mellan avverkningsförmåga, hållbarhet och filningsarbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).