Bioenergi

Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

51 inlägg 41550 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Torbjörn Johnsen  
#491107 Frågan om huggkubbar kom upp i en helt annan tråd (Åtta myter om gallring) där @Ulf 1 beskrev hur han förädlade en grov tall (57 cm) till huggkubbar och fick 9000 kr för tallen. Jag gjorde ett snabbsök på blocket och hittade sammanlagt fem annonser där huggkubbar såldes av främst ek. Pris från 250 - 500 kr/st avhämtat från säljaren och annonserna fanns i Blekinge, Kalmar, Södermanland, Stockholm och Örebro.

Se Blocketannonserna här.

Det finns ju onekligen möjligheter att få upp förädlingsvärdet på en och annan grov tall eller ek. Hur stor tror ni den här marknaden är?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

tallen100  
#491110 Vet många som har huggkubbar men inte använder dom annat än till lite tändved, och då står dom i vedskjulet och håller hur länge som helst. Finns nog inte många som klyver sin ved med yxa längre, finns nog egentligen inte många som klyver ved överhuvudtaget längre...

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491114 Marknaden torde vara väldigt begränsad till kamineldare. (De som huvudsakligen värmer upp sin bostad med ved, torde använda en vedmaskin när de processerar sin årsved). Å dessa kamineldare vill nog helst köpa torr och färdigklyven ved. Men allt går ju och sälja med mördande reklam.

Själv använder jag numera färska stubbar som vedkubb. Funkar bra och de är mycket stabila. Men huset värms med bergvärme (ca 5000 kr i uppvärningskostnad per år) varför jag bara gör åt med någon kubik ved/år i myseldning.

Edit: Tror att Ulf 1 håller till i Örebro-trakten...

Edit 2: Ulf 1 bor tydligen i Hällefors kommun i Örebro län, Västmanland, enligt egen utsago.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 21 maj 2018, 09:53, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491115 Måhända är det färre som hugger ved med yxa idag än förr, men av de som gör det tror jag det kan finnas de som kan tänka sig att betala för en huggkubbe. Finns nog trender idag åt både supersmarta hem där man inte behöver lyfta ett finger för nåt annat än att kolla statusen via nån app, men också åt andra hållet där man går mot mer naturliga material, egen odling, lokal försörjning med bättre beredskap för fallerande infrastruktur.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Älgfoderodlare  
#491120 Har några 45+ Tallar som har stått kvar efter stormfällningen -54. Jag har sett dom som för få att ta ner för att sälja som sågtimmer. Raka o kvistfria de första 8-10 m. Man skulle ju kunna ta ner en o kolla marknaden. Har redan 3 st själv o hugger all min ved med yxa. 6-8 m3 / år är en fin träning.

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491122 Man behöver igen huggkubb om man klyver meterved med yxa, och sedan kapar den till lagom längd.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Davvi  
#491128 Finns ju numera de som bor i lägenhet och köper klyvyxor för en bra Instagrambild så i dessa kretsar bör en rejäl huggkubbe stå högt i kurs ;)

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

jannee  
#491134 Har gett bort några riktigt grova björkklampar till dem som köpt långved av mig. Dessa verkar till att fungerat bra. Efterfrågan har inte varit direkt hög, kanske gett bort ett tiotal under 40 års tid, sällan till samma personer - lite service får man allt hålla med :grin:
För övrigt inte roliga att handskas med, fullt sjå att med handkraft att få upp dem på släpkärran
En färsk björkklump med 40 cm dia och 60 centimeters längd leker man inte direkt med :grin:
Förstår nu av Ulfs resonemang att jag i stället skulle varit snål och tagit bra betalt :oops:

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Huggar Herman  
#491141 Den har delats tidigare, men målgruppen torde ju vara given. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

svampbob  
#491150
Huggar Herman skrev:Den har delats tidigare, men målgruppen torde ju vara given. :wink:


Ännu en idiot som säljer råvaran långt under sitt verkliga fulla värde. =))

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Seb macahan  
#491182 Nu gäller ju inte detta just huggkubbar, men visst har ulf en poäng med att det finns alternativa metoder för avsättning av råvaran. Men man får tänka lite "utanför boxen". Jag har en vän som varit sågverkschef på ett större bolag i Sverige, och han brukar skratta åt hela näringen. Både uppköpare och säljare. Han brukar på skoj säga att det bara är i skogen det går o göra sådana affärer. Det han menar är att det är ett stort skådespel, där någon lägger ut första korten och sen följer alla med i leken. Det är och kommer alltid o vara köparens marknad så länge vi bedriver de skogsbruk vi gör idag. Och han har nog en poäng. Jag skulle aldrig låta kunden bestämma priset på mina byggen. Vi tar vad vi får och tror vi gjort en bra affär för att timmret höjs 50-100kr fubben. Sågverkens lönsamhet är också ett spel för gallerian med dålig lönsamhet och en knepig och trög process där mycket går i gamla invanda spår. Och givetvis är skogsägaren och maskinägarna de som får minst över.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Fredrik Reuter  
#491256 Hej,
Lägger in en länk till tråden välbetald ved som Huggar Herman refererar till ovan. Mycket intressant detta, potentialen är stor!

Samma gäller f.ö tråden Affärsidé? Självhuggning för hipsters som också är läs- och diskussionsvärd!

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510289 Hur går det med huggkubbarna?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

halvproffs  
#510301 Nu tror jag inte efterfrågan på huggkubbar är jättestor, kanske eldstubbar till jul, nyår och andra helger och olika evenemang skulle sälja. Bara att försöka göra trend av eldstubbar.

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Elfving  
#510358 https://www.amazon.de/Schwedenfeuer-Bau ... B004J48ZGE

Har gjort några dylika till festliga privata tillfällen. Tror nog att Sverige är för litet för att kunna hålla på kommersiellt, men visst är det bra betalt för 50 cm granstam!
Alla borde prova, en sån där förgyller höst/vinter/julfirande betydligt mer än marschaller från Ica!
Om man har utrustning att borra längs med stammens kärna blir elden än mer effektfull men det kräver lite utrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).