Man kan inte bli annat än imponerad av resan Ponsse gjort sedan starten 1970. Det mest imponerande är att de idag är en av världens största tillverkare av CTL-skogsmaskiner och det faktum att de tillverkar extremt mycket av maskinerna antingen i deras egna fabrik eller i mindre fabriker i anslutning till Vieremä. Om man ska översätta det så blir det lite som Rottnes filosofi fast i större skala och i Finland.
Nästa sak som slår oss är den positiva andan som genomsyrar hela verksamheten. Visst, det är högkonjunktur och affärerna går riktigt bra, men jag tror ändå att den positiva andan sitter kvar även i lite sämre tider. Disciplinerat skoj skulle man kunna kalla det.
Det visar sig inte minst när Ponsses VD, tillika troligtvis en av Finlands roligaste tekniska doktorer, Juho Nummela tar emot oss för en, typ, AMA-session (Ask Me Anything). Det är faktiskt en hel del skämt genom hela mötet men samtidigt finns en seriös grund. Detta är något som gör att man går positiv därifrån med en massa information men också minnen.
Men så är också Ponsse unika i det faktum att de idag är en börsnoterad miljardkoncern som är familjeägd till majoriteten. Einari Vidgréns söner äger fortfarande majoriteten av företaget och de är dagligen aktiva i verksamheten.
The Ponsse Way
När vi pratar med Ponsse så märker man snart ett fokus som verkar genomsyra hela verksamheten - var lyhörd för kunden och ärlighet varar längst. I en text som denna så kan det te sig självklart. Lyssnar man inte på kunden så är risken stor att man snart inte har några kunder. Men det finns helt klart olika dimensioner i detta och Ponsse verkar jobba ganska djupt ner i dessa.
Ett bevis är deras testkörning efter att varje skogsmaskin lämnat bandet. Det är nog ganska standard idag att maskinerna går igenom en kvalitetsenhet som noga kontrollerar att allt fungerar som det ska. Så gör också Ponsse men sedan bär det av till skogs …
15.000 m3fub per år
Varje tillverkad skogsmaskin, trailas rakt ut till Ponsses testskog för en gedigen testkörning. Totalt avverkas ca 15.000 m3fub årligen i dessa tester och när vi är ute i testskogen så testas bland annat en Ponsse Ergo som ska till kund i Ryssland. Jag får åka med under testkörningen som följer en given plan. Upp till 100 träd tar det för testföraren att känna att skördaren beter sig som den ska och alla parametrar i datorn har ställts in i något man kan kalla en optimal grundnivå.
Detta är troligtvis ett ganska dyrt sätt att leveranskontrollera nya skogsmaskiner. Men Ponsse tummar inte på detta då de får en garant att maskinen som snart ska producera hos Ponsses kund verkligen blir testad innan leverans.
Efter testet så trailas skogsmaskinen tillbaka till kvalitetsverkstaden. Nu kollas den en andra gång och givetvis tvättas maskinen.
Framtidssäkrat
Just nu håller Ponsse på att trimma en helt ny fabrik som ska optimera tillverkning och flöde av skogsmaskiner och det var intressant att se en sådan process parallellt med den vanliga tillverkningen. Hela produktionen är för övrigt redan LEAN-anpassad och efter utbyggnaden kommer fabriken husera på hela fyra hektar. Det är viktigt att använda hektar när man är ett skogsföretag! Nytt är också att solpaneler som genererar el har monterats på det nya taket.
Nu lämnar man en era bakom sig, en era med lager delvis ute på gården och en ej fullt optimerad monteringslina. Nu är det robotiserade lager och ankomsthallar för inkommande gods. Ljusa inspektionstunnlar med (typ) skylifts där man kan inspektera varje maskin noga innan leverans. Och glömde jag nämna en undervåning med däcklager och en robot som levererar däcken upp till linan. Imponerande!
Standard idag för egentligen alla tillverkarna är laserskärning och bockning alt gjutning och sedan punktsvetsning. När detta är klart hamnar delen hos en robotsvets som färdigställer alla svetsfogar till perfektion. Efter detta åker metalldelen in i en bearbetningsrobot, ja, ni vet den där som själv kan byta mellan femtielva verktyg och borra, fräsa med mera utifrån ett program. Detta är viktigt då bearbetningsmaskinen inför varje del mäter in den samma för att se hur just denna individ är skapt - det kan ju diffa någon millimeter.
Svetsningen har ju en tendens att ändra materialet något på grund av all värme och det är därför fräsningen görs sist - ett axelhål behöver alltså inte vara i exakt centrum på en unik del, det viktiga är att den är i centrum ur ett standardperspektiv.
När detta är klart så är det ofta rengöring och sedan lackering, efter det kommer den ut på monteringslinan.
Det är på grund av detta som vissa delar av monteringslinan har små monteringslinor som löper diametralt från den stora linan - man hinner då färdigställa en del så den är färdig när den når den stora monteringslinan och monteras ihop till en skogsmaskin.
Svenskt Stål AB
Något som också är intressant att ta upp i denna kontext är det faktum att likt NAF på transmissionssidan har SSAB en extremt stark marknadsandel på allt stål till en skogsmaskin. Vart vi än går så verkar stålet komma från SSAB. Troligtvis är det ett gott betyg för SSAB, de är duktiga på att göra stål!
Mercedeskraft
Alla skogsmaskiner från har motorer från Mercedes. Idag är det Steg4 motorer rakt över men om något år kommer Steg5 som krav. Ponsse är förberedda på detta och eftersom Mercedes kör med “SCR-Only” i sina Steg4 motorer så blir troligtvis övergången relativt enkel. Vill man spetsa till det - sätt på ett partikelfilter och kör!
Det nordiska missförståndet
Ok, detta har inget direkt med skogsmaskiner att göra men ändock intressant. Vi får en genomgång av Ponsse Club när vi är på besök. Det är här kunder bor och utbildas i teori när de är på besök hos Ponsse, och det är här det badas rökbastu på kvällarna.
För övrigt är lokalen Einari Vidgréns gamla hus. Vi frågar vilka nationaliteter som är “vildast” på dessa kvällar. Svaret blir Svenskar följt av Norrmän.
Men nu börjar det bli intressant. Frågan är om allt inte är annat än ett stort missförstånd? Finnarna tror att Svenskar och Norrmän är värst - tror man det så blir det oftast åt det hållet. Men det samma gäller i alla fall Svenskarna. Finnarna spottar inte i glaset tror vi och när man är hos Ponsse gäller det liksom att visa vad man är gjord av.
Så enkelt kan det vara, två missförstånd som trissar upp allt till en nivå som kunde varit något helt annat.
Rysståget går
Samma dag som vi besöker Ponsse så lämnar ytterligare ett tågset fyllt med Ponssemaskiner stationen i Iisalmi. Iisalmi ja, det är den lite större staden som ligger söder om Vieremä och det är här man bor om man besöker Ponsse och inte bor på Ponsse Club. (Lite som Rottne och Växjö faktiskt).
På varje skogsmaskin på tåget (det är 19 stycken totalt) så står vart de ska levereras. Ungefär 70% är på väg till Ryssland - björnen har vaknat!
Sammanfattning
Vi åker från Ponsse med rejält mycket mer kunskap än när vi kom. Vi hoppas att vi genom denna text och i videon nedan har delat med oss av denna kunskap - det är det som är meningen!
Något som också är intressant är att Ponsse tappat marknadsandelar på främst skotare i Sverige den senaste tiden. Frågan är varför? Har du några idéer så skriv gärna här i tråden. Jag har inga belägg, men vad tror du om tesen att Ponsses Active Frame inte har slagit i Sverige och att vi genom Rottnes “Comfort Line”, alltså hyttdämpning, gjort detta lite till en branschstandard i Sverige? Kan det vara något?
Hursom, jag hoppas du lärt dig något, och har du några funderingar eller spörsmål, skriv i tråden här nedan!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto